امکانات ضعیف تهران در حفاظت از جان مردم

آرمان امروز- حميد رضا خالدي : با افزايش آلودگي هوا و افزايش مراجعان تنفسي طي چند روز گذشته اورژانس تهران به حالت آماده باش در آمده است. اين در حالي است که آلودگي هواي تهران و چند کلانشهر ديگر اين روزها بار ديگر مديران شهري و استاني را دوباره به چالش کشيده است. چالشي که باعث شده تا به ادعاي مسئولان، همه امکانات امدادي شهر بسيج شوند تا به بيماران تنفسي امدادرساني شود. اين در حالي است که به اذعان اکثر مديران، امکانات امدادي شهر تهران حتي پاسخگويي ساماندهي يک محله در زمان وقوع بحران نيز نيست، چه برسد به آلودگي شديد تنفسي و هوايي براي کلانشهر 13 ميليوني. با آلودگي هوا در طي سال‌هاي گذشته شدت بيماري بيماران قلبي و ريوي شده است. مسئولان براي پيشگيري از به خطر افتادن سلامت دانش آموزان، مدارس را تعطيل مي کنند و آنان را از کلاس درس و تحصيل دور مي سازند. دانشگاه را تعطيل مي کنند و دانشجويان از درس محروم مي‌شوند. پس از آن مسئولان، تذکر و هشدار مي‌دهند که مردم به‌ويژه سالمندان و بيماران براي کارهاي غير ضروري از خانه بيرون نروند که خطر جدي براي سلامت‌شان دارد. در حالي که تعطيلي مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتي هيچ کمکي به رفع آلودگي هوا نخواهد کرد.
صداي مردمي که شنيده نميشود
سيد مهدي زين الديني؛ يکي از هموطنان فرهنگي کشورمان در اين مورد و در تماس با روزنامه «آرمان امروز» مي‌گويد: «روز گذشته همسرم براي خريد مايحتاج ضروري مجبور شد از خانه بيرون برود که متاسفانه حالش بد شد و خودم نيز ريه هايم مي‌سوزد. تا چه زماني بايد اين آلودگي هوا را تحمل کنيم يا منتظر مرگ باشيم، يا يک زماني سرچهارراه‌ از هوش برويم.» پوريا حاج احمدي، از کاسبان بازار بزرگ تهران است، او نيز در مورد آلودگي هواي تهران مي‌گويد: «سابق براين کرونا و گراني موجب کسادي و کاهش قدرت خريد و پايين آمدن رونق کاسبي کاسبان و بازاريان مي شد و هم اينک هم آلودگي هوا مردم تهران را خانه نشين کرده و اين مساله بيشتر باعث رکود اقتصادي و کاسبي من و بقيه همکارانم شده است.»
اميد هم که کارگر چايخانه به عنوان شغلي است که ماهيتش کار با سرب و مواد آلاينده است اما از منظر ديگري به اين مقوله مي نگرد و مي گويد: به دليل بيکاري در شهر زادگاه ام زاهدان مجبور شدم براي کار به تهران مراجعه کنم. اين شهر به قدري آلوده است که بيمارم کرده است. وي اضافه مي کند: «تعطيلي مدارس که نشد راه‌‌حل. چرا مسئولان براي رهايي مردم تهران چاره اي اساسي نمي انديشند؟»


محمد حسني نيز به‌خاطر ماهيت شغلش که ويزيتوري است، مجبور است براي فروش بيشتر محصولات شرکتي که در آن کار مي کند، از اين سر شهر به آن سوي شهر در رفت و آمد باشد. او مي گويد: «اين وضع - آلودگي هواي تهران - سال هاست ادامه دارد. تعطيلي چند روزه مدارس يا ادارات دولتي، بازدارنده نيست و من و امثال من که کار تبليغاتي داريم اگر هوا آلوده يا تميز و پاک هم باشد، بايد به فعاليت مان ادامه دهيم و تعطيلي ها هيچ تاثير و مفهومي براي ما ندارد. دولت و مسئولان شهري بايد تصميمات اصولي بگيرند.»
مجتبي طاهر، راننده است؛ مي‌گويد: «کودکان ما چرا بايد به دليل آلودگي هوا به بيماري مبتلا شوند. آن ها چه گناهي مرتکب شده اند که مجبورند آلودگي هوا را به علت سهل انگاري مسئولان تحمل کنند.»
از آلودگي تا ساير حوادث
اما برخلاف نظر مردم، به نظر مي رسد مسولان همچنان غرق در توهم کارايي برنامه هاي خود يا قانون بدون ضمانت اجرايي «هواي پاک» هستند. محمد آقاميري عضو کميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران‌،  در خصوص ميزان آمادگي شهر تهران در برابر وقوع حوادث طبيعي مي‌گويد: «تهران براي حوادثي مانند زلزله به هيچ وجه آماده نيست و به گفته مسئولين حوزه مديريت بحران، تنها 20 درصد آمادگي در برابر زلزله داريم. با وضعيت کنوني در صورت رخ دادن هر اتفاقي يک فاجعه در تهران پيش خواهد آمد. اميدواريم مديريت شهري جديد و مديران کشور يک فکر اساسي براي اين موضوع بکنند.»
همه دستگاههاي مسئول
در بحث الودگي هوا، 14 دستگاهي که به‌صورت مستقيم وظيفه مديريت را برعهده دارند، شامل وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، کشور و شهرداري‌ها، راه و شهرسازي، اقتصادي و امور دارايي، صمت، بهداشت درمان و آموزش پزشکي، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان حفاظت محيط زيست، معاونت راهنمايي و رانندگي، نيروي انتظامي و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي هستند. تشديد آلودگي هواي پايتخت طي روزهاي اخير بار ديگر يادآور اين مقوله شد که دستگاه‌هاي ذي‌ربط در حوزه قانون هواي پاک چه ميزان در انجام وظايف خود توفيق داشته‌اند و به‌طور خاص شهرداري تهران به‌عنوان يکي از نهادهايي که به‌طور مستقيم در اين حوزه مسئوليت دارد، چه اقدامات عملياتي براي حل اين معضل انجام داده است؟
فقط براي يک بحران آمادگي داريم
يحيي صالح طبري، رئيس مرکز اورژانس تهران اما در گفت و گو با «آرمان امروز» در مورد اقدامات اين سازمان در روزهاي آلوده اخير پايتخت مي گويد: «با توجه به ميزان آلودگي هواي شهر تهران، ناوگان مرکز اورژانس تهران در ميادين اصلي شهر مستقر شد. با توجه به ميزان آلودگي هواي شهر تهران از 19 آذر‌، ناوگان مرکز اورژانس تهران در ميادين اصلي شهر مستقر شده است.» وي با ذکر اينکه اين مناطق، ميدان آزادي، ميدان شهرري و ميدان تجريش هستند، مي‌افزايد: «هم اکنون سه دستگاه اتوبوس آمبولانس در مناطق مورد نظر مستقر شدند.» به گفته وي شهروندان بايد در صورت احساس تنگي نفس، آب ريزش بيني، سردرد، سرگيجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به مشکل آن‌ها رسيدگي و اقدامات لازم انجام شود، همچنين در صورت نياز به خدمات بيشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درماني انتقال مي‌دهند.» وي همچنين در مورد اينکه اورژانس تهران چقدر براي مواجهه با حوادثي مانند آلودگي هواي پايتخت آمادگي دارد به نکته قابل تاملي اشاره داشت و خاطر نشان کرد: «ما در مورد آلودگي هوا مشکلي نداريم و تمامي امکاناتمان را براي خدمات رساني به تهراني ها بسيج کرده ايم ولي اگر بخواهيم صادق باشيم، بايد بگوييم که در صورت وقوع ساير حوادث طبيعي مانند زلزله،  اورژانس کمبودهايي جدي را براي خدمات رساني دارد که بايد فکري اساسي براي آنها کرد.»   صالح طبري در پاسخ به اين سوال که آلودگي هواي تهران تا چه حد باعث افزايش آمار مراجعه کنندگان به اورژانس شده است؟ گفت: «هنوز در اين زمينه آمار را جمع بندي نکرده ايم ولي معمولا در زمان افزايش آلودگي هوا، ميزان مراجعات به مراکز ما تا 20 درصد افزايش پيدا مي کند.»  بدين ترتيب به نظر مي رسد شهر تهران از لحاظ زير ساختي، تجهيزاتي، تمهيدات مديريت بحران و غيره آمادگي لازم براي اين شرايط را ندارد. موضوعي که لازمه آمادگي براي آن مستلزم توجه نهادهاي مسئول در اين زمينه ازجمله دولت، وزارت کشور، شهرداري و… است. حالا بايد منتظر ماند و ديد که در آينده اي نزديک  چه برنامه‌هاي جديدي همراه با تامين زيرساخت و تجهيزات امدادي براي تهران در نظر گرفته خواهد شد و در مقوله هايي مانند کاهش آلودگي هوا، تهران کي و چه زماني رنگ سالهاي بدون آلودگي را خواهد چشيد؟