موسویان: تظاهرات اخیر یک انقلاب نیست

سید حسین موسویان، دیپلمات اسبق ایرانی که در امریکا زندگی می‌کند، در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، تأکید کرده که ایران «مشکل ناآرامی‌ها را حل می‌کند.» او همچنین گفته که امریکا و اسرائیل و کشور‌های دشمن با ایران به هر اقدامی برای تجزیه ایران دست می‌زنند.
موسویان در این مصاحبه گفته که «در مورد ناآرامی‌های فعلی داخلی درایران، ما با دو برداشت مواجه هستیم؛ یک برداشت عمق نارضایتی‌های مردم را دست کم می‌گیرد و برداشت دیگر هم در مورد تظاهرات و ناآرامی‌ها غلو می‌کند.»
او در مورد بخش اول نظرش از مشکلات اقتصادی مردم ایران به سی‌ان‌ان گفته و به‌رغم تأکید بر درستی این گزاره که «امریکا و اسرائیل و کشور‌های دشمن ایران، به هر اقدامی برای سقوط و تغییر نظام فعلی و ناامنی و تجزیه ایران دست می‌زنند.» تصریح کرده که یک «واقعیت مهم» دیگر را نباید نادیده گرفت و آن اینکه «اکثریت مردم از وضع فعلی کشور، به‌خصوص اوضاع بد اقتصادی ناراضی و ناراحت هستند».
موسویان تحلیل اپوزیسیون و غربی‌ها را در خصوص اینکه ناآرامی‌های ایران «یک انقلاب» است، «غلط» می‌داند: «اپوزیسیون و برخی از دولت‌ها و رسانه‌های غربی معتقدند که این فقط یک تظاهرات نیست، بلکه یک انقلاب است و نظام جمهوری اسلامی درآستانه سقوط است. به نظر من این تحلیل و برداشت غلطی است برپایه تحلیل و درک غلط و محاسبات اشتباه. چون تظاهرات و ناآرامی‌های جاری منجر به سقوط نظام نخواهد شد.»


موسویان در ادامه تصریح می‌کند که «تظاهرات و ناآرامی‌ها در دو سه سال گذشته، در دوران آقای احمدی‌نژاد و حتی دردوران آقای خاتمی هم وجود داشت. در انتخابات ۸۸ حدود ۳ میلیون نفر دراعتراض به خیابان‌های تهران آمدند و تحلیل رسانه‌های غربی هم این بود که حکومت سقوط می‌کند، اما دیدید که این تحلیل غلط از آب درآمد».
وی تأکید می‌کند دو واقعیت را باید پذیرفت: «واقعیت اول این است که نهاد‌های نظامی و امنیتی ایران قوی هستند و بر شرایط فعلی کشور سوارند و مشکل ناآرامی‌ها را حل می‌کنند. واقعیت دوم اینکه اکثر مردم از وضع جاری زندگی‌شان ناراضی هستند. پس ادامه این شرایط هم نمی‌تواند پایدار باشد و حاکمیت باید اقدامات اساسی برای حل مشکلات کشور انجام دهد تا اوضاع مردم و کشوربهبود یابد.»