مسکو: رسانه های غربی برای اوج گیری تنش ها در خلیج فارس تلاش می کنند

آرمان امروز: سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه طي تماس تلفني با حسين اميرعبداللهيان همتاي ايراني خود گفت که رسانه هاي غربي براي برافروختن آتش تنش در منطقه خليج فارس تلاش مي کنند.
وزارت امور خارجه روسيه افزود: لاوروف کارزار رسانه هاي غربي را براي به اوج رساندن تنش ها در خليج فارس، زيان بار توصيف کرد. وي به اميرعبداللهيان گفته است که چنين اقداماتي ممکن است به اوج گيري خطرناک تنش در اين منطقه راهبردي مهم منجر شود.
روزنامه وال استريت ژورنال روز سه شنبه نوشت که واشنگتن در پي دريافت اطلاعاتي از رياض در باره حمله قريب الوقوع ايران به اهدافي در عربستان سعودي، ضمن ابراز نگراني در باره اين تهديدها، اعلام کرده که در صورت احساس نياز، بدون ترديد واکنش نشان خواهد داد. جان کربي هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد روز سه شنبه با تکرار ادعاهاي ضد ايراني درباره نقش تهران در جنگ اوکراين، از دستيابي احتمالي روسيه به موشک هاي زمين به زمين ابراز نگراني کرد.
 وي در تداوم فضاسازي هاي ضد ايراني، مدعي شد: مشخص است که ايران در حال حمايت از تلاش هاي روسيه در جنگ اوکراين است و همچنان نسبت به احتمال انتقال موشک هاي زمين به زمين ايراني به روسيه نگران هستيم.  غرب به رهبري آمريکا از ماه ها پيش همزمان با تشديد تنش ها در جنگ اوکراين، ادعاهايي ضد ايراني را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد مي کند. آمريکا ابتدا ادعاي ارسال پهپادهاي ايراني را مطرح کرده و مدتي است ادعاي انتقال موشک هاي زمين به زمين از سوي ايران به روسيه براي استفاده در اين جنگ را مطرح مي کند. نمايندگي روسيه در سازمان ملل متحد خواستار برگزاري دو نشست شوراي امنيت سازمان ملل درباره مسائل و موضوعات مرتبط با اوکراين در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه شده بود که نشست مرتبط با ادعاهاي ضد ايراني عصر چهارشنبه به وقت محلي برگزار شد. ديميتري پوليانسکي معاون نمايندگي روسيه در سازمان ملل گفته بود: روز چهارشنبه با توجه به درخواست انجام تحقيقات در چارچوب قطعنامه 2231 در مورد انطباق اين موضوع با منشور سازمان ملل گفتگو خواهيم کرد. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز در سخناني بار ديگر به ادعاي بي اساس غربي ها و مقامات اوکرايني مبني بر استفاده روسيه از پهپادهاي ايراني در جنگ اوکراين واکنش نشان داده و تصريح کرده است که ايران و روسيه توضيحات کامل و مفصلي را درباره ادعاي استفاده از پهپادهاي ايراني در اوکراين به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.  حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه ايران نيز با بيان اينکه آماده بررسي ادعاي فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراين هستيم، گفته است: ما هيچ سلاح و پهپادي براي به کارگيري در جنگ با اوکراين به روسيه نداده ايم و نخواهيم داد. وي با بيان اينکه سياست تهران، متناقض نيست و قويا براي برقراري صلح در منطقه از جمله اوکراين تلاش مي کنيم، مي گويد: اکنون فضاسازي عليه ما وجود دارد و ايران را متهم مي‌کنند که پهپاد از سوي ايران در اختيار مسکو قرار گرفته، اما مايلم بگويم که ايران و روسيه داراي همکاري هاي متنوع از جمله دفاعي هستند وزير امور خارجه ايران تصريح کرده است: درگذشته تسليحاتي را از روسيه دريافت کرده ايم و همچنان دريافت مي کنيم و امکاناتي را به روسيه مي دهيم و در جنگ اوکراين با نگاه اصولي مخالف با جنگ، هم مخالف جنگ در روسيه و هم مخالف جنگ در اوکراين هستيم و هيچ سلاحي به روسيه براي جنگ با اوکراين نداديم.