تبانی روسیه و عربستان برای حمله به اوکراین

عربستان از روسیه اهرم فشار ساخت آرمان امروز|کيارش رويان: ريچارد بلومنتال، عضو مجلس سناي آمريکا و «کانا» عضو مجلس نمايندگان اين کشور عربستان سعودي را به تباني و همدستي با روسيه در حمله به اوکراين متهم کرده و خواستار تنبيه رياض با توقف فروش سلاح به عربستان شدند. مقامات آمريکايي بر اين باور هستند که آمريکا نبايد تسليحات دفاعي استراتژيک را به شکل نامحدود در اختيار کشوري قرار دهد که آشکارا از بزرگترين دشمنشان يعني ولاديمير پوتين حمايت مي‌کند. اين دو عضو کنگره افزودند که لايحه منع فروش تسليحات به عربستان را در مجلس نمايندگان و مجلس سناي آمريکا مطرح خواهند کرد. همچنين باب منندز، رئيس دموکرات کميته روابط خارجي سناي آمريکا در بيانيه‌اي گفت، ايالات متحده بايد فوراً تمام جنبه‌هاي همکاري خود با عربستان سعودي، از جمله هرگونه همکاري در فروش تسليحاتي و همکاري امنيتي فراتر از آنچه براي دفاع از پرسنل و منافع ايالات متحده ضروري است، متوقف کند. اين سناتور آمريکايي پيش‌تر نيز گفت، اگر عربستان سعودي که يکي از بزرگترين نقض‌کنندگان حقوق بشر در جهان است، بخواهد با روسيه همراه شود تا قيمت گاز آمريکا را بالا ببرد، مي ‌تواند از ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه بخواهد که از سلطنت در اين کشور حفاظت کند و ما بايد تمامي سربازان آمريکايي را از عربستان سعودي خارج کرده و فروش سلاح به رياض را متوقف کنيم. در راستاي بررسي آخرين تحولات پيرامون روابط عربستان، روسيه و آمريکا، آرمان امروز گفت و گويي با حسن هاني زاده، ديپلمات باسابقه ايراني داشته است که در ادامه مي خوانيد.
عربستان با چه اهدافي با روسيه توافق کرد تا کاهش توليد نفت را در دستور کار قرار دهد؟
در نشست اخير کشورهاي عضو اوپک پلاس در وين، کشورهاي عضو اين سازمان اتفاق نظر حاصل کردند که 2 ميليون بشکه نفت از صادرات روزانه خود در مجموع اوپک پلاس کاهش دهند. کاهش 2 ميليون بشکه در روز از صادرات نفتي اوپک پلاس موجب شد که چند دلار به قيمت نفت در بازارهاي جهاني افزوده شود و اين نگراني هم براي کشورهاي استفاده کننده از نفت اوپک پلاس وجود دارد که در زمستان با کاهش‌هايي که عربستان و روسيه و کشورهاي عضو اوپک انجام داده‌اند، قيمت نفت در زمستان به 120 دلار در هر بشکه برسد. ضمن اين که قطع گاز روسيه به اتحاديه اروپا نياز شديد اتحاديه اروپا به نفت اوپک را افزايش داد و مصرف نفت در اتحاديه اروپا افزايش پيدا کرده است. همچنين آمريکا به شدت نگران شده که کاهش 2 ميليون بشکه در روز در مجموعة اوپک پلاس ممکن است که مشکلاتي به لحاظ حامل‌هاي انرژي در آمريکا به وجود آورد. به همين دليل به دستور جو بايدن رئيس‌جمهور آمريکا 10 ميليون بشکه از ذخاير استراتژيک آمريکا، به بازار آمريکا پمپاژ شد و اين نشان دهنده اين است که مسئلة بسيار جدي است و همين موضوع باعث بروز اختلاف ميان رياض و واشنگتن شد به گونه‌اي که رئيس‌جمهوري آمريکا به وزارت خزانه‌داري اين کشور دستور داد که يک سلسله از تحريم‌هايي عليه عربستان بررسي شود و در نخستين تحريم اسلحه‌هاي استراتژيک و راهبردي آمريکا از خاک عربستان قرار است به زودي خارج شود و خروج سلاح‌هاي پيشرفته آمريکا در دفاع از عربستان مستقر شده‌اند مي‌تواند به تضعيف عربستان در برابر انصارالله و مردم يمن منجر شود. اختلاف نظر ميان آمريکا و عربستان شدت گرفته است زيرا هدف محمد بن سلمان از کاهش اين 2 ميليون بشکه نفت در صادرات اوپک، اين است که در آستانة انتخابات آيندة آمريکا، که در ماه آبان ماه برگزار خواهد شد اين است که دموکرات‌ها اکثريت را در کنگرة آمريکا به دست نياورند. قرار است در انتخابات آينده که انتخابات ميان‌دوره‌ اي خواهد بود و انتخابات حساسي است، جو بايدن برنامه‌ريزي کرده است که اکثريت کنگرة آمريکا را به دست بياورد و عربستان نگران اکثريت اعضاي دموکرات در کنگره است زيرا دموکرات‌ها با حاکميت محمد بن سلمان مخالف هستند و اين که اگر دموکرات‌ها اکثريت را به دست آورند قطعاً جو بايدن به برجام باز خواهد گشت و بخشي از تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران لغو خواهد شد و اين براي محمد بن سلمان وليعهد عربستان قابل تحمل نيست. به همين دليل اختلاف نظرها ميان عربستان و شخص محمد بن سلمان و جو بايدن شدت گرفته است و در آينده عربستان با تهديدها و خطرهاي جدي مواجه خواهد شد.
آيا عربستان در حوزه هاي ديگر نيز با روسيه همکاري مي کند؟


بله همکاري عربستان و روسيه در حال توسعه است. در حال حاضر عربستان سعودي به روسيه نزديک شده است البته نزديک شدن عربستان به روسيه‌ و حتي ايران در مذاکراتي که ميان ايران و عربستان ازيک سال و نيم گذشته در بغداد صورت گرفته است اين‌ها تاکتيکي است و محمد بن سلمان در انتخابات 2024 ايالات متحده جمهوري خواهان به قدرت برسند تا بتواند جايگاه خودش را در آينده تصويب کند. به همين دليل محمد بن سلمان مي‌کوشد دموکرات‌ها را شکست دهد و به روسيه نزديک شود تا بتواند از روسيه اهرم فشار بر عليه دموکرات‌ها استفاده کند در هر حال تا 2 سال آينده ميان عربستان و حاکميت دولت جو بايدن در کاخ سفيد اختلاف نظرها تشديد خواهد شد و به همين دليل محمد بن سلمان سعي مي‌کند از طريق تبليغات، کمک مالي و رسانه‌اي بر جمهوري‌خواهان بار ديگر يک رئيس‌جمهور جمهوري‌خواه در انتخابات 2024 در ايالات متحده به پيروزي برسد.
عربستان در آينده نزديک به چه شکلي باابرقدرت هايي نظير چين، آمريکا و روسيه رفتار مي کند؟
در هر حال رفتار عربستان با چين و روسيه ممکن است با ايران در آينده بهبود پيدا کند اما اين بستگي به انتخابات 2024 ايالات متحده آمريکا دارد. اگر بار ديگر دموکرات‌ها به قدرت برسند طبيعتاً اوضاع شخص محمد بن سلمان مناسب نخواهد بود و با مشکلاتي مواجه خواهد شد اما اگر در انتخابات 2024 جمهوري خواهان به قدرت برسند و يک رئيس‌جمهور جمهوري‌خواه انتخاب شود طبيعتاً به نفع محمد بن سلمان خواهد بود و در آن صورت محمد بن سلمان از چين، روسيه و ايران فاصله خواهد گرفت‌.
رابطه عربستان با اتحاديه اروپا در آينده نزديک به چه شکل خواهد بود؟
طبيعتاً اتحاديه اروپا سياست‌اش تابعي از سياست‌هاي آمريکا است. هرگاه مناسبات آمريکا با يک کشور ديگري خوب باشد اتحاديه اروپا هم پيروي خواهد کرد و مناسبات خودش را تقويت مي ‌کند اما از آن جايي که در حال حاضر محمد بن سلمان در واقع باعث کاهش 2 ميليون بشکه از صادرات نفت اوپک شده و در حقيقت ضربه‌اي به وضعيت اتحاديه اروپا به لحاظ انرژي وارد ساخت، طبيعتاً اتحاديه اروپا نيز به مرور روابط خوبي با عربستان نخواهد داشت و مي توان نشانه هاي اين امر را از همين امروز مشاهده کرد.