تورهای گردشگران خارجی به ایران لغو شد

رئيس هيات‌مديره تشکل حرفه‌اي راهنمايان گردشگري از لغو کامل تورهاي گردشگري 5 کشور به ايران به‌ دنبال حوادث اخير کشور خبر داد. محسن حاجي‌سعيد رئيس هيات‌مديره تشکل حرفه‌اي راهنمايان گردشگري ضمن بيان اين موضوع که متأسفانه تعداد گردشگران ورودي در دوران پساکرونا در مقايسه با سال 1398 و قبل از همه‌گيري ويروس کرونا فاصله زيادي دارد، آشوب‌هاي اخير را مانعي دوباره بر سر راه رونق دوباره اين صنعت دانست و از لغو کامل تورهاي 5 کشور که قصد سفر به ايران را داشتند، خبر داد. وي با بيان اينکه علي‌رغم فروکش بلنداي موج کرونا هنوز سطح و ميزان گردشگران ورودي در مقايسه با بازه زماني مشابه قبل از همه‌گيري ويروس کرونا و به‌صورت مشخص در سال 98 فاصله زيادي دارد، گفت: يکي از مهمترين علل عدم رسيدن به آمار و ارقام موجود در سال 98 يقيناً اين است که ايران در اقدامي ديرهنگام از بحبوحه بحران کرونا به‌واسطه عدم انتقال به‌موقع و سريع واکسن کرونا خارج شد.
رئيس هيئت مديره تشکل حرفه‌اي راهنمايان گردشگري ادامه داد: اين موضوع تا جايي پيش رفت که در سال گذشته همزمان با رونق دوباره گردشگري خارجي در اروپا و آغاز کسب درآمد مجدد از محل صنعت گردشگري در اين منطقه، ايران مجدداً درگير موج‌هاي جديد از اين ويروس شد و همين امر موجب شد عملاً بسياري از کشورها ايران را به‌عنوان مقصدي قرمز و ناامن از نظر خطر ابتلا به کرونا معرفي کنند که همين امر قاعدتاً موجب عدم ورود گردشگران خارجي به ايران شد. اين فعال بخش خصوصي گردشگري با اشاره به عدم هم‌افزايي و همکاري ساير دستگاه‌هاي دخيل در امر گردشگري و همچنين نبود رويکرد مثبت و نگاه ايجابي در سياست‌هاي کلي نظام در راستاي تسهيل و ريل‌گذاري براي ورود هرچه بيشتر گردشگران خارجي، بيان کرد: بدون ترديد نمي‌توان تمام اهمال و ضعف‌هاي موجود در اين مسير را تنها متوجه بخش خصوصي و همچنين نهاد متولي گردشگري در کشور يعني وزارت ميراث فرهنگي دانست؛ چراکه يقيناً تا زماني که مقوله گردشگري در رأس هرم امور اجرايي کشور قرار نگيرد هيچ‌گاه اين صنعت درآمدزا ظرفيت تحقق تمام و کمال را در تمامي جنبه‌هاي خود نخواهد نداشت.
لزوم ايجاد حسابهاي اقماري
حاجي‌سعيد همچنين آمارهاي اعلامي رسمي از تعداد ورود گردشگران خارجي توسط نهاد متولي را که متکي به ميزان صدور رواديد براي ورود به ايران است غير قابل استناد عنوان کرد و افزود: قطعاً تعداد صدور رواديد بيانگر گردشگران ورودي به کشور نيست؛ چراکه در حقيقت درصد زيادي از اين آمارها اساساً گردشگر محسوب نمي‌شوند. وي نبود حساب‌هاي اقماري را که بيانگر تعداد گردشگران خارجي و به‌تبع آن ايجاد ارزآوري به‌واسطه ورود گردشگران است علت در دسترس نبودن آمارهاي متقن و صحيح از تعداد ورود گردشگران خارجي دانست و تصريح کرد: تا زماني که سازوکارهاي اجرايي جهت ايجاد حساب‌هاي اقماري در حوزه گردشگري تبيين و اجرايي نشود، نمي‌توان ميزان اثربخشي و ارزآوري اين صنعت در اقتصاد کشور را برآورد کرد. رئيس هيئت مديره تشکل حرفه‌اي راهنمايان گردشگري با اشاره به اينکه اغتشاشات و اعتراضات اخير مانع جدي در راستاي رونق دوباره گردشگري خارجي در دوران پساکرونا است اظهار کرد: متأسفانه بسياري از کشورها خصوصاً کشورهاي معاند با انتشار اطلاعيه‌اي مبني بر توصيه عدم سفر به ايران با توجه به اتفاقات اخير از ورود بسياري از گردشگران خارجي که قصد ورود و سفر به ايران را داشته‌اند، جلوگيري به‌عمل آورده‌اند. اين فعال بخش خصوصي گردشگري در ادامه صحبت‌هاي خود توضيح داد: با وجود اين، اما تعدادي از گردشگران خارجي نيز که متمايل به ورود به ايران بودند پس از مشورت با سفراي خود در ايران و با توجه به توصيه ضمني آنان مبني بر خودداري از ورود به ايران ـ با توجه به مسئوليتي که اين سفيران در قبال جان گردشگران خود در مواقع بحران دارند ـ عملاً از سفر به ايران صرف‌نظر کرده‌اند. حاجي‌سعيد خاطرنشان کرد: به‌دنبال اغتشاشات و اتفاقات اخير درصد بالايي از تورهاي خارجي به‌مقصد ايران لغو شده است که بايد گفت تعداد آن بسيار بالا و قابل توجه است؛ در حقيقت بر اساس گزارش‌ها و بررسي‌هاي انجام‌گرفته، اجمالاً از قرار اطلاع واصله، کشورهاي آلمان، اسپانيا، آمريکاي جنوبي، برزيل و استراليا تمامي تورهاي خود را به‌مقصد ايران به‌صورت کامل لغو کرده‌اند.