کمپین بیکاری 9 میلیون کاربر

آرمان امروز: اين روزها صحبت از فيلترينگ دائم اينستاگرام پس از کاهش حجم پهناي باند آن در زمان وزارت آذري جهرمي بر وزارت ارتباطات و بلواي لايو پسر 14 ساله با يکي شاخ‌هاي مجازي بيشتر بر سر زبان‌ها افتاده بود. در آن زمان بسياري از مسئولان قصد داشتند که اين پلتفرم را فيلتر کنند، اما آذري جهرمي به کاهش پهناي باند آن و کُند شدن اينستاگرام رضايت داد اما با توجه به اعتراضات اخير و خسارت به اموال عمومي، مسئولان کشور بر اين باورند که اغتشاشات گروهي از ليدرها در اين پلتفرم ساماندهي مي‌شود. بر همين اساس از 31 شهريور امسال و با تصميم شوراي امنيت کشور دسترسي بسياري از مردم به اينستاگرام و واتس‌آپ محدود شد. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد که ميليون‌ها نفر در کشور از طريق اين پلتفرم امرار معاش مي‌کنند و مراودات اجتماعي بسياري وابسته به اينستاگرام و واتس‌آپ است. اين شرايط سرويس «فارس من» خبرگزاري فارس بدون توجه به 30 ميليون کاربر آن تيتر شکست محاصره مجازي دشمن و قانونمند کردن سکوهاي خارجي خواستار فيلترينگ دائمي اينستاگرام شد! اين درخواست که در فارس من ثبت شده درحالي است که بر اساس گزارش هاي رسمي سازمان تجارت ديجيتال ايران فيلترينگ اين شبکه اجتماعي باعث لطمه سنگين به زندگي بين 3 تا 9 ميليون ايراني شده است.
اينستاگرام تا چه زماني فيلتر ميماند؟
  آيا فيلترينگ اينستاگرام و واتساپ هميشگي مي شود؟ اين پرسش با تشديد محدوديت هاي اعمال شده روزهاي اخير از سوي وزارت ارتباطات و شرکت زيرساخت اينترنت و شوراي ملي فضاي مجازي بر اپليکيشن ها و درگاه هاي دانلود اپليکيشن هاي شبکه هاي اجتماعي و برنامه هاي نرم افزاري قوت گرفته اما همچنان مهمترين نقل قول درباره آينده اين اپليکيشن ها همان است. گرچه هنوز درباره موقتي و يا دائمي بودن اين محدوديت موضعي گرفته نشده است اما سخنان جمعه شب وزير کشور اين احتمال را مطرح کرد که در صورت کنترل اعتراضات محدوديت ها برداشته مي شود. اما چرا محدوديت در دسترسي به اينستاگرام براي بسياري از ايرانيان دلهره آور است. سيد ابراهيم رئيسي در زمان انتخابات و اخيرا و پيش از سفر به نيويورک با قدرت شعار دفاع از اينستاگرام را داد و تاکيد کرد هم خودش در اين فضا اکانت ميليوني دارد و هم اين اپليکيشن محل ارتزاق زندگي تعداد زيادي از مردم است و محدوديتي برايش در نظر گرفته نمي شود. باشگاه خبرنگاران که رسانه اصولگراي وابسته به تلويزيون است اما از لطمه‌اي که فيلترينگ اينستاگرام به زندگي مردم زده نوشت که با پايان بحران فعلي محدوديت ها لغو مي شوند. پيش‌تر خبرگزاري تسنيم هم نوشته بود اين محدوديت هاي اعمال شده از سوي شوراي عالي امنيت کشور موقتي است و احمد وحيدي وزير کشور گفته بود اين محدوديت ها تا بازگشت کشور به شرايط عادي ادامه دارد.
چالش بزرگ اجتماعي و اقتصادي


بر اساس آخرين گزارش ارائه شده از سوي مرکز ملي رصد اقتصاد ديجيتال کشور بيش از 80 درصد اين تجارت بر پايه شبکه هاي اجتماعي است. اين آمار را اکوايران در اين ويديونوشت که مي بينيد ، 9 ميليون کاربر داراي کسب و کار مستقيم از اينستاگرام و بيش از 1.7 ميليون شغل اعلام کرده است. افرادي که تعطيلي اينستاگرام در شرايط فعلي امرار معاش شان را به چالشي جدي مواجه مي کند. همچنين بر اساس اعلام نت بلاکس هر ساعت فيلترينگ اينستاگرام خسارتي 1.5 ميليون دلاري براي ايران دارد و در سوي ديگر مرکز کسب و کارهاي ديجيتال تهران در بيانيه اي از تداوم فيلترينگ و لطمات اين تصميم بر زندگي مردم گلايه کرده است. 450 هزار پيج فعال فروشگاهي در اينستاگرام با اين فيلترينگ دچار دردسر شدند و يک ميليون نفر به صورت مستقيم و 3 ميليون نفر به تبع اين چالش درآمدهاي اينستاگرامي شان به چالش افتاده است.
اين البته ضرر بخش مردم است . در سوي ديگر حجم بزرگي از اقتصاد و سود حاصل از فروش اينترنت اپراتورهاي موبايلي حاصل از استفاده پهناي باند اينترنت بين الملل است. رقمي بزرگ که حاصل استفاده مردم از همين اپليکيشن هاست. تجربه همه اين سال ها نشان داده به رغم سرمايه گذاري هاي بسيار و حتي اعمال محدوديت هاي فيلترينگ ، باز هم شبکه هاي اجتماعي داخلي نتوانستند عملکرد موفقي از نظر جذب مخاطب داشته باشند. چندي قبل محمد جواد آذري جهرمي در گفت و گو با پادکست سکه با انتقاد از ايده فيلترينگ بلند مدت ، در روزهاي عادي گفته بود:« مدير آپارات به من مي گفت محتوا هاي توليدي خودمان حتي در شرايط فيلترينگ در توئيتر که فيلتر است بيشتر از شبکه آپارات بازديد دارد!» در اين شرايط و با توجه به وعده ها و اعتقاد شخصي رئيس جمهور دولت سيزدهم ، اين تئوري که صيانت پيشه گان بتوانند ايده فيلترينگ دائم شبکه هاي اجتماعي و بستن دروازه ارتباطي با اينترنت بين الملل را از فرصت ايجاد شده عملي کنند ، دور از ذهن است. سياست گذاران عالي و تصميم سازان اگرچه در کوتاه مدت براي کنترل شرايط به سراغ گزينه اي رفته اند که در موارد قبلي چون پاييز 96 و زمستان 98 به سراغش رفته بودند، رفته اند‌اما اين تصميم را گزينه مناسب براي هميشه نمي دانند و صيانت از اينترنت و شبکه هاي اجتماعي هم با برخورد هاي سلبي احتمالا سرنوشتي چون برخوردهاي مشابه در مسئله حجاب دارد. برخوردهايي که پيشتر با ماهواره‌ها ، ويديو و ديگر وسايل ارتباطي جديد شد اما سرانجام به موفقيت نرسيد. اتفاقي که احتمالا در سال هاي پيش رو با رواج شبکه هاي اينترنت ماهواره اي گسترش خواهد يافت. اقداماتي که دولت هايي چون آمريکا و سرمايه داري به نام ايلان ماسک درباره اش سخن گفته اند. لغو معافيت ها و امکان استفاده از اين اينترنت در ايران همان طور که پيش تر در روسيه و اوکراين بدون اجازه دولت روسيه اتفاق افتاده است. اگرچه شايد امروز رواج اين نوع از اينترنت در اختيار افراد زيادي در ايران قرار نگيرد اما عيسي زارعپور وزير ارتباطات دولت سيد ابراهيم رئيسي چهارشنبه گذشته با تاکيد بر اينکه ورود اين سبک از اينترنت بايد با مجوز هاي لازم و تحت نظر دولت باشد گفت:« از نظر پروتکل هاي بين المللي هر تلاشي بدون اجازه ما خلاف است. تجهيزاتي هم دارد که امکان دسترسي به آن را دشوار مي کند ولي به هر حال اين خاصيت اينترنت هاي ماهواره اي است که ايجاد محدوديت بر آنها را دشوار مي کند.» حالا اين کمپين جديد ثبت شده در فارس من به دنبال جمع آوري امضاء عليه اينستاگرام و تلاش براي فيلترينگ دائمي آن است.البته فارس من يک فضاي اشتراکي براي کاربران براي ثبت کارزارهاي عمومي است مثل آنچه در سايت کارزار و نمونه هاي ديگر انجام مي گيرد.