بایدن واقعیت توئیتر را لو داد!

وقتی رسانه‌هایی مانند توئیتر و اینستاگرام متولد شدند، نظریه‌پردازان علوم ارتباطات آن‌ها را «رسانه بدون سردبیر» نامیدند، یعنی یک خطر بزرگ در انتظار جوامع بشری و البته حکومت‌ها. حالا جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا نیز توئیتر را «رسانه‌ای فاقد سردبیر که در سراسر جهان نشر اکاذیب می‌کند» معرفی کرده و نگران شده است که «چطور ما انتظار داریم بچه‌ها بتوانند مسائل خطیر را بفهمند؟!» این ترس و نگرانی بایدن البته چندوجهی است. او بازگشت ترامپ به توئیتر و سهامداری سعودی‌ها در این رسانه را خلاف منافع و آینده انتخاباتی دموکرات‌ها می‌بیند و ناخواسته آن وجه دوم یعنی «واقعیت دروغ‌پراکنی توئیتر» را لو داده است و اگر زوال‌عقلی را که گرفتار آن است، نداشت، شاید وجه سوم را در میانه آشوبی که دروغ‌پراکنی‌های توئیتر در ایران به‌پا کرده است، افشا نمی‌کرد و از اینکه دهه‌هشتادی‌های امریکا (یا به تاریخ امریکا قرن‌بیست‌ویکمی‌ها) با نشر اکاذیب در توئیتر نمی‌توانند مسائل خطیر را تشخیص دهند، ابراز نگرانی نمی‌کرد!
واضح است که شبکه‌های مجازی در سراسر جهان و از جمله خود امریکا قدرت حکومت مرکزی را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. امریکا با توئیتر، مرگ می‌سازد، هم مرگ انسان‌ها و هم مرگ حقیقت و این مرگ خوب است، اما برای همسایه! چون برای جوانان و نوجوانان امریکا باید نگران نشر جهانی اکاذیب در این رسانه‌ها شد.
ایلان ماسک با خرید توئیتر وعده داد که «آزادی بیان را بازمی‌گرداند و اجازه نمی‌دهد توئیتر در جهنم‌دره‌ای که بود، بماند». البته فعلاً جز بازگرداندن یک کذاب دیوانه یعنی ترامپ به توئیتر کار دیگری که نشانه آزادی بیان باشد، نکرده است، اما اینکه امریکا در آستانه یک انتخابات دیگر از «رسانه بدون سردبیر» ترسیده و رئیس‌جمهورش نگران مرگ حقیقت و فریب جوانان شده است، در زمانه ما «خنده‌داری گریه‌آور» است.
بایدن می‌گوید: «اکنون آنچه که همه ما نگرانش هستیم این است که ایلان [ماسک]شرکتی را می‌خرد که به ارسال و نشر اکاذیب در سراسر جهان می‌پردازد. دیگر در امریکا سردبیری (ادیتور) وجود ندارد، دیگر سردبیری نیست. چطور می‌توان انتظار داشت بچه‌ها بتوانند مسائل خطیر را بفهمند؟!»
حتماً مشاوران بایدن که این روز‌ها بسیار پرکار و دائم مشغول ویرایش او هستند، به او یادآور خواهند شد که امریکا با همین دروغ‌پراکنی‌های توئیتری آشوب را در ایران به عنوان پلن B که وعده آن را در صورت شکست مذاکرات داده بود، اجرا کرد و حالا وقت غصه‌خوردن برای نوجوانان امریکا و گفتن اینکه «امریکا دیگر سردبیر ندارد» نیست، چون امریکا مدت‌هاست رئیس‌جمهور هم ندارد!