متهم نفتی: در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات چهار وزیر، زنجانی را تایید کرده بودند

به من گفتند شما جهاد می‌کنید، پشت بابک زنجانی را خالی نکنید
همدلی| دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی صبح دیروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور نجفی نماینده دادستان، وکلای مدافع متهمان، وکلای شرکت ملی نفت، وکلای بانک مسکن و کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد. در این جلسه قاضی مقیسه از مهدی شمس، متهم ردیف دوم پرونده خواست توضیح دهد که چگونه نتوانسته پول‌های این پرونده را بازگرداند. متهم نیز در پاسخ گفت به خاطر دوسال‌و‌نیم حبس انفرادی نمی‌توانست پولی را بازگرداند.
قاضی خطاب به متهم: از خود دفاع کنید
به گزارش ایسنا، قاضی مقیسه، رئیس دادگاه از مهدی شمس متهم ردیف دوم خواست که به دفاع از خود بپردازد. مقیسه گفت: در خصوص اتهام اخلال در نظام اقتصادی و اینکه چگونه یک ارزفروش را در شبکه خود قرار دادید و با معرفی به مسئولان شرکت نفت، مبلغ کلانی در اختیارش گذاشته شد و هنوز نفت فروخته شده، پولش پیدا نشده توضیح دهید. متهم در پاسخ گفت: مطرح کردید که سه سال پیش گفته بودم اگر رها شدم پول را از فال پس می‌گیرم و قول دادید با دادستان صحبت کنید، ولی من دو سال حبس انفرادی بودم، چگونه باید این کار را انجام می‌دادم. در جلسه پیش هم سعی کردم با مستندات سخن بگویم و قصد جسارت نداشته‌ام. از من خواستند که به ایران بازگردم و کمک کنم.


قاضی: جایی که شما دارید من در خانه‌ام ندارم
قاضی مقیسه خطاب به اظهارات متهم گفت: جایی که شما اکنون دارید من در خانه‌ام ندارم، ملاقات دارید،‌ فشاری روی شما نیست. شما اعضای اصلی باند اخلال‌گری در نظام اقتصادی هستید. شما یک فرد ارزفروش را در مسیر فروش نفت قرار دادید. شما کاری کردید که سه وزیر به او نفت بدهند و نفت را به شما می‌دهند، مدتی در مالزی وقت تلف می‌شود و بعد در امارات آن را به فروش می‌رسانید. مقداری از عواید این فروش را خرج اموال خود می‌کنید و مابقی هم مشخص نیست که کجا هست. شما یکی از متهمان واقعی این پرونده هستید. دادستان هم باید همه را در این باره دستگیر کند و هر که یک ریال هم خورده از گلویش بیرون کشیده شود. جای تاسف است که پول بیت‌المال در اختیار کسی گذاشته شده که تابعیت خارجی دارد.
متهم: بازپرس پرونده گفت نباید وکیل داشته باشید
در بخشی از این جلسه، قاضی مقیسه گفت: خانواده شما می‌توانستند از خارج از کشور به ملاقات شما بیایند چون شما امکان ملاقات داشتید. نظام کوچکترین فشاری به شما نیاورده، شما بگویید فردی که متهم است جز زندان به کجا برود. قانون این موارد را مشخص می‌کند. مهدی شمس در پاسخ به قاضی مقیسه گفت: کجای قانون می‌گوید فردی دو ونیم سال در انفرادی باشد؟ کجای قانون می‌گوید وکیل نداشته باشم؟ بازپرس پرونده می‌گفت شما نباید وکیل در دسترس داشته باشید. قاضی مقیسه اعلام کرد: شما اکنون وکیل دارید. این موضوعی که می‌گویید مربوط به تحقیقات مقدماتی است.
متهم خطاب به قاضی مقیسه: با ذهنیت قبلی وارد دادگاه شدید
در این حین وکیل‌مدافع مهدی شمس با اشاره به اینکه در ابتدای دادگاه قصد داشته برای چند دقیقه با موکلش ملاقات کند که او را از این کار منع کردند، گفت: آقای قاضی من امروز حتی نتوانستم چند دقیقه‌ای با موکلم ملاقات کنم. مهدی شمس نیز در ادامه سخنان وکیلش گفت: در واقع حرف اصلی من این است که شما با یک ذهنیت قبلی وارد دادگاه شدید، شما می‌گویید بزرگترین فساد قرن را انجام داده‌اید.
قاضی مقیسه: علیه نظام سخن نگویید
قاضی در پاسخ به این گفته متهم گفت: تنها کسی که ذهنیت غلطی نسبت به شما و ذهنیت نادرستی از پرونده ندارد، من هستم. من از این پرونده شناخت کامل دارم. علیه نظام سخن نگویید و پشت تریبون نگویید که تحت فشار بودید. در بهترین حالت از شما پذیرایی می‌شود. می‌توانید دادگاه را قانع کنید که این‌گونه نیست. من حرفی ندارم، نه با نماینده دادستان اخوت دارم نه موضوع دیگری. دفاع قانونی کنید، مدرک بدهید که این کارها را انجام نداده‌اید.
+ متهم: شرایط اقتصادی و اضطراری کشور نادیده گرفته شده است
متهم ردیف دوم پرونده مدعی شد: عوامل صیانت از بیت‌المال را رها کرده‌اند و افراد نگون‌بخت را محکوم کرده‌اند. اگر بابک زنجانی دروغگو است پس چرا بر اساس اظهاراتش محکوم می‌شوم. عده‌ای عافیت‌طلب گوشه‌ای می‌نشینند و عده‌ای دیگر را به سوی تیغ می‌فرستند. برای آن زمان شرایط اقتصادی و اضطراری کشور نادیده گرفته شده است.
او در ادامه با اشاره به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی گفت: باید ببینیم که مفهوم شراکت چیست؟ آیا من از سهم‌ آقای زنجانی چیزی برای خود برداشته‌ام یا عضو هیات مدیره‌ای بودم؟ من سئوال دارم که در کدام شرکت آقای زنجانی شریک و عضو هیات مدیره بوده یا سهام داشتم؟
نماینده دادستان: زنجانی در مراکز مهم به گونه‌ای نشان می‌داد که در خارج پول دارد
در این میان نماینده دادستان از قاضی اجازه خواست تا اظهاراتی را ارائه کند و خطاب به متهم ردیف دوم گفت: در این جلسه به جای اینکه به دفاع از اتهامات پرداخته شود به شایعه‌ها پرداخته می‌شود. در این چند سال علیرغم همکاری‌ها هیچ نتیجه ای در راستای استرداد اموال انجام نشد. آقای شمس در ایران و خارج از کشور علیه ایران و اموال ایران هجمه بردند. گناه زنجانی به جای خودش گناه شما هم به جای خودش. قرار نیست حتما سهامدار باشید. هر کسی با اشخاصی در عملیاتی مجرمانه شرکت کند که در قانون هم اشاره شده مجرم است. نماینده دادستان با اشاره به رای دیوان عالی گفت: دیوان شما را ب‌ گناه ندانسته و شما را موثر در کمک به بابک زنجانی و در باند اخلال‌گری دانسته است. آقای زنجانی در مراکز مهم دولتی و غیردولتی حضور پیدا می‌کرد و به گونه‌ای نشان می‌داد که در خارج از کشور پول دارد.
قاضی مقیسه: زنجانی را شما به شرکت نفت معرفی کردید
قاضی مقیسه بیان کرد: شما کسی هستید که با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت رابطه داشتید، شما بودید که گفتید آقای زنجانی توانایی دارد و او را به شرکت نفت معرفی کردید. شما نفت را تحویل گرفته‌اید. بابک زنجانی به شما گفته بود این نفت را به فروش برسانید. چند ماه این نفت را در کشتی‌ها در کشور مالزی سرگردان نگه می‌دارید و بعد به امارات می‌برید و این نفت را به فال می‌دهید.
متهم: به من می‌گفتند شما جهاد می‌کنید و پشت بابک زنجانی را خالی نکنید
شمس بار دیگر تاکید کرد: من کارگزار بودم، شما از پیش محکوم می‌کنید. این‌گونه که می‌گویید معرفی کرده‌ام خیر این چنین نبوده است. گفته می‌شود کیفرخواست اقرارنامه است، من این اقرارها را قبول ندارم. به اعتقاد من متن کیفرخواست دروغ است. به من می‌گفتند شما جهاد می‌کنید و پشت بابک زنجانی را خالی نکنید. به خدا قسم که من کارگزار بودم و بر حمل نظارت داشتم. بانک اف‌‌ای‌‌‌ای‌‌بی‌ را هم بانک مرکزی تایید کرده بود. تمام بانک‌ها در آنجا حساب داشتند. من خودم از قربانیان ال‌سی های جعلی بودم که اینها را توضیح می‌دهم.
قاضی: شما خداشناس نیستید
قاضی مقیسه افزود: ما نمی‌گوییم شما در موضوع اف‌‌ای‌‌‌ای‌‌بی‌ ‌ نقش داشتید. شما تحویل گیرنده نفت بودید. شما یک هیولای تاجر نفتی از بابک زنجانی ساختید و اینگونه او را به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نشان دادید. حدود 500 میلیون دلار حاصل از فروش را گرفته‌اید، در سال 1391 مکاتبه‌ای ایمیلی درباره سوابق پرداخت‌ها وجود دارد. جواب بابک زنجانی این بود که خیلی سعی کردم نامه‌نگاری نداشته باشم، لازم دانستم توضیح بدهم که به خود بیایید و متوجه باشید. شما و گروه‌تان، گروه‌های گرفتاری هستید و خداشناس هم نیستید.
متهم: دریافتی‌های نفت باید حسابرسی شود
مهدی شمس گفت: یک زمان شما دریافت‌های نفتی را می گویید دو میلیارد و در کیفر خواست می‌گویید یک میلیارد؛ این موارد باید حسابرسی شود. قاضی مقیسه پاسخ داد: اصل شراکت را قبول کنید، بعد حسابرسی می‌کنیم.
متهم: هرچه انجام دادم به دستور زنجانی بود
متهم ردیف دوم بیان کرد: چرا نامه من که در پاسخ به آقای زنجانی داده‌ام در کیفرخواست وجود ندارد. من پاسخ دادم و گفتم که تمام این ال‌سی‌ها دروغ است. من پولی از فال نگرفته‌ام، تمام اسناد پرداختی از فال مشخص است. به شما هم گفتم هر آنچه انجام دادم به دستور بابک زنجانی انجام دادم.
او افزود: شما می‌‌فرمایید هر که کمک کرد شریک است، پس چرا فقط من محکوم می‌شوم؟ اگر ال‌سی‌ها جعلی بود امکان سنجش هم وجود نداشت؟ قاضی مقیسه تاکید کرد: به شما اطمینان کردند، برای مثال فلاح هروی 30 سال در این نظام کار کرد و بعد منحرف شد.
شمس اضافه کرد: سئوال من این است که من چه کسی را غیر دو نفر می‌شناختم؟ آیا من وزرا را می‌شناختم؟ مسئولین را می شناختم یا اینکه مدیران بانک مرکزی را می‌شناختم؟ شریک به کسی می‌گویند که سهام داشته باشد یا منافعی که می‌برد با مسئولیتش مطابق باشد. من به عنوان کارگزار کار می‌کردم، مسئولین و خیلی از مقامات آقای زنجانی را تایید کردند. این جمله را کسی به من نقل کرد که نمی‌توان نام آن را ببرم که یکی از مسئولان گفته‌اند زنجانی مورد اعتماد است.
متهم مدعی شد: چهار وزیر، مقامات و دوستان مشترک من، ایشان را تایید کرده بودند. من به ایشان کمک کردم و قصدم خدمت بوده است. اگر پول‌ها را بازنگردانده گناه من چیست؟ قراردادهای من با بابک زنجانی نمایندگی و کارگزاری بود.
بعد از این اظهارات قاضی مقیسه ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد. جلسه بعدی دادگاه 25 تیرماه برگزار می‌شود.