نخستین گام برای اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برداشته شد

معاون وزیر اقتصاد ضمن تشریح تفاهم‌نامه‌ای که دیروز میان هیئت چینی و ایرانی در راستای عملیاتی شدن قرارداد ۲۵ساله میان ایران و چین امضا شد، این اقدام را نخستین گام در راستای سند همکاری بلندمدت دو کشور دانست.
به گزارش تسنیم، علی فکری، معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در گفت‌وگویی که در خصوص تحلیل رفتار چین در منطقه در روز‌های اخیر در رسانه‌ها داشت، گفت: در بعد سیاسی در قبال آنچه چین در منطقه رقم زده و ما در این روز‌ها شاهد آن بودیم، (که البته این مدل اتفاقات بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود) ما موضع‌گیری مشخص خود را داریم و آنچه باید به طرف مقابل ابلاغ شود، ابلاغ می‌شود.
فکری ادامه داد: چینی‌ها بخش عمده‌ای از انرژی مورد نیاز خود را از منطقه ما تأمین می‌کنند و طبیعی است که می‌خواهند روابط خود را در این منطقه از بعد اقتصادی گسترش دهند و به دنبال این رویکرد با تمامی کشور‌های منطقه ارتباط می‌گیرند. در چنین شرایطی ما باید با سرعت بخشیدن به برنامه‌های همکاری با طرف چینی، سهم بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها بگیریم.
توافق با چین در ۱۶ بند


وی افزود: هم اکنون ما در زمان برنامه‌ریزی هستیم و در مقطع کنونی در ۱۶ بند توافق صورت گرفته است. به عنوان مثال یکی از توافقاتی که صورت گرفته است، باز شدن بازار‌های چینی به روی ایران است. تمامی این تفاهم‌نامه‌ها در قالب سند ۲۵ ساله میان ایران و چین است که این تفاهم‌نامه‌ها را می‌توان اولین اقدام در راستای عملیاتی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین دانست.
این مقام مسئول با اشاره به هدف‌گذاری ۴۵‌میلیارددلاری در مبادلات تجاری میان ایران و چین گفت: حجم روابط در گذشته در بالاترین میزان خود به ۴۵‌میلیارددلار رسیده بود که رسیدن به چنین عددی در سال‌های آتی با توجه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته ایجاد شده، اولین هدف‌گذاری ماست. تلاش ما بر این است که روابط دو کشور مجدداً به ریل سابق (قبل از برجام) بازگردد و آنچه در سال‌های قبل از دست رفته بود، برگردانیم و چینی‌ها مجدداً به حوزه‌های سرمایه‌گذاری در ایران برگردند.
معاون وزیر اقتصاد گفت: کشور چین هم اکنون درصدد آن است از مرز‌های خود خارج شود و سایر بازار‌ها را تصاحب کند، البته این به این معنا نیست که آن‌ها صرفاً به دنبال صادرات هستند بلکه به این معناست که آن‌ها دنبال تشکیل زنجیره‌های ارزشی هستند که به چین متصل و در پیرامون او قرار داشته باشند، بنابراین ایران یکی از اهداف چین در این حوزه محسوب می‌شود و، چون کشوری مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد، بسیار مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است.
مطالبه مشارکت واقعی ایران در کمربند راه
وی اضافه کرد: یکی از موضوعات اصلی که مورد صحبت قرار گرفته است، مشارکت واقعی ایران در ابتکار کمربندراه چین است که در این حوزه ما در حال ترسیم و طراحی پروژه‌های مشترک هستیم و در بخش‌هایی که در جهت منافع ما قرار دارد، پررنگ شود. از دیگر پروژه‌هایی که مدنظر است تکمیل پروژه‌های ریلی ما در حوزه ترانزیتی است که با همکاری خود چینی‌ها قصد توسعه زیرساخت‌ها را داریم و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این حوزه‌ها شروع شده است. فکری در خاتمه گفت: هم اکنون (آذرماه ۱۴۰۱) ۶۰ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری در حوزه ترانزیت صورت گرفته و در جلسه‌ای که با هیئت چینی داشتیم، خواستار افزایش این سرمایه‌گذاری‌ها در کشور در جهت سرعت بخشیدن به پروژه‌ها بودیم.