فضای فاشیستی در امریکا

الکساندریا اوکاسیو کورتز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا از ایالت نیویورک، می‌گوید: «ما در مواجهه با محیط فاشیستی در امریکا هستیم.» او این حرف را در برنامه مشهور تلویزیونی کریس هیز بیان کرده بود که به همراه جیمی راسکین، عضو دموکرات در مجلس نمایندگان از ایالت مریلند، در این برنامه شرکت کرده بود تا در مورد مسائلی نظیر انتخابات هشتم نوامبر، مشکلات اقتصادی و مسائل زیرساختی صحبت کند. فضای فاشیستی مورد اشاره این نماینده پیشتاز دموکرات در کنگره با توجه به افزایش خشونتی قابل‌توجیه است که در این چند روز مانده به انتخابات شدت گرفته و شاید حمله به پل پلوسی، شوهر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، بی‌ارتباط با این وضعیت نباشد که باعث شکستگی جمجمه و جراحت دستش شده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که جوی از خشونت در فضای سیاسی امریکا حاکم شده که بی‌شک بر مبارزات انتخاباتی و نتایج آرا در هشتم نوامبر تأثیرگذار خواهد بود. یکی از وجوه این جو ارعاب و تهدید رأی‌دهندگان است، چنان که نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس در هفته گذشته نشان داد که از هر پنج رأی‌دهنده امریکایی دست‌کم دو نفر نگران تهدید‌های خشونت‌بار یا ارعاب رأی‌دهندگان در حوزه‌ها و محل‌های رأی‌گیری در زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای هستند. ادعای سرقت آرا و تقلب را نیز باید در نظر گرفت که به عنوان عاملی مهم در ایجاد این فضا عمل می‌کند و از انتخابات دو سال قبل تاکنون آن قدر توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، و هوادارانش تکرار شده که حالا مبدل به باور غیرقابل‌تردید متعصبین راست‌گرای سفیدپوست در امریکا شده است. آدام کینزگز با وجود اینکه عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان است، اما با این جریان خشونت‌طلب در حزبش مخالف است و در پیام توئیتری خود نوشت: «حمله وحشتناک به پل پلوسی توسط مردی انجام شده که تحت تأثیر تئوری‌های توطئه انتخاباتی قرار دارد. این واقعیت خطرناکی است که برخی از اعضای حزب خود من مشوق آن هستند.»
یکی از اهداف این جریان خطرناک جامعه سیاه‌پوست و لاتین‌تبار‌های امریکا هستند که راست‌گرایان سفید‌پوست افراطی در حزب جمهوریخواه از گذشته تاکنون به آن‌ها حمله‌ور بوده‌اند. بی‌جهت نیست که کورتز فضای فاشیستی فعلی در امریکا را به قوانین تبعیض نژادی جیم کرو ربط می‌دهد. قوانین جیم کرو مجموعه قوانینی بودند که نزدیک به ۹۰ سال و بین سال‌های ۱۸۷۶ تا ۱۹۶۵ به تصویب رسیدند و مربوط می‌شدند به جدایی نژادی بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان. این قوانین در زمینه‌های گسترده‌ای از شغلی، مالی، ورزشی، فرهنگی، آموزشی، علمی و حتی در امور جزئی نظیر نوشیدن آب از آبخوری اعمال می‌شد و باعث می‌شد سیاه‌پوستان امریکا عملاً از حقوق اساسی خود به عنوان شهروندان امریکا محروم شوند. حالا هرچند که سال‌ها از ملغی شدن آن قوانین می‌گذرد، اما سایه آن قوانین بر جامعه امریکا چنان با قدرت ادامه دارد که برای مثال، ارعاب و تهدید رأی‌دهندگان رنگین‌پوست در ایالت آریزونا بحث داغ در این روز‌های انتخاباتی شده است. بعد از اینکه هفته قبل تصاویری از آزار و اذیت رأی‌دهندگان در آریزونا منتشر شد، مقام‌های این ایالت از دولت فدرال درخواست تحقیق در مورد پرونده ارعاب احتمالی رأی‌دهندگان را کردند. جانبداری مایکل تی لیبوردی، قاضی منطقه‌ای در ایالت فدرال، از جریان راست افراطی هوادار ترامپ و ارعاب رأی‌دهندگان توسط آن‌ها نشان داد که این جریان خطرناک حتی از سوی دستگاه قضایی این ایالت نیز حمایت می‌شود. به واسطه این دست رفتار‌های تبعیض‌آمیز و خشونت‌طلبانه است که فردی مثل کورتز احساس خطر می‌کند و نسبت به فضای فاشیستی حاکم هشدار می‌دهد و با یادآوری قوانین جیم کرو می‌گوید: «این‌گونه ارعاب رأی‌دهندگان در پای صندوق‌های رأی ما را به یاد قوانین زمان جیم کرو می‌اندازد» و «این رفتار‌ها ما را به آپارتاید امریکایی باز می‌گرداند که مدت زیادی هم از آن نگذشته است.»