تولید هم فیلتر شد

آرمان امروز: تداوم فيلترينگ علاوه بر آن که نگراني آن دسته از فعالان حوزه تجارت و صاحبان کسب وکارهاي آنلاين همچون فروشگاه هاي اينترنتي  که بخش عمده بازاريابي و فروش آنها درفضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي تعريف مي شود را به دنبال داشته، بلکه صاحبان بنگاه‌هاي توليدي را نيز نسبت به افق پيش روي اين بخش دچار دغدغه و ابهام کرده است. موضوعي که با توجه به وضعيت نه چندان مناسب شامخ در شهريور ماه در مهرماه نيز بايد شاهد افت قابل ملاحظه اين امار باشيم که مستقيم با ميزان فروش و صادرات صنايع ارتباط مستقيم دارد.
آن چه بيش از هر امر ديگر، توليدکنندگان را نسبت به تبعات فيلترينگ ناخشنود مي کند مشکلاتي است که به دليل مسدود شدن پلتفرم ها در ارسال سفارش هاي خريد مواد اوليه، بررسي صورت حساب ها و  فاکتورهاي فروش محصولات و گزارش هاي کنترل منابع انساني ايجاد شده است. از سوي ديگر برخي توليدکنندگان بزرگ نيز سرمايه گذاري هاي سنگيني در بازاريابي محتوايي خود روي پلتفرم هاي فيلتر شده انجام داده اند که در صورت دائمي شدن فيلترينگ اين سرمايه گذاري ها را بايد سوخت شده فرض کرد.
 در اين باره بررسي ها نشان مي دهد با اينکه روايت‌هاي مختلفي درباره زيان صنايع و کسب‌وکارها از قطع اينترنت منتشر شده، اما نتايج يک‌نظرسنجي-شامخ- نشان مي‌دهد مجموعه صنايع، بزرگ‌ترين قرباني فيلترينگ گسترده اينترنت است.
دست‌کم دو شاهد اين موضوع را تاييد مي‌کند. شاهد اول، گزارش تازه اتاق بازرگاني ايران از شاخص مديران خريد است که اوايل مهرماه تهيه شده است و نشان مي‌دهد فعالان اقتصادي ترس بسياري از تبعات تداوم فيلترينگ دارند.


شاهد دوم نيز، اظهارات فعالان بخش خصوصي در آخرين نشست دبيرخانه شوراي گفت‌وگو است که از اثر منفي تحديد اينترنت بر صادرات، ارتباط با شرکاي تجاري، حمل‌ونقل و تحويل کالا، هوشمندسازي اقتصاد و سرمايه‌گذاري خبر مي‌دهد و نتيجه نهايي اين شرايط را سقوط توليد به گرداب فيلترينگ و شدت گرفتن رکود مي‌داند.
بازخواني اثر اختلال شديد اينترنت بر اقتصاد ايران از اين دو دريچه نشان مي‌دهد گرچه فعلا فروش واحدهاي صنعتي و کسب‌وکارها تحت تاثير محدوديت اينترنت قرار گرفته‌است، اما تداوم اين وضعيت در نهايت به کاهش فعاليت‌هاي اقتصادي منجر خواهد شد.
صنايع کشور در شهريورماه احيا شدند؛ اما برمبناي آنچه مديران خريد در شهريورماه اعلام کرده‌اند، آينده فعاليت‌هاي اقتصادي در کشور به دليل تنگناي اينترنتي موجود در خطر است. همزمان با اين موضوع، مديران خريد معتقدند، وضعيت توليد در کشور در شهريور1401 بهتر از مردادماه بوده است. شواهد آخرين گزارش اتاق بازرگاني ايران نشان مي‌دهد که در آخرين ماه از فصل تابستان امسال رونق نسبي در صنايع کشور وجود داشته و نمره شامخ کل صنعت حدود 5واحد افزايش پيدا کرده و به 25/ 53واحد رسيده است؛ موضوعي که عمدتا از ناحيه افزايش توليد بخش صنعت و افزايش دريافت سفارش‌ها در کنار رشد اندک فروش و صادرات طي شهريورماه بوده است.
تحليل اعداد گزارش‌شده از سوي مديران خريد در گزارش شامخ شهريورماه 1401 نشان مي‌دهد که بخش صنعت در اين ماه دو چهره متناقض داشته است. در واقع از يکسو اندکي از فشار ناشي از رکود در ماه‌هاي قبلي، در شهريورماه کاسته شده و رشد عموم زيرشاخص‌ها را در پي داشته است، حال آنکه اعداد گزارش‌شده عموما در محدوده بالا يا پايين عدد 50واحد قرار دارند که اين وضعيت گوياي شور و شوق کم توليدکنندگان است. در واقع آمار شامخ ماه گذشته در حالي از وضعيت نه چندان مناسب توليد خبر مي دهد که احتمالا اين آمار در مهرماه در پي قطعي اينترنت و وابستگي اصلي صنايع به پلتفرم هاي اينترنتي با افت قابل ملاحظه اي همراه خواهد شد .
ارتباط با شرکت هاي خارجي قطع شده است
در اين رابطه حسين سلاح ورزي نايب رييس اتاق بازرگاني يکصد و سيزدهمين شوراي گفت‌وگويي دولت و بخش خصوصي با اشاره به تبعات قطعي و محدودسازي اينترنت بر کسب وکارها، مي گويد: بر اساس سهمي که حوزه آي تي در توليد ناخالص ملي دارد هر ساعت قطعي اينترنت حدود 1.5 ميليون دلار ضرر اقتصادي براي کشور به وجود مي آورد.
وي با اشاره به فليترينگ گشترده شبکه‌‌هاي اجتماعي، خاطرنشان کرد: افزايش 30 برابري براي تقاضاي فيلترشکن‌ها در هفته‌هاي اخير داشتيم و اين فيلترشکن‌ها مي‌تواند امنيت کاربران و امنيت اطلاعات کشور را تحت شعاع قرار بدهند.
سلاح‌ورزي ادامه داد: اتحاديه فناوران يارانه گزارش مفصلي تهيه کرده است که مطابق با آن معيشت حدود 9 ميليون نفر از جمعيت کشور در غالب فروشگاه‌هاي آنلاين محصولات خود را عرضه مي‌کردند در معرض خطر قرار گرفته‌اند. بسياري از فعالان اقتصادي نيز بر اين باورند که کسب‌وکارهاي بزرگ نيز دچار آسيب شدند.
اين فعال اقتصادي با بيان اينکه تجار و صادرکنندگاني که مشتري خارجي دارند نمي‌توانند خريداران خود را ملزم به نصب پيام‌رسان‌هاي داخلي کنند، گفت: اين مسئله باعث محدوديت شده است و ادامه اين اختلال‌ها و عدم اطمينان‌ها باعث افزايش مهاجرت نخبگان و استارتاپ‌ها و کاهش سرمايه‌گذاري در حوزه آي تي مي‌شود.