جهش44هزار واحدی بورس

سعید رشیدی نوبندگانی
 خبرنگار

جنگ تمام عیار عرضه و تقاضا در اولین روز از هفته سوم آبان ماه با پیروزی قطعی تقاضاکنندگان و فتح بیش از 88 درصد از کارزارهای معاملاتی بازار به پایان رسید.


درجریان معاملات روز شنبه، هرچند که عرضه‌کنندگان تمامی قوای خود را به بازار آورده بودند؛ اما تقاضاکنندگان نیز با سلاح حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تجهیز شده بودند و این موضوع باعث شد آتش معاملات در بازار بسرعت بالا رود و ارزش معاملات خرد با جهش 100 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، به محدوده 4هزار و 800 میلیارد تومان برسد.
 در این نبرد نابرابر، عرضه‌کنندگان بسرعت تمامی سنگرهای خود را از دست دادند تا شاخص کل بورس با یک جهش تاریخی و کم نظیر روبه‌رو شود و با ثبت رکورد 44 هزار و 782 واحد، به ارتفاع یک میلیون و 328 هزار واحد بازگردد. ثبت این رکورد برای شاخص کل بورس درحالی است که در یک هفته گذشته شاخص پس از طی 5روز مثبت، تنها 40 هزار واحد افزایش ارتفاع داده بود. در فرابورس نیز، روند رو به رشد تقاضا باعث شد تا اکثریت نمادهای فعال در این بازار نیز به رنگ سبز درآید و شاخص آیفکس با ثبت رشد 321 واحدی، به ارتفاع 17 هزار و 700 واحد برسد.
بالاترین رکورد ورود پول حقیقی در سال 1401 به ثبت رسید
آمار معاملات دیروز نشان می‌دهد، شاخص خالص ورود پول حقیقی که در 4ماه گذشته حتی به تعداد انگشتان دست نیز روز مثبت  به خود ندیده بود، توانست به عدد مثبت 770 میلیارد تومان برسد و بالاترین رکورد خود را از ابتدای سال 1401، به ثبت رساند.
در جریان معاملات دیروز، همچنین تعداد صف‌های خرید نیز با جهش 80 درصدی نسبت به میانگین هفته گذشته روبه‌رو شد و به عدد 156 نماد در بازار رسید و در مقابل نیز 40 نماد در صف فروش قرار گرفتند. روند رو به رشد ارزش سفارشات در صف خرید نشان می‌دهد که تقاضا برای سهام می‌تواند در روزهای آینده نیز با شدت افزایش یابد و از این‌رو می‌توان شکل‌گیری یک جبهه تقاضای منسجم در روزهای معاملاتی آینده را انتظار داشت. 
بالاترین رکورد خروج پول از درآمد ثابت‌ها از ابتدای تابستان به ثبت رسید
با توجه به سیاست‌های حمایتی سازمان بورس و اوراق بهادار و ارائه بسته حمایتی که در آن اصل پول و سود 20 درصدی سهام برای سبد دارایی زیر 100 میلیون تومان تضمین شده است، عملاً نگهداری پول در ابزار‌های مالی کم ریسک مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت توجیه اقتصادی نخواهد داشت و نگهداری پول در قالب سپرده‌های بانکی نیز برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز جذابیت خود را از دست می‌دهد. از این‌رو سرمایه‌گذاران ریسک گریز نیز اقدام به اصلاح سبد دارایی خود خواهند کرد و سهم بسیار بیشتری از سرمایه گذاری‌های خود را به بازار سهام می‌دهند و این موضوع در بازار پویاتر، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با سرعت بسیار زیادتری نسبت به بازار سپرده بانکی اتفاق خواهد افتاد.
آمار نشان می‌دهد در جریان معاملات روز شنبه، بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شده است که در حدود 36 درصد بیشتر از کل پول‌های خارج شده از این صندوق‌ها در هفته گذشته بوده است.
با توجه به این موضوع، لازم به ذکر است که خروج پرشتاب پول از درآمد ثابت‌ها می‌تواند این صندوق‌ها را با چالش‌های بسیار زیادی درآینده نزدیک روبه‌رو کند. همچنین کاهش سرمایه گذاری‌ها در این بازار می‌تواند دومینووار به دیگر بازارها ضربه وارد کند. 
افزایش قیمت کامودیتی‌ها، عامل مؤثر برای بازار سهام ایران
از بازارهای جهانی خبر می‌رسد، در روزهای معاملاتی گذشته، قیمت کامودیتی‌ها با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده در بورس فلزات لندن، قیمت مس با افزایش 7،25 درصدی، به محدوده 8 هزار و 109 دلار وارد شده است. همچنین قیمت آلومینیوم 3،84 درصد افزایش قیمت داشت و به محدوده 2 هزار و 351 دلار برای هر تن رسید. همچنین کاهش عرضه سنگ آهن در بازارهای جهانی، باعث شد تا این ماده معدنی نیز در حدود 2،15 درصد افزایش قیمت دهد. از بازارهای انرژی نیز خبر می‌رسد، قیمت گاز طبیعی بار دیگر روند صعودی پیدا کرده و قیمت نفت برنت نیز بار دیگر به محدوده 100 دلار بازگشته است. در بازار ارز نیز رشد قیمت دلار تا محدوده 35 هزار و 400 تومان باعث شده تا پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش ارزش ریالی سود‌سازی شرکت‌های کامودیتی محور مثبت شود. از نظر کارشناسان با توجه به نسبت‌های قیمت به درآمد بسیار جذابی که در بازار وجود دارد می‌توان امیدوار بود که در ادامه نیز سهام شرکت‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شود.


​​​​​​​بالاترین رکورد ورود پول حقیقی به سهام و خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت از ابتدای سال 1401 به ثبت رسید.
ارزش معاملات خرد با جهش 100 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، بالاترین رکورد خود را از ابتدای تابستان به ثبت رساند.
83 درصد بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شد و 156 نماد در صف خرید قرار گرفت.