برجام؛ مرگ یا احیا

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: آنچه تحرکات برجامي خوانده مي‌شود رفته رفته بيشتر در خبرها خود را نمايان مي‌کند. به‌نظر مي‌آيد در چند روز آينده خبرهاي جديدي در حوزه آنچه احياي برجام خوانده مي‌شود به گوش مخاطبان خواهد رسيد. پس از اينکه وزارت امور خارجه در بياينه‌اي يازده ماده‌اي آمادگي خود را در مورد بازگشت به برجام اعلام کرد، حالا از واشنگتن خبر مي‌رسد که دولت بايد در روزهاي آينده جواب قطعي خود را در مورد آينده برجام اعلام خواهد کرد. اين درحالي است که «ميخائيل اوليانوف»، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين هم از تاريج جديد مذاکرات برجامي در وين خبر داد. همه اين خبرهاي مي‌تواند در چند روز آينده برجام را که حالا در اعماق روابط بين‌الملل قرار دارد را از کماي مصنوعي خارج کند. ناگفته نماند که آنچه برجام ناميده مي‌شود هم براي برون رفت ايران از چالش‌هاي کنوني نياز محسوب مي‌شود و هم براي نظم نوين جهاني مي‌تواند تعيين کننده باشد. غربي‌ها هم بارها اعلام کرده‌اند که برجام براي آنها يک نياز محسوب مي‌شود. باتوجه به اينکه بعد از شروع ناآرامي‌ها در ايران، تروئيکاي اروپايي شمشير تحريم‌ها را از رو بسته‌اند ولي با اين حال «جوزپ بورل»، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا هفته گذشته برجام را تنها راه تعامل با ايران خوانده بود.
خبرهايي جديد از تصميم آمريکا درباره توافق برجام
روز گذشته يک روزنامه‌نگار آمريکايي به نقل از منابع غربي گفت: امريکا احتمالا تصميم خود را در مورد پاسخ ايران به پيش نويس اتحاديه اروپا گرفته اما در حال مشورت با متحدانش است. «لارا روزن»، روزنامه‌نگار امريکايي در ادامه اين ادعا گفت: منابع مي‌گويند که امريکا احتمالا تصميم خود را در مورد پاسخ ايران به پيش‌نويس اتحاديه اروپا براي احياي برجام گرفته اما در حال مشورت با متحدانش از جمله سه کشور اروپايي و البته اسرائيل است.
اوليانوف: روسيه از رايزنيهاي آتي آژانس و ايران استقبال ميکند


روز گذشته نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در گفت‌وگويي از سفر مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران استقبال کرد.
خبرگزاري تاس نوشت، «ميخائيل اوليانوف»، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در گفت‌وگو با اين خبرگزاري گفت که روسيه از رايزني‌هاي آتي ميان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران استقبال مي‌کند، اگرچه کسي انتظار هيچ گشايشي را ندارد. اين رايزني‌ها قرار است در نيمه دوم ماه نوامبر[اواخر آذر] انجام شود اما قطعنامه «بدموقع و غيرسازنده» آمريکا، انگليس، آلمان و فرانسه که اخيرا عليه ايران در شوراي حکام آژانس با هدف اعمال فشار بر ايران صادر شد، اين گفت‌وگوها را به تعويق انداخت.
اظهارات اوليانوف در پي اين مطرح مي‌شود که سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چهارشنبه گذشته تاييد کرد که تيم فني اين آژانس هفته آينده جهت حل‌وفصل مسائل پادماني به ايران سفر خواهد کرد.
گروسي به تهران ميآيد
يک سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خبرنگاران گفت: تيم فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تاريخ 18 دسامبر 2022(يکشنبه 27 آذر ) به دعوت ايران و با هدف رسيدگي به مشکلات پادماني باقي‌مانده که پيش‌تر توسط گروسي، مديرکل آژانس اتمي گزارش شده بودند، به تهران سفر خواهد کرد. محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي نيز پيش‌تر در حاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اين که مسئولان آژانس در روزهاي آينده به ايران مي‌آيند گفت: تعاملات‌ ما با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برقرار است و اميدواريم در جهت رفع اين موانعي که وجود دارد، گامي به جلو برداشته شود.
 بيانيهاي 11 مادهاي وزارت امورخارجه
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، بيانيه‌اي 11 ماده‌اي منتشر کرد تا بر خلاف شرکاي برجامي خود نشان دهد يک «گام سفيد» براي از سرگيري مذاکرات وين در ادامه روند احياي برجام برداشته است. در قسمتي از اين بيانيه امده است: جمهوري اسلامي ايران بدون توجه به کليشه‌هاي دوگانه و منفي که به‌عنوان بخشي از کارزار برخي از دولت‌ها طي دهه‌هاي گذشته براي بدنام کردن ايران ساخته شده، در حمايت و ارتقاي حقوق بشر ثابت قدم است. ر جريان مذاکرات براي از سرگيري اجراي کامل و موثر برجام، مطالبات جمهوري اسلامي ايران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وين بوده است. ايران به عنوان يک عضو مسئوليت پذير معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بين المللي انرژي اتمي بر اساس تعهدات بين المللي خود، و متناسب با شأن و جايگاه تخصصي و فني آژانس همکاري داشته و مصمم به ادامه اين همکاري ها است. ايران لنگر امنيت و ثبات در منطقه است. هرگز در طول تاريخ، به همسايگان حمله نکرده اما مورد حمله قرار گرفته است.
پنجرههاي برجامي همچنان باز است
«علي بيگدلي»، تحليلگر مسايل بين‌الملل با تاکيد بر اينکه در زمان کنوني، برجام در اعماق روابط بين‌الملل جهان قرار دارد، در پاسخ به اين سوال که باتوجه به تحرکات جديد برجامي آيا مي‌توان اميدوار بود که در آينده نزديک شاهد خروج اين توافق‌نامه از «کماي مصنوعي» باشيم، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «باتوجه به جبهه‌گيري‌هايي که دولت «جو بايدن» و مجموعه دولت آمريکا در مورد اعتراضات داخلي ايران در دستور کار قرار داده‌اند به‌نظر آنها نمي‌خواهند پنجره مذاکرات و آنچه موسوم به احياي برجام است را ببندند. در مورد کشورهاي اروپايي و به‌‎خصوص تروئيکاي اروپايي بايد اين موضوع را مورد توجه قرار بدهيم که واکنش‌هاي تند آنها به دليل آن افزايش يافت که فشار مهاجران ايراني که حالا در اين کشورها زندگي مي‌کنند و به شهروندان آنها تبديل شده‌اند، خواستار برخوردهاي اينچنين با دولت جمهوري اسلامي بودند. فراموش نکنيد که هم غربي‌ها و هم ايراني‌ها خواستار بازگشت به‌برجام هستند. ايران از اين نظر تحت فشار قرار دارد، که با چالش اساسي اقتصادي روبه‌رو است و هرچه زودتر به دنبال رسيدن به توافق با جامعه جهاني است. از سوي ديگر اين غربي‌ها هستند که براي حفظ منافع خود به دنبال گشودن راهي براي رسيدن به توافق هستند. غربي‌ها در طول سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي در منطقه خاورميانه انجام داده‌اند و اگر به هر بهانه‌اي در منطقه آلودگي نظامي به وجود بيايد قطعا منافعشان با خطر جدي روبه‌رو خواهد شد.» اين تحليلگر مسايل بين‌الملل با تاکيد بر اينکه برجام مي‌تواند از کما خارج شود اضافه مي‌کند: «با اين روندي که بر اساس اخبار در فضاي بين‌الملل منتشر مي‌شود مي‌توانيم به آينده برجام اميدوار باشيم ولي باز هم نمي‌توانيم آينده را پيش‌بيني کنيم. در اين بين شروطي وجود دارد که ايران بايد آنها را قبول کند. اين شروط همواره مورد اختلاف ايران و غربي‌ها بوده است که براي بهبود شرايط بايد بين طرف‌هاي درگير حل شود. در غير اين صورت برجام همچنان در کماي مصنوعي به سر خواهد برد.»