پرواز موفق زیر مداری ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»

آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام شد.
به گزارش سپاه نیوز، روز گذشته با حضور سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مقامات و مسئولان نیرو‌های مسلح، آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام پذیرفت.
بنا بر این گزارش، ماهواره‌بر سوخت جامد قائم۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
در آزمایش دیروز موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.


با عبور از این مرحله به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آیین آزمایش این دستاورد بزرگ در پایگاه فضایی پرتاب ماهواره این نیرو‌گفت:کشور‌های مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی امریکا با بسیج تمامی عده و عده خود در مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند. وی تأکید کرد: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌های فرماندهی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) این دستاورد‌های بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.
دومین ماهواره ایران در مدار لئو
پیشتر و در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال گذشته دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور-۲ توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.
این دومین ماهواره نظامی ایران بود که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار گرفت. پیش از این ماهواره نور-۱ در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.
همان روز فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: سلسله‌ای از ماهواره‌های نور را در سال‌های آینده پرتاب خواهیم کرد و برنامه فضایی کل کشور که ما هم جزئی از آن هستیم، این است که در مدار لئو تثبیت شویم. سردار علی جعفر‌آبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ویژگی‌های ماهواره‌بر «قاصد» که مأموریت انتقال ماهواره نور ۲ را به عهده دارد، گفته بود: این ماهواره‌بر نیز دارای فناوری‌های پیچیده‌ای است و موتور‌های فضایی آن دارای فناوری‌های بسیار جدیدی است که در مقالات روز دنیا به آن‌ها پرداخته می‌شود و دانش هدایت و کنترل آن نیز مبتنی بر مرز‌های روز دانش دنیاست.
سردار جعفر‌آبادی با اشاره به برنامه‌های آینده سپاه در حوزه تحقیقات فضایی اضافه کرده بود: سلسله‌ای از ماهواره‌های نور را در سال‌های آینده پرتاب خواهیم کرد و برنامه فضایی کل کشور که ما هم جزئی از آن هستیم، این است که در مدار لئو تثبیت شویم و ماهواره‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و دفاعی را در این مدار قرار دهیم و سپس در مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین که مورد تأکید مسئولان عالی نظام است، قرار بگیریم.
با ثبت موفقیت دیروز متخصصان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب در پرتاب زیر مداری ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، گام مؤثر دیگری در مسیر حرکت علمی دانشمند جوان کشورمان در این حوزه برداشته شد. این موفقیت در اوج تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب رقم خورده است.
ذکر این نکته هم ضروری است که صنعت فضایی کشور طی ۱۰ سال گذشته و متأثر از نگاه دولت‌های سابق به این صنعت، مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته بود که حاصل آن نیز توقف روند رشد صنعت فضایی کشور و عدم توفیق در پرتاب‌های فضایی بود. با شروع به کار دولت سیزدهم در فاصله کوتاهی جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس‌جمهور و پس از ۱۰ سال تعطیلی برگزار شد که در آن رئیس‌جمهور حمایت کامل دولت سیزدهم از توسعه صنعت فضایی را اعلام کرد.