تریبون های تندروها صدای نظام نیستند

آرمان‌امروز: «تندروي» هميشه در کنش‌هاي سياسي و اجتماعي ابزاري بوده براي تحقق گروه‌هايي که اهداف‌شان را از راه افراطي‌گري پي مي‌گيرند. مخصوصا بعد از وقايع اخير که به‌هرحال کشور با فضاي چالشي و البته چنددستگي روبرو شد، عده‌اي که اتفاقا جايگاه و تريبون حاکميتي را در اختيار دارند، با طرح اظهارهاي راديکال و جنجالي بر آتش اختلاف هيزم مي‌ريزند تا اين سئوال مطرح شود که «تندروي تندروها از چه طريقي قابل‌کنترل هستند».
عباس سليمي‌نمين، در  گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» در همين‌رابطه اظهار  داشت:به‌طور طبيعي تندروي به تندوري‌هاي بيشتر منجر مي‌شود. متاسفانه جريان اصلاح‌طلب در واکنش به مسائل اخير بيانيه‌اي صادر کردند که گويي در اين کشور هيچ اتفاق مثبتي انجام شده است. همچنين اصلاح‌طلبان تلاش کردند‌، به نوعي از مردمي که به کف خيابان آمده‌اند، براي اعمال فشار سوءاستفاده کنند و به‌همين دليل تندوري‌هايي را در دستور کار قرار دادند. طبيعتا اين نوع تندروي‌ها، تندوري‌هاي ديگري را در پي خواهد داشت. پس عقلا  بايد تندوري‌ها را چه از جانب رقيب يا چه از جانب نيروهاي غيرخودي تقبيح کنند.
تحليلگر اصولگراي سياسي در ادامه گفت: در اين بين نيروهاي تندروي اصولگرا هم اقدام به اظهارنظرهايي کردند که با هيچ متر و معياري، نه اخلاقي است، نه به صلاح جامعه.
به‌عنوان مثال حرفي که آقاي کريمي‌قدوسي زده است و حسن‌روحاني را متهم به اقدامات براندازي کرد، اشتباهي بسيار بزرگ است. با اين توضيح که اين اتهام با سياست‌هاي نظام همخواني ندارد. همين چند وقت بود که حسن‌روحاني در جلسه مسئولان کشور با رهبري در رديف جلو نشسته بودند. اين اظهارنظر و اظهاراتي که از تريبون‌هاي اصفهان و مشهد شنيده مي‌شود، با هدف خراب کردن و تند کردن فضا است. او افزود: من از شما که به جريان اصلاحات تعلق داريد، اين انتظار را دارم که در قبال تندروي همه واکنش نشان بدهيد و اينطور نباشد که کاري به افراطي‌گري‌هاي اصلاح‌طلبان نداشته باشيد و فقط به عملکرد چهره‌هاي اصولگرايي حساسيت نشان بدهيد. در واقع براي اصلاح فضا، همه بايد در هر شرايطي به مقابله به تندروي بپردازند و بدانيم، اگر روزي به هر دليلي از تندوري دفاع کنيم، دير يا زود تبعاتش دامن خودمان را هم خواهد گرفت. پس نبايد به تندروها ميدان بدهيم.


مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در پاسخ به اين پرسش که «شما تندوري اصلاح‌طلبان با تندروي از جايگاه نماز جمعه را يکي مي‌دانيد؟»  تصريح کرد: نمازجمعه هم يک تريبون است و روزنامه اصلاح‌طلب هم يک تريبون و هيچ فرقي باهم ندارند. بحث من اين است، وقتي روزنامه‌اي به بيانيه سياه‌نمايي‌ اصلاحات واکنشي نشان نمي‌دهد، تندورها را تشويق مي‌کند و همچنين فضا را براي ايجاد تندروي در جمع اصولگرايان فراهم مي‌کنند.
سليمي‌‌نمين درباره اينکه تندروهاي اصولي با اظهارت‌شان نظام را تخريب مي‌کنند، اظهار داشت: اين موضوع هيچ‌ربطي به نظام ندارد و اساسا بايد با هر  نوع تندروي مقابله کرد. من هم آقاي کريمي‌قدوسي را بر عليه نظام مي‌دانم و هم بيانيه‌اي که اصلاح‌طلبان منتشر کردند. در واقع هر دو اينها به نظام ضربه مي‌زنند و سعي‌شان چيزي جز اين نيست که جامعه را مملو از تنش کنند. در واقع اين نوع تحرکات به اين دليل است که مي‌خواهند عده‌اي را به سمت خودشان جذب کنند و براي اين هدف، حاضر مي‌شوند جامعه را به‌هم بريزند.
وي توضيح داد: در واقع اگر مي‌خواهيم، مصالح جامعه را در نظر بگيريم، بايد افراطي‌گري‌هاي خودي و غيرخودي را توامان محکوم کنيم. اينطور نباشد که روزنامه‌اي بيانيه اصلاح‌طلبان را تمام و کمال منتشر کرد اما حتي يک‌خط از جوابيه من را کار نکرد که اين نوع رفتار حتما هزينه‌هاي زيادي خواهد داشت تا مشخص شود، هيچ دغدغه‌اي بابت تندروي‌ها ندارند. وي توضيح داد: اينکه برخي افراطي‌گري‌ها را به حساب نظام مي‌گذارند، اصلا و ابدا درست نيست. مثلا آقاي دکتر صالحي منسوب رهبري در روزنامه اطلاعات و  آقاي شريعت‌مداري منسوب رهبري در روزنامه کيهان هستند که نظرات‌شان شبيه هم نيست. با اين توضيح که هر آنچه در کيهان و اطلاعات منتشر مي‌شود هم نمي‌تواند و نبايد ديدگاه رهبري يا نظام خوانده شوند و به‌همين دليل بارها و بارها از جانب دفتر رهبري عليه تيترهاي شريعت‌مداري موضع‌هايي تند گرفته‌اند.
عباس سليمي‌نمين در پايان گفت:‌ در پاسخ به آنهايي که انتظار دارند، نظام به تندروي‌ها واکنش نشان بدهد، اين توضيح را لازم مي‌دانم که نظام سياسي نبايد به اين مساله ورود کند و اين رسالت افکار عمومي است که تندروها را پس بزند.