استراتژی نظام باید لبخند به مردم باشد

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است حاکميتي که فرهنگي باشد به مردم خودش با ديد مثبت نگاه مي کند و اتفاقي که بر سر فوت خانم مهسا اميني افتاد در واقع جرقه اي بود بر انباشت ناراحتي ها، عقده ها و مطالباتي که مردم و به ويژه جوانان و زنان داشتند. در ادامه گفت‌وگو دکتر محمد صدر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام را مي‌خوانيد.
بعد از گذشت حدود سه هفته از فوت خانم مهسا اميني، تحليل کلي شما از مختصات و ويژگي هاي اين اعتراضات چيست؟
اين اعتراضات يک ريشه طولاني دارد که بايد به آنها بپردازيم؛ تا به طور دقيق بفهميم و متوجه شويم که چه اتفاقي دارد در کشور مي افتد. اساسا بينش يا رويکرد حکمراني مي تواند بر سه نوع فرهنگي، امنيتي يا سياسي باشد؛ «بينش فرهنگي» خوشبينانه، «بينش امنيتي» بدبينانه و «بينش سياسي» واقع بينانه است. حاکميتي که فرهنگي باشد به مردم خود با ديد مثبت نگاه مي کند، همه مردم را از خودش مي داند و آنها را دوست دارد و همه را طرفدار کشور مي بيند. بينش امنيتي، درست عکس اين است. نگاه بينش امنيتي به مردم منفي است و آنان را به عنوان فاسد، گناهکار، جاسوس و دنبال براندازي حکومت نگاه مي کند. بينش سياسي، واقع گرايانه است و سعي مي کند واقعيتي که در جامعه وجود دارد را ببيند و درک کند. من هميشه به اين فکر بوده‌ام که ما در سياست داخلي بايد بينش فرهنگي داشته باشيم؛ يعني به مردم خودمان با ديد مثبت نگاه کنيم و همه را خوب بدانيم. در سياست خارجي نيز بايد بينش سياسي و امنيتي داشته باشيم؛ يعني هم واقع گرا باشيم و هم حداقل خوش بين نباشيم. چرا که ما در سياست خارجي با «رقيب» و شايد بعضا «دشمن» مواجه بوده ايم. در جمهوري اسلامي ايران اين بينش فرهنگي که بينش خوشبينانه است، خوشبختانه در يک سال يا دو سال اول انقلاب کاملا پياده شد. يعني تا قبل از شروع جنگ و جنايت هايي که منافقين داشتند و شروع به ترور و آدم کشي کردند، حاکميت ايران يک حاکميت فرهنگي است که همه مردم -حتي مخالفين- را از خودش مي داند. اگر در آن شرايط راديو و تلويزيون را بررسي کنيد، مي بينيد تلويزيون در اختيار همه مردم و حتي مخالفين بود. او در همين مورد ادامه مي‌دهد: متأسفانه اين بينش امنيتي در همه جا حاکم شد. البته من اين جملات را در مجمع تشخيص هم گفته ام که ما بايد بينش امنيتي حاکميت را تغيير بدهيم و به طرف بينش فرهنگي و نگاه مثبت و خوب بياييم. يعني در واقع بايد استراتژي نظام «لبخند به مردم» باشد؛ نه اينکه «اخم به مردم». وضعيت الآن صدا و سيما طوري است که آدمي مثل فردوسي پور که به گفته خود تلويزيون برنامه هاي او بسيار جذاب بود و خيلي بيننده داشت را کنار مي گذارند.
راه حل عاجل، ميان مدت و بلند مدت اين وضعيت اجتماعي پيش آمده چيست و چه خطراتي از اين ناحيه کشور، مردم و نظام را تهديد مي کند؟


راه حل همان است که ما بينش امنيتي را به بينش فرهنگي تبديل کنيم. همين قضيه اي که اتفاق افتاد و دل همه سوخت و همه از اين اتفاق ناراحت و رنجور شدند، اگر عاقلانه با آن برخورد شده بود خيلي راحت مي شد آن را جمع کرد. مثلا آقاي رئيسي با خانواده آن مرحوم صحبت کرد و تسليت گفت و گفت او مثل دختر من است. همين قضيه را بايد ادامه مي دادند و از طرف ديگر شروع به کار عاطفي مي کردند. از آن طرف بايد بلافاصله با چند نفري که اين قضيه را ايجاد کرده اند برخورد کرده و بعد هم نتيجه تحقيقات را زودتر مطرح مي کردند.
اشاره اي داشتيد به جواناني که الآن در اعتراضات هستند. اولا ابعادش را چه قدر گسترده مي بينيد و بعد اينکه علل بروزش چيست و چه مواجهه اي را بايد با آن داشت؟
علت اصلي اين قضيه همان برخورد غير عاقلانه است. اين دانش آموزان هفته اول و دوم نبودند و از هفته سوم حضور آنان شروع شد. چون با دانشجويان و يک سري جوانان بد برخورد شد، قضيه به يک سري مدارس و دبيرستان ها کشيده شد؛ شما در دانشگاه صنعتي شريف متأسفانه آن اقدامات را انجام مي دهيد که همه بگير و ببند و زدن گاز اشک آور است، آن هم در دانشگاه. چون حتي در دانش آموزان هم دختران بيشتر از پسران هستند. اين از بالا به پايين مي آيد و اينها احساس مي کنند که دارد به آنها زور گفته مي شود. اين تفکر که ما حجاب را به جاي اينکه با بعد فرهنگي براي مردم حل کنيم با داغ و درفش بخواهيم حل کنيم، همان تفکر امنيتي است. حکومت نمي تواند با زور مملکت را اداره کند؛ بايد قانع کنند و سيستم اقناعي به وجود بيايد. مثلا سر همين قضيه حجاب، چه قدر در اين کشور کار فرهنگي شد؟!
براندازان و ضد انقلاب دائما به تاج زاده و محمدرضا جلايي پور فحش مي دادند با چه منطقي اينها را دستگير مي کنند؟
الآن خيلي ها سؤال مي کنند که چرا اصلاح طلبان موضعي نمي گيرند. اصلاح طلبان در اين قضايا چه تحليلي دارند؟ اصلا چه جايگاهي دارند و به نظر شما چه موضعي بايد بگيرند؟ من خودم به عنوان يک اصلاح طلب عضو مجمع تشخيص مصلحت و طرفدار نظام که آرزو مي کنم نظام حفظ شود و از بعد مصلحت هم دارم اين صحبت ها را مي کنم، فکر مي‌کنم آنها هم همين نظرات را داشته باشند. البته من غير از اينکه دستگيري دانشجويان را اشتباه مي دانم، دستگيري آقاي تاجزاده و محمدرضا جلايي پور را که من آنها را مي شناسم، اشتباه مي دانم. اينها کساني بوده اند که براندازان و ضد انقلاب دائما به آنها فحش مي دادند. من اصلا نمي دانم با چه منطقي اينها را دستگير مي کنند؟! من هيچ کدام از اينها را به نفع نظام نمي دانم. آرزو مي کنم يک عقلانيتي در بخش امنيتي کشور حاکم شود و ان شاء الله بخش امنيت کشور هم بينشش را عوض و به بينش فرهنگي تبديل کند.