«نفوذی‌ها»؛ متهم ردیف اول خرابکاری در صداوسیما کیست

آرمان امروز/سياوش پورعلي: صدا و سيما در ماه‌هاي اخير براي چندمين بار تصاويري را نشان داد که حالا رسانه‌هاي دولتي از آنها به‌عنوان «فيلم‌هاي آلوده» نام مي‌برند. اين تکرارها باعث شده تا شائبه «نفوذ» در اين مجموعه بيشتر شود. عدم جلوگيري از پخش چنين برنامه‌هايي نشان مي‌دهد که مسئولان امنيتي رسانه ملي، هنوز نتوانستند در مورد اين نفوذها شفاف‌سازي و با آنها برخورد کنند. باتوجه به اينکه برخي از کارشناسان اين اختلالات را به‌عنوان «هک» شدن برنامه‌هاي زنده معرفي مي‌کنند ولي در مقابل برخي از رسانه‌ها نزديک به حاکميت متعقدند که در برنامه‌هاي که فيلم‌هاي آلوده نمايش داده شده است، توسط هيچ گروهي نمي‌تواند هک شود چون اين برنامه‌ها يا ميان‌ برنامه‌ها از پيش ضبط شده و آماده پخش است. مانند فيلمي که غروب شنبه بين سخنان رهبر انقلاب روي آنتن رفت.
بعد از پخش اين تصاوير از شبکه خبر کانال تلگرامي «صابرين نيوز» که از جمله رسانه‌هاي نزديک به حاکميت محسوب مي‌شود در خبري نوشت: «هکي در کار نبوده است. تمام فايل‌هايي که قرار است پخش شود از قبل تحويل پخش داده مي‌شود و پس از تاييد پخش، وارد فضاي امپکس در رژي جهت کنداکتور نويسي برنامه مي‌شود. باتوجه به ثابت بودن گرافيک برنامه به احتمال قريب به يقين عامل «نفوذي» از عوامل پخش بوده که انتهاي کار اين قطعه را اضافه کرده است. بعد از انتقال تصوير توسط کارگردان از آن قطعه به استوديو هنوز تصوير آيتم در تلويزيون پريويو پشت سر مجري است که بعد مي‌رود فايل بعدي ... . اين مويد اين موضوع است که هک نشده است، بلکه با خرابکاري قطعه را از قبل اضافه کرده‌اند. تاييد کننده اين آيتم در پخش الزاما آن کسي نيست که خرابکاري کرده باشد اما قطعا کسي است که به سرور پخش دسترسي پيدا کرده است.»
واکنشي که از سوي اين رسانه امنيتي مطرح مي‌شود نشان مي‌دهد که «پروژه نفوذ» که در تمام اين سال‌ها بر مبارزه با آنها تاکيد شده است توانسته به نقاط حساسي دست پيدا کند و اين سوال را به وجود مي‌آورد که چنين گروه‌هايي چگونه و چرا تاکنون از بين نرفته‌اند. باتوجه به تکرار چنين موضوعاتي مي‌رساند که تيم‌هاي حفاظتي بايد تلاش خود را افزايش دهند تا حداقل امنيت رسانه ملي را تامين کنند. نايب رييس پيشين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس معتقد است برخي از نيروهاي نفوذي که از ابتداي انقلاب در حال خرابکاري هستند به‌دليل اينکه ضربه کاري نخورده‌اند از متلاشي شدن محفوظ مانده‌اند. در ادامه گفت‌وگو با منصور حقيقت‌پور را مي‌خوانيد.
برخي از نفوذي‌ها محفوظ مانده‌اند


«منصور حقيت‌پور»، نايب رييس پيشين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و تحليلگر مسايل امنيتي در مورد نفوذي که گفته مي‌شود عامل پخش فيلم‌هاي آلوده در صدا و سيما است به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «قبل از هرچيز بايد بخواهيم در مورد موضوعاتي مانند هک يا نفوذ در صدا و سيما، مسئولان رسانه ملي تلاش کنند تا براي قانع کردن افکار عمومي جواب قانع کننده‌اي به شهروندان بدهند تا مردم هم بدانند با چه پروژه‌اي روبه‌رو هستند. قطعا مسئولان سايبري و الکترونيکي مجموعه صدا و سيما مي‌توانند جلو هک شدن و حتي آنچه نفوذ محسوب مي‌شود را بگيرند و به هر نوعي که مي‌توانند از پخش فيلم‌هاي آلوده جلوگيري کنند.»
او با طرح سوالي در مورد اينکه بايد شفاف‌سازي شود که اين کار چطور و چگونه انجام شده است؟ ادامه مي‌دهد: «در اين بين، سوالي مطرح مي‌شود و آن اين است که اين گروه‌ها چگونه در صداو سيما نفوذ کرده‌اند و چه هدفي را دنبال مي‌کنند و در ادامه با شفاف‌سازي در اين نوع موارد که به نظر جامعه هم بر روي آن حساس است توضيح داده شود که چگونه بايد با چنين موارد برخورد کنند. اينگونه مسايل در همه جاي دنيا رخ مي‌دهد و هک کردن يا نفوذ در ساختار صدا و سيما نمي‌تواند نشان از ناامني کشور باشد چون تعريف ما از امنيت همه ابعاد کشور را در بر مي‌گيرد.»
حقيقت‌پور با توضيح در اين مورد که جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب با گروهک‌هاي منافق و خرابکار روبه‌رو بوده است ادامه مي‌دهد: «بعد از روي کار آمدن جمهوري اسلامي ايران همواره از جانب نفوذي‌هاي و آنهايي که قصد صدمه زدن به انقلاب و مردم را داشتند، تقابل داشته‌ايم و هنوز هم با همين موارد روبه‌رو هستيم که نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي همواره بر روي آنها کار مي‌کنند و با برنامه‌ريزي چنين تيم‌هايي را متلاشي مي‌کنند. پس از اينکه عمليات اطلاعاتي و برخوردهاي قاطع در داخل باعث متلاشي شدن گروهک‌هاي تروريستي و خرابکاري شد بسياري از سردسته‌هاي اين گروهک‌ها چادر به سرگذاشتند و از ايران فرار کردند. در اين مورد بايد اضافه کنيم که در حال حاضر گروه‌هاي نفوذي و خرابکار به‌دليل اينکه ضربه اساسي نخورند و به‌نوعي محفوظ مانده‌اند در مجموعه‌هاي مختلف نظام حضور دارند و دست به خرابکاري مي‌زنند. نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي بايد با سرمايه‌گذاري و بررسي‌هاي ويژه راه آسيب‌زدن آنها را به کشور مسدود کنند.»
اين فعال سياسي اصولگرا در مورد اينکه چه راه‌کاري وجود دارد تا از نفوذ مطرح شده جلوگيري کنند، مي‌گويد: «موضوع اين است که مردم ديگر نبايد شاهد چنين صحنه‌هايي باشند و باعث آن شود که رسانه‌هاي خارجي از چنين موضوعاتي بهربرداري خودشان را کنند. بي‌شک بايد با چيدماني که مسئولان صدا و سيما در ساختار اين مجموعه اعمال مي‌کنند راه‌هاي نفوذ بايد مسدود شود. چون اين موضوع در حال تکرار شدن است و چنين مي‌نمايد که مسئولان امنيتي بايد دقت بيشتري به چنين موضوعاتي داشته باشند.»
پول نداريم با خرابکاري در صدا و سيما مقابله کنيم
يک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري دولت از جزئيات هک ديشب تلويزيون خبر داد. ايرنا نوشت: يک منبع آگاه در سازمان صدا و سيما  درباره نتايج اولين بررسي‌ها پيرامون هک صدا و سيما، گفت: بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد پخش فايل آلوده در اخبار ساعت 21 روز شنبه ناشي از هک پلي‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخي خبرسازي‌ها و شايعات منتشرشده و اکانت‌هاي سازماني، برخي گروه‌ها و جريان‌ها هستند که تضعيف مديريت سازمان صداوسيما را دنبال مي‌کنند. وي با اعلام اينکه بعد از هک 7 بهمن 1400 هيچ کدام از نهادهاي مسئول حتي يک ريال نيز به امن‌سازي شبکه سازمان کمک نکردند گفت: بررسي‌هاي فارنزيک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه 1400 در شبکه سازمان حضور داشته و فرايند امن‌سازي شبکه هاي سيما موفق بوده است. اما شبکه خبر به واسطه ماهيت خبري خود دسترسي‌هاي ويژه‌اي داشته که بعد از رخداد اخير در حال امن‌سازي است.