خروج از دام انزوا با فرمان دیپلماسی باز

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: روندي که ايالات متحده آمريکا و شرکاي اروپايش در مورد ايران در دستور کار قرار داد‌اند، مي‌تواند ايران را در جامعه جهاني منزوي کند. تحريم‌هايي که اين کشورها سال‌ها است در مورد ايران اعمال مي‌کنند باعث شده تا شديدترين چالش‌هاي اقتصادي در داخل ايران به وجود بيايد و اين تحريم‌ها همچنان ادامه دارد، موضوعي که نشان از اختلافات شديد ايران و اين کشورها دارد. در هفته‌هاي اخير و بعد از شروع ناآرامي‌ها در ايران واکنش‌ها به آنچه سياست‌هاي ايران ناميده مي‌شود افزايش پيدا کرده است و در خبرهايي که در اين رابطه منتشر مي‌شود مي‌بينيم که هر روز تحريم‌هاي جديدي از سوي آمريکا و سه کشور اروپايي اعمال مي‌شود. برخي کارشناسان معتقدند که ساختار سياست خارجه ايران با آنچه در نظام بين‌الملل بر آن اتکا مي‌کنند تفاوت‌هاي بسياري دارد که در اين مورد مسئولان نظام بايد بازبيني جدي انجام دهند.
لندن: بيش از 300 فرد و نهاد ايراني را تحريم کردهايم
در همين مورد روز گذشته وزير امورخارجه انگليس با اشاره به اقدامات دولت اين کشور درقبال ايران طي سه ماه‌ گذشته يادآور شد که لندن در طول اين مدت بيش از 300 فرد و نهاد ايراني را تحريم کرده است.
جيمز کِلورلي وزير امورخارجه انگلستان در پيامي توئيتري اقدامات کشورش طي ماهاي گذشته عليه ايران را برشمرد و آن را با فوت «خانم مهسا اميني» مرتبط دانست.


وي نوشت در حساب توييتري خود نوشت: سه ماه پيش در چنين روزي مهسا اميني پس از بازداشت توسط «پليس اخلاق» ايران درگذشت. از آن زمان تاکنون ما بيش از 40 مقام ايراني را تحريم کرده‌ايم.
وزير امورخارجه انگليس ادامه داد: درمجموع،‌ ما بيش از 300 فرد و نهاد، از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به‌طور کامل تحريم کرده‌ايم. مقامات غربي و آمريکايي از زمان بروز ناآرامي‌هايي در ايران در پي درگذشت مهسا اميني به بهانه حمايت از مردم کشورمان تحريم‌هايي را عليه افراد و نهادهاي ايراني وضع کرده و مدعي‌اند که با اين کار قصد پشتيباني از آنچه اعتراضات مسالمت‌آميز در ايران عنوان مي‌کنند را دارند. برخي مقامات ايراني معتقدند که آنها با اقدامات مداخله‌جويانه خود در امور داخلي ايران، طي سه ماه گذشته تلاش کرده‌اند به ناآرامي‌ها در کشورمان دامن بزنند و آشکارا اعلام کرده‌اند که از اعترضات در ايران حمايت مي‌کنند. پاسخ مقامات ايران همواره به اين اقدامات مداخلانه‌جويانه اين بوده است که ايران قوي‌تر و استوارتر از آن بوده که با تحريم‌هاي ظالمانه و تهديدات تسليم شود و اکنون نيز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتي‌هاي سياستمداري خسته از سال‌ها اقدام بي نتيجه عليه ايران، اراده‌اش متزلزل شود.
سياستخارجه ايران نياز به بازبيني دارد
«حسن بهشتي‌پور»، استاد دانشگاه و تحليلگر مسايل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال خبرنگار «آرمان امروز» که راه‌هاي برون رفت از انزوايي که غربي‌ها رفته رفته در مورد آنچه سياست‌هاي بين‌المللي ايران خوانده مي‌شو،د در دستورکار قرار داده‌اند، مي‌گويد: «پيش از هرچيز اينکه ايران در انزواي بين‌المللي قرار گرفته است را بايد بپذيريم. متاسفانه بايد بگوييم که با شعارهايي که مسئولان جمهوري اسلامي ايران در مورد تحريم‌ها مي‌دهند، اينکه در انزوا قرار داريم را هنوز نپذيرفته‌اند. ما بايد قبول کنيم که آنچه ايران در مورد روابط بين‌الملل تعريف مي‌کند با قوانين و نگاه ساير کشورها در حوزه بين‌الملل متفاوت است. به‌عنوان مثال در مورد سياست‌هاي منطقه‌اي ايران در خاورميانه يک چالش اساسي وجود دارد. ايران مي‌گويد براي مقابله با اسرائيل بايد در سوريه حضور نظامي داشته باشد يا اينکه براي اينکه از مرزهاي خود در برابر داعش دفاع کند بايد در عراق حضور داشته باشد. اين تعريف باتوجه به اينکه در داخل ايران پذيرفته شده است و جزو خطوط قرمز جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود ولي در جوامع بين‌المللي پذيرفته نيست و همين مورد عاملي است که غربي‌ها براي محدود کردن ايران بهانه‌گري مي‌کنند.»
اين استاد دانشگاه در همين مورد و با اشاره به اختلافات هسته‌اي که باعث شده تا برخي کشورهاي اروپايي و آمريکا روند انزواي ايران را در دستور کار قرار دهند، ادامه مي‌دهد: «از مرداد 81 روند انزواي ايران باتوجه به سياست‌هاي هسته‌اي که در دستور کار قرار داده است به بهانه‌اي تبديل شده است که به‌دنبال آن ايران را محدود کرده‌اند و همچنان از اين اهرم استفاده مي‌کنند. پيش از هرچيز در اين مورد مانند مواردي که به آن اشار کرديم و در ادامه هم خواهيم پرداخت، سياست‌خارجه ايران نياز به باز تعريف دارد تا بر اساس قوانين بين‌المللي در عرصه جهاني فعاليت داشته باشيم. در طول اين سال‌ها بهانه‌هايي به کشورهايي مانند آمريکا داده‌ايم که حتي متحدان شرقي ايران مانند چين روابط گسترده سياسي و اقتصادي با او دارند. ايران با عملکردي که نياز به بازبيني و بررسي چالش‌ها دارد شعارهايي را مطرح مي‌کنند که باعث محدوديت بيشتر ايران خواهد شد و کمکي به حل چالش و بحران نمي‌کند. اگر بخواهم به صورت خلاصه جواب سوال شما را بدهم بايد بگويم که چالش‌ها و بهانه‌هايي که باعث به وجود آمده اين انزوا شده است را يک به يک بررسي کنيم. با اطمينان مي‌توان گفت که با بررسي‌هايي که انجام مي‌شود و البته با هدف اينکه بخواهيم آنها را اصلاح کنيم، بسياري از مشکلات برطرف خواهد شد در غير اين صورت محاصره اقتصادي و سياسي و اجتماعي ايران رفته رفته افزايش پيدا خواهد کرد.»
بهشتي‌پور با پرداخت به چالش حقوق بشري که کشورهاي غربي به‌عنوان يکي از فاکتورهاي انزواي ايران در دستور کار قرار داده‌اند اضافه مي‌کند: «موضوعات حقوق بشري که نگاه جامعه جهاني با آنچه در ايران مي‌گذرد تفاوت بسياري دارد، يکي ديگر از چالش‌هاي ايران و جامعه جهاني است که اين مورد هم نياز به بازبيني دارد. در اين مورد بايد به چالشي اشاره کنيم که در ادبيات مسئولان و دولت‌مردان ايراني به کار گرفته مي‌شود. اينکه هيچ يک از انتقادات کشورهاي جهان را نمي‌پذيريم خود چالش اصلي است که آنها بهانه‌تراشي مي‌کنند. تحريم‌هاي کشوري مانند آمريکا باعث شده است تا بانک‌داري، تجارت، سرمايه‌گذاري و هرآنچه به اقتصاد ايران مربوط مي‌شود در جهان مسدود شود ما حتي شاهد آن هستيم که اين تحريم‌ها باعث شده تا صنعت توريست ايران هم به کما برود. ايران بايد با بررسي اين چالش‌ها رابط بهتري با جهان ايجاد کند و در ادامه بررسي‌هاي اين موارد به‌دنبال نتيجه مطلوب باشند نه اينکه بازهم با شعارهايي که در طول اين سال‌ها سرداده‌اند، بخواهند به همين روند ادامه دهند. بايد قبول کنيم که سهم ايران در توليد و اقتصاد جهان چند درصد فعاليت‌هاي اقتصادي آمريکا است. با اين تعريف بازهم مي‌بينيم که ايران در پي ادامه سياست‌هاي بين‌المللي خود است که اين روند مي‌تواند بهانه‎هاي بيشتري را در اختيار کشورهايي قرار دهد که به‌دنبال منزوي کردن ايران در نظام جهاني هستند.»