ناتوی تبلیغاتی علیه «تهران ـ مسکو»

گروه سیاسی/ روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با اشاره به اینکه مناسبات ایران با روسیه برمبنای همسایگی و منافع متقابل است، گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، بخش موشک آن کاملاً غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم. وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم، گفت: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد.  
قراری که با فشار امریکا لغو شد
وی همچنین درخصوص نشست بین ایران، روسیه و اوکراین درخصوص اتهامات مربوط به پهپادهای ایرانی ادامه داد: چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متأسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان توضیح داد: علت آن این بود که امریکا و برخی از کشورهای اروپایی به طور ویژه آلمان به اوکراین گفته بودند در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید. اما بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته با وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ما است.
وی تصریح کرد: موضع ما درخصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل‌شان است و ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.  


پروپاگاندا برای هیچ
همین مصاحبه و تکرار صریح مواضع پیشین ایران باعث شد رسانه‌های فارسی زبان بیگانه مدعی شوند که ایران برای اولین بار ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را تأیید کرده است. رادیو فردا، رسانه فارسی‌زبان وابسته به سازمان جاسوسی امریکا با تیتر «ایران برای نخستین بار به ارسال پهپاد به روسیه اذعان کرد»، نوشت: «پس از مدت‌ها انکار مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر ارسال پهپاد و سایر تجهیزات نظامی به روسیه در جنگ با اوکراین، وزیر خارجه ایران رسماً به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اذعان کرد.» صدای امریکا وابسته به وزارت خارجه این رژیم نیز با عنوان «جمهوری اسلامی تأمین پهپادهای روسیه را تأیید کرد»، نوشت: «پس از ماه‌ها تکذیب جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارسال پهپاد به روسیه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز شنبه ۱۴ آبان ارسال پهپاد به روسیه را تأیید کرد اما گفت که این‌ پهپادها پیش از تهاجم روسیه به اوکراین صورت گرفته است.» دویچه وله فارسی وابسته به دولت آلمان نیز همان تیتر «اعتراف جمهوری اسلامی به ارسال پهپاد به روسیه» را انتخاب کرد. سایر رسانه‌های ضدایرانی مانند 
بی بی سی نیز همین خط خبری را تکرار کردند و مدعی شدند که سخنان وزیر امور خارجه اعترافی درخصوص فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.
 از سانسور اظهارات قبلی تا ادعای اعتراف
این فضاسازی رسانه‌ای که مدعی است حسین امیرعبداللهیان اظهاراتی جدید را مطرح کرده در حالی است که ایران تاکنون هیچ گاه همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه را رد نکرده و تنها اتهامات مربوط به نقش ایران در این جنگ را سناریوی جنگ روانی غرب علیه کشورمان دانسته است.
از تیرماه امسال که سناریوی جدید علیه ایران در مسأله پهپادها قدرت گرفت، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه، تصریح کرد: «سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین دفاعی به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.» پس از این نیز بارها مقامات دستگاه دیپلماسی کشور این مواضع را که همکاری‌های دو کشور مربوط به پیش از جنگ اوکراین است صراحتاً اعلام داشته‌اند.
مقامات ارشد روسیه نیز با تکذیب ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های اوکراین، بارها این اتهام را رد کردند. 
صادرات به روسیه از 5 سال قبل
مقامات کشورهای غربی و رسانه‌های وابسته به آنها در حالی تلاش دارند تا همکاری‌های پهپادی ایران و روسیه را به شرایط جنگ اوکراین تقلیل داده و به پشتوانه جنگ روانی امریکا درخصوص بحران اوکراین، ایران را شریک اتفاقات غرب اروپا قلمداد کنند که همکاری‌های دو کشور در این حوزه مانند سایر همکاری‌ها به سال‌های طولانی قبل بازمی‌‎گردد. پنج سال قبل و چهار سال پیش از جنگ اوکراین بود که مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه و توسعه همکاری دوجانبه درخصوص طراحی انواع پهپادها خبر داد. امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی مردادماه سال 96 در جریان حضور ایران در نمایشگاه صنایع هوافضای روسیه صراحتاً اعلام کرده بود: «چند کار مشترک را با روس‌ها در این زمینه شروع کرده‌ایم که شامل همکاری در طراحی و صادرات برخی از پهپاد‌هایی است که می‌‌توانیم به روسیه صادر کنیم.»
به همین دلیل می‌توان گفت ادعای مطرح شده با عنوان اعتراف ایران به فروش پهپاد تنها یک بازی سیاسی قلمداد می‌شود.  
تکرار ادعاهای واهی توسط امریکا
رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز روز گذشته بار دیگر به تکرار این ادعاهای تکذیب‌شده پرداخت و در توئیتر خود نوشت: «رژیم ایران این موضوع را رد می‌کند اما شواهد آشکار است: پهپادهایی که به روسیه فروخته‌اند، علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند. شاید رهبران ایران می‌پنداشتند که می‌توانند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوزات وحشیانه روسیه فرار کنند، اما نتوانستند.»
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا نیز بار دیگر ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت تحریم‌های بیشتری علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه اعمال خواهیم کرد. 
تلاش برای فشار
این موارد گویای آن است که غرب برای ادامه کارزار شکست خورده خود علیه ایران نیاز به بهانه جدیدی دارد. همچنین توسعه روابط ایران با کشورهای جهان بخصوص روسیه که تنها در یک مورد منجر به تفاهمنامه سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری روس‌ها در صنایع انرژی ایران گشته و در ابعاد گوناگون اقتصادی دیگر نیز رو به پیشرفت است، دشمنان را بر آن داشته تا به تخریب روابط دو کشور اهتمام ویژه داشته باشند. سرگئی ورشینین معاون وزیرخارجه روسیه در حاشیه اولین نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل متحد در ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران از تلاش‌ها برای تخریب روابط تهران و مسکو گفت.
 واکنش روسیه به اظهارات واشنگتن
این مقام روس در پاسخ به سؤالی در مورد ادعاهای مطرح شده در کمک نظامی ایران به روسیه در قضیه جنگ اوکراین و حضور نیروی نظامی ایران در کریمه با رد این گونه ادعاها گفت: ایران و روسیه در سازمان ملل متحد به صراحت اعلام کردند که ارتباط خاصی در این زمینه با یکدیگر ندارند.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: این گونه روابط دوجانبه بسیار مهم است و برخی از تلاش‌ها برای تخریب چنین همکاری‌هایی بین دو کشور مستقل، کاملاً غیر قابل پذیرش است. وی بار دیگر بر رد برخی از ادعاها در مورد روابط ایران و روسیه گفت: بر این باور هستم که قطعاً این تلاش‌ها برای تخریب روابط بین ایران و روسیه ادامه خواهد داشت.
سرگئی ورشینین بار دیگر در پاسخ به سؤالی در مورد همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های موشک و بالستیک در جنگ اوکراین اظهار کرد: خودتان بهتر می‌دانید که وقتی هر کسی از آنها مدرکی حتی مدرکی ساده در مورد ادعاهایشان می‌خواهد، آنها مدرکی ارائه نمی‌کنند و قطعاً کسانی که با ناتو همپیمان شده‌اند، نمی‌توانند چنین ادعایی‌هایی داشته باشند.