ایران و جهان؛ تقابل یا تعامل

جلال ساداتیان 
ایـران در طــول سال‌هایی کـــــه از استــــقــــرار جمهوری‌اسلـامی گذشته است، به‌طور دائم تحت تهدیدهای نظام بین‌الملل قرار گرفته است و از این به بعد هم قرار خواهد گرفت. سئوال این است، نظام سیاسی ایران باید چه نوع واکنشی به اعمال فشارها نشان بدهد؟ سیاستی تقابلی یا تلاش برای ایجاد فضایی تعاملی؟ واضح است، نظام سیاسی ایران و هر نظام دیگری در جامعه بین‌الملل برای خود اصولی دارد و بر اساس آن اصول، روش‌هایی را برای مدیریت خود در نظر می‌گیرد. در همین راستا می‌توان گفت، ایران باید تحت هر شرایطی بنا را بر واقع‌بینی بگذارد و در تعیین سیاست‌های دیپلماسی به‌هیچ وچه رفتار و واکنش هیجانی نداشته باشد.
نکته مهم دیگر این است، اکنون که ایران و غرب فاصله زیادی باهم دارند و با در نظر گرفتن اینکه تعامل دشوار به‌نظر می‌رسد، سعی‌مان را برای ایجاد فضای گفت‌وگو و هم‌صدایی با کشورهای منطقه به‌کار بگیریم. متاسفانه در چند سال گذشته بین ایران با همسایه‌های مهمی چون عربستان، امارات و .... چالش‌ها و گاها نزاع‌هایی جدی صورت گرفت که این به منافع ملی آسیب‌هایی جدی وارد کرد.
 اکنون زمانی است که باید هم‌منطقه‌ای بودن را جدی بگیریم و با درنظر گرفتن پتانسیل‌های مشترک رابطه‌هایی دوجانبه برقرار کنیم.


نکته مهم دیگر درباره سیاست‌خارجی این است که برجام روز به روز محال‌تر می‌شود. پس باید این آمادگی را در خود ایجاد کنیم تا بتوانیم شرایط تحریمی را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم،‌ بلکه از شدت و حدت آسیب‌های تحریم کم کنیم. البته این ماموریتی دشوار است که چاره‌ای جز تن دادن به آن نداریم.