بازی افراطی‌ها در پازل دشمن

آرمان امروز/گروه سياسي: بعد از گذشت ناآرامي‌هاي يک ماه اخير به نظر مي‌آيد که آرامش جامعه رفته رفته در حال بازگشت است و از شدت اعتراضات هم کاسته شده است ولي با اين حال برخي از افراد لباس‌شخصي و افراطي سعي مي‌کنند با اظهارات عجيب و غير واقعي نظم جامعه را برهم بزنند. چهره‌هايي مانند «حسن عباسي»، «علي اکبر رائفي‌پور» و البته «محمدصالح هاشمي‌گلپايگاني» در هفته‌هاي اخير نشان دادند که نه‌تنها نفع خود را در آرامش جامعه نمي‌بينند بلکه بر تنور اختلافات، آشوب‌ها و دودستگي جامعه مي‌دمند. ديگر به چنين چهره‌هايي که به‌نظر از سمت برخي رسانه‌هاي داخلي و خارجي حمايت مي‌شوند عادت کرده‌ايم ولي در جايي بايد مقابل چنين نفراتي ايستاد و حداقل با بيانيه و يا واکنش‌هاي شفافي که از سوي مسئولان منتشر مي‌شود جامعه بداند که اظهارات چنين نفراتي هيچ ارتباطي با جمهوري اسلامي ندارد. مانند واکنش دفتر مقام معظم رهبري در رابطه با اظهارت دبير ستاد امر به معرف که مشخصا ديدگاه رهبري را در موضوع حجاب بيان کرد. جامعه از نهادهاي امنيتي و قوه قضاييه  انتظار دارند اگر با اشخاصي مانند علي دايي، علي کريمي و ... برخورد شد با نفراتي مانند عباسي، هاشمي‌گلپايگاني، رائفي‌پور و ... هم برخود کنند.
از ابتداي پيروزي انقلاب 57 همواره بر برخورد با چهره‌هاي افراطي و لباس شخصي که منصبي در کشور ندارند ولي بر آتش اختلافات مي‌دمند تاکيد شده است چون اين افراد خواسته يا خواسته در نقشه‌هاي دشمنان جمهوري اسلامي بازي مي‌کنند و تجربه نشان داده است که تا حدودي به برهم زدن فضاي جامعه کمک مي‌کنند. سليمي‌نمين معتقد است که براي آرامش جامعه بايد با افرادي که مي‌خواهند در جامعه دودستگي ايجاد کنند و بر آتش اختلافات بدمند برخورد کرد تا اين افراد خواسته يا ناخواسته در پازل دشمن بازي نکنند. در ادامه گفت‌وگوي خبرنگار آرمان امروز با اين تحليگر سياسي را مي‌خوانيد.
«عباس سليمي‌نمين»، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران و تحليلگر مسايل سياسي در پاسخ به اين سوال که جامعه چگونه بايد متوجه شود گفته‌هاي افراد تندرو و افراطي مانند حسن عباسي، علي‌اکبر رائفي‌پور و محمدصالح هاشمي‌گلپايگاني منسوب به حاکميت نيست، به خبرنگار آرمان امروز مي‌گويد: «نيازي به ترسيم خطوط نيست چون حالا با جامعه‌اي روبه‌رو هستيم که مي‌تواند بين خودي‌ها و غير خودي‌هايي که خواسته يا ناخواسته در پازل دشمن بازي مي‌کنند را بشناسد. چنين اظهارات بي‌مايه‌اي از ابتداي انقلاب وجود داشت و در برخي مواقع به‌عنوان مثال در مورد حسن عباسي قوه‌ قضاييه مجبور به برخود قضايي شد. در ادامه هم نياز است با افرادي که قصد دو دسته کردن جامعه را دارند و باعث خرسندي دشمن مي‌شوند، برخورد قاطع شود تا چنين افراد و البته ديگران بدانند که در هر موردي که حرف مي‌زنند بايد هزينه آن را بپردازند. در اين بين بايد به اين موضوع هم اشاره کنيم که برخي با حرف نزدن فضايي را ايجاد مي‌کنند که اين چهره‌ها در رسانه‌ها حضور پيدا کنند. به‌نظر من آن نخبه‌اي که مي‌تواند با صحبت کردن باعث آگاهي جامعه مي‌شود به همان اندازه‌اي که امثال رائفي‌پورها جامعه را متشنج مي‌کنند مقصر هستند.»
اين تحليلگر سياسي با تاکيد بر اينکه عموم شهروندان توجهي به اظهارات اشخاص افراطي نمي‌کنند ادامه مي‌دهد: «دقت داشته باشيد که نبايد بگوييم همه جامعه به سخنان امثال عباسي، گلپايگاني و ... واکنش نشان مي‌دهند بلکه طيف‌هاي خاصي هستند که به اين سبک اظهارات علاقه دارند ولي اظهاراتي مانند گفته‌هاي دبير ستاد امربه‌معروف‌ و نهي‌ازمنکر در چنين شرايطي با واکنش‌هاي زيادي روبه‌رو شد. اين گفته‌ها در يکي دو روز اخير واکنش‌هاي بسياري به‌همراه داشت و باعث شد تا از سوي دفتر مقام معظم رهبري سخناني گفته شود تا جامعه فکر نکند چنين موضوعات سَبکي مورد تاييد رهبري است. در همه دسته‌ها  و جناح‌هاي سياسي با افراد تندرو و افراطي روبه‌رو هستيم که بايد ابتدا اين موضوع را در ميان خودشان حل کنند تا بحث‌هاي بي‌اساس به رسانه‌ها کشيده نشود. همه در جامعه مي‌توانند بر اساس مسئوليتي که دارند اظهار نظر کنند ولي بايد بررسي و دقت کرد که حرفي نزنند تا آنها را به پازل دشمن ربط دهند.»


او با تاکيد بر اينکه در «شرايط خاص» نهادهاي امنيتي و قضايي بايد با برهم زنندگان نظم جامعه برخود کنند اضافه مي‌کند: «به‌صورت کلي هيچ‌کس نمي‌تواند بگويد که اجازه ندهيد امثال عباسي و هاشمي‌گلپايگاني و ... نظرات خودشان را در رسانه‌ها مطرح کنند، حق آزادي بيان براي همه گروه‌ها در قانون اساسي پيش‌بيني شده است. توجه داشته باشيد که اين تعريفي که ارائه دادم مخصوص به شرايط عادي جامعه و کشور است. جامعه و کشور حداقل در يک ماه اخير وارد بحران و اعتراضات شده است، پس بايد بگوييم که جامعه کنوني شرايط عادي ندارد و وضعيت کاملا خاص محسوب مي‌شود. در «شرايط خاص» لازم است نهادهاي امنيتي و قوه‌قضاييه براي کاهش تنش در کف جامعه و آرام شدن شهر با افرادي که اظهارات نادرست مي‌کند برخورد کنند. من به‌صورت کلي با محدود کردن و برخورد با چنين نفراتي مخالفم ولي همانطور که گفتم جامعه در شرايط خاصي حضور دارد که نياز به کنترل برخي چهره‌ها که با ناپختگي عمل مي‌کنند، داريم. در اين مورد منتظر واکنش نهادهاي امنيتي در برخورد با اين چهره‌ها هستيم يا حداقل واکنشي مانند آنچه دفتر مقام معظم رهبري دادند را منتشر کنند.»
سليمي‌نمين با پرداختن به حضور نخبگان در چنين شرايط خاص براي آگاه کردن نسل جوان اضافه مي‌کند: «در اعتراضات هفته‌هاي اخير جوانان و نوجواناني را مشاهده مي‌کنيم که در حالي معترض هستند و مطالبه‌گري مي‌کنند که آگاهي سياسي و اجتماعي لازم را ندارند و متاسفانه تحت تاثير برخي از افراد افراطي داخل و خارج از کشور قرار مي‌گيرند و دست به آشوب مي‌زنند. در اينجا بايد از نخبه‌هايي که ساکت مانده‌اند انتقاد کنيم. اين جوانان و نوجوانان نمي‌دانند که بريتانيا 2 بار و آمريکا يک بار در ايران کودتا کرده است و اطلاعي از آنچه بر مردم و کشور ما گذشته ندارند. به‌نظر اگر اينگونه موارد شفاف در جامعه مطرح مي‌شد ديگر نگراني از حضور اشخاصي مانند عباسي و هاشمي گلپايگاني و رائفي‌پور نداشتيم. ما مي‌دانيم که دشمن بر روي تجزيه کردن، چندپاره‌کردن و آشوب در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند و در اين شرايط قطعا بايد با افرادي که خواسته يا ناخواسته به دنبال شکاف در جامعه و ادامه آشوب‌ها هستند برخورد قاطعي صورت بگيرد. حال اين افراد چه اصولگرا باشند و چه اصلاح‌طلب، فرقي نمي‌کند.» اين چهره اصولگرا با انتقاد از صدا و سيما که به امثال رائفي‌پور اجازه شرکت در رسانه ملي را مي‌دهد اضافه مي‌کند: «ما اينگونه سخن‌گفتن امثال حسن عباسي را محکوم مي‌کنيم ولي نمي‌توانيم سخن گفتن را به صورت کلي محکوم کنيم. در اينجا بايد به صدا و سيما بايت دادن فرصت به امثال رائفي‌پور انتقاد کنيم چون آنها در شرايط خاص به افرادي آنتن مي‌دهند که بيايند خبرهاي خلاف واقع را مطرح کنند و باعث ناآرامي در جامعه ‌شوند. چون هزينه اين حرف‌ها را جامعه بايد مي‌پردازد و متاسفانه کسي با چنين نفراتي کاري ندارد. در اينجا بايد از برخي شخصيت‌‌هاي اصلاح طلب که پيش از انتشار گزارش کامل مهسا اميني واکنش‌هاي تند نشان دادند هم بايد انتقاد کنيم و از آنها بخواهيم که در مورد اظهاراتشان بازنگري کنند.»