جزییات دست رد امارات بر محصولات کشاورزی ایران

آرمان امروز: عليرغم اينکه مقامات اماراتي شايعه آلوده بودن محصولات کشاورزي صادر شده از ايران را رد کردند اما برگشت خوردن اين محصولات به ايران بار ديگر خبرساز شده است.
برگشت خوردن محصولات کشاورزي صادراتي ايران از امارات بار ديگر بحث آلوده بودن محصولات کشاورزي به سموم باقيمانده را داغ کرده، هرچند ظاهرا مقامات اماراتي اين مسئله را رد کرده‌اند. با وجود اينکه امارات متحده عربي شائبه آلوده بودن محصولات کشاورزي ايراني را رد کرده اما بحث اينکه آيا توليدات داخل در حوزه کشاورزي حاوي باقيمانده سموم بوده يا خير بحث داغي را ايجاد کرده است.در سال‌هاي اخير بارها اخباري مبني بر آلوده بود، محصولات کشاورزي به باقي‌مانده سموم شنيده مي‌شود؛ اخباري که هر بار از سوي مقامات ايراني تکذيب مي‌شد. تا اينکه اخباري مبني بر بازگشت محصولات ايراني از کشورهاي هدف منتشر شد. سال گذشته يک بار کيوي از هند برگشت خورد، سپس خبر بازگشت سيب‌زميني از ازبکستان رسيد و دست آخر در دي ماه خبر برگشت خورن فلفل دلمه از روسيه رسيد.در روزهاي اخير هم خبري مبني بر آلوده بودن محصولات کشاورزي ايراني در رسانه‌هاي امارات منتشر شد. اخباري که البته اين بار به نقل از خبرگزاري‌هاي داخلي از سوي سازمان کشاورزي و ايمني غذايي ابوظبي تکذيب شد. اين سازمان در بيانيه‌اي که روز چهارشنبه منتشر شد، سلامت همه مواد غذايي و محصولات کشاورزي که در ابوظبي معامله مي‌شود و مطابقت آنها با تمام الزامات لازم را تأييد کرد. سازمان کشاورزي ابوظبي اعلام کرد: معامله کالايي در بازارهاي امارات مجاز نيست مگر اينکه ايمني و سلامت بودن آن تأييد شود. اين سازمان تاکيد کرد که محصولات کشاورزي و غذايي وارداتي را زير نظر دارد و ايمني و مناسب بودن آنها را قبل از اجازه عرضه به بازار بررسي مي‌کند.
سازمان کشاورزي ابوظبي همچنين بر اهتمام خود براي پيگيري اخبار منتشر شده در مورد مطابقت، تناسب، سلامت و ايمني مواد و محصولات مختلف غذايي و کشاورزي در سراسر جهان تاکيد کرد و گفت: ما پس از تاييد صحت اخبار، در صورت کشف محصولات نامناسب، ناسازگار يا نامناسب براي مصارف انساني، محصولات غير حلال يا حاوي مواد غيرمجاز، اقدامات پيشگيرانه سريع يا اصلاحي را انجام خواهيم داد به نحوي که آن محصولات را ضبط و از بازار خارج مي کنيم و تدابير لازم را براي جلوگيري از تکرار آن در بازارها طبق نظر سازمان به کار مي‌گيريم. طبق اظهارات مقامات وزارت جهادکشاورزي ايران نيز ميانگين مصرف سم در ايران در هر هکتار 400 گرم است. اين رقم در جهان 1.7 کيلوگرم است، به عبارت ديگر مصرف سموم در محصولات کشاورزي ايران يک‌چهارم ميانگين جهاني است. اما چرا باقيمانده سموم در محصولات کشاورزي ايران گزارش مي‌شود؛ طبق اظهارات مقامات وزارت جهادکشاورزي هر کشوري داراي يک استاندارد بين المللي تحت عنوان MRL است، براساس کنوانسيون بين المللي حفظ نباتات که ايران نيز عضو همين کنوانسيون است و براساس معاهدات بين المللي کشورها ملزم به رعايت باقي‌مانده سموم در بافت‌هاي گياهي هستند.
 در اين بين وقتي مقررات و پروتکل‌هاي کشورهاي هدف عوض مي‌شود؛ موضوع باقيمانده سموم بيشتر گزارش مي‌شود. به تعبير ديگر اين موضوع از نگاه مقامات دولتي ربطي به ميزان مصرف بيش از استاندارد بين‌المللي ندارد. اما کماکان دو سوال مطرح است. چرا با تغيير پروتکل‌هاي کشورهاي هدف روند مديريت توليدات تغيير نمي‌کند؟


اصلا چرا سازمان‌هاي نظارتي از جمله سازمان غذا و دارو سازمان حفظ نباتات نسبت به وضع قوانين سخت‌گيرانه و همچنين کنترل باقيمانده سموم براي محصولاتي که ايرانيان مصرف مي‌کنند؛ اقدام نمي‌کنند؟ اين درحالي که طبق اطلاعات موجود، در محصولات گلخانه‌اي مانند خيار، گوجه فرنگي و توت فرنگي استفاده از سموم دفع آفات غليظ و برداشت محصول با فاصله کوتاهي پس از سم پاشي است، که باعث مي‌شود محصولات گلخانه‌اي اغلب داراي مقادير بالايي از باقيمانده سموم و باقيمانده کودهاي شيميايي باشند و از آنجا که اين محصولات اغلب به صورت خام و تازه مصرف مي‌شوند، مي‌توانند خطري جدي براي سلامت مصرف کنندگان داشته باشند.