ماراتن تندروهای مجلس برای قطع روابط با اروپا

آرمان امروز، گروه سياسي: نمايندگان تندور مجلس شوراي اسلامي در ادامه «مارتن سياسي» خود اين بار از طرح رونمايي کردند که در پي آن روابط ايران با «انگلستان»، «فرانسه» و «آلمان» کاملا قطع خواهد شد. در وضعيتي که همچنان براي برون رفت از وضعيت کنوني و چالش‌هايي که مانع توسعه ايران شده است نياز به احياي برجام داريم، نمايندگان طيف‌هاي تندرو در ايران به‌دنبال راه‌هايي براي قطع رابطه کامل با جهان هستند. اين در حالي است که «نگاه به شرق» دولت رييسي هم تاکنون نتوانسته نتيجه محسوسي براي جامعه داشته باشد. در واقع بايد بگوييم که ديپلماسي منفعل دولت سيزدهم را بايد ريشه گرفته است از آرمان‌گرايي طيف خاصي بدانيم که به نظر برخي کارشناسان از سال 76 به‌‎دنبال يک‌دست‌ کردن حاکميت هستند. اگر به ادبيات دولت، مجلس شوراي اسلامي، مجمع تشخيص مصلت و ... نگاهي بيندازيم مي‌بينيم که نوع واکنش‌ها تغيير چنداني ندارد و حتي از همان ادبيات و جملات استفاده مي‌کنند.
سردار کوثري: مجلس پيگير اجراي قانون کاهش روابط با انگليس است
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: ما در مجلس ضمن اينکه پيگيري‌هاي لازم را براي اجراي قانون کاهش روابط با انگليس خواهيم داشت، بحث تجديدنظر در روابط با فرانسه و آلمان را نيز مورد بررسي و پيگيري قرار مي‌دهيم. «اسماعيل کوثري»، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مصوبه مجلس درباره کاهش روابط ايران با انگليس در سطح کاردار گفت: اين موضوع در مجلس يازدهم و از جايگاه نظارتي مجلس به ويژه توسط اعضاي کميسيون امنيت ملي بايد مورد پيگيري قرار گيرد. وي با بيان اينکه نمايندگان در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي قانوني را به تصويب رساندند که بر اساس آن روابط ايران با انگليس بايد تا سطح کاردار کاهش يابد، گفت: کشورهاي اروپايي، آلمان، فرانسه و انگليس نشان دادند که خيرخواه ملت ايران نيستند و همواره اقدامات ضد ايراني آنها را شاهد بوده‌ايم. کوثري خاطرنشان کرد: ما در مجلس ضمن اينکه پيگيري‌هاي لازم را براي اجراي قانون کاهش روابط با انگليس خواهيم داشت، بحث تجديدنظر در روابط با فرانسه و آلمان را نيز مورد بررسي و پيگيري قرار مي‌دهيم. اروپايي‌ها بايد بدانند که با ايران مقتدر مواجه هستند و نيازمند روابط با آنها به هر قيمتي نيستيم. ما به دنبال گسترش روابط با ديگر کشورها هستيم و تنها استثناي ما در اين باره رژيم صهيونيستي است که آن را مشروع نمي‌دانيم و در مورد آمريکا هم سياست‌هاي استکباري اين کشور را برنمي‌تابيم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اما با وجود اينکه به دنبال گسترش روابط هستيم اما هيچ گاه رابطه به هر قيمتي را نمي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهيم و نمي‌پذيريم.
ادبيات يکدست در حاکمتي يکدست شده


«محمدجواد حقشناس»، تحليلگر مسايل سياسي در پاسخ به اين سوال که چنين ادبياتي از سوي نمايندگان مجلس که در روزهاي اخير افزايش يافته است از کجا آغاز شده است و به کجا ختم خواهد شد، به «خبرنگار آرمان امروز» مي‌گويد: «پيش از هرچيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که اين ديالوگ‌ها و برنامه‌ها از سال 75 از سوي برخي چهره‌ها و طيف‌هاي سياسي تندرو شروع شد و بعد از اينکه در انتخابات «دوم خرداد» با حضور حداکثري جامعه در انتخابات، شکست خوردند بار ديگر با سرمايه‌گذاري بر روي «محمود احمدي‌نژاد» با پيروزي در انتخابات 84 به صحنه سياسي ايران بازگشتند ولي احمدي‌نژاد در نهايت نتوانست انتظاراتشان را برآورده کند. به‌خصوص در دولت دهم که راه خود را به‌صورت کامل تغيير داد و به سمت ديگري رفت.
در دولت يازدهم و دوازدهم هم نتوانستند جايي در ساختار سياسي ايران داشته باشند ولي در دو انتخابات گذشته مجلس و رياست جمهوري توانستند به ماراتن خود در عرصه سياست باز گردند. حالا جريان راديکال سياسي ايران توانسته در يک موقعيت مناسب يک حکم‌راني يک‌دست را در اختيار داشته باشد. اگر چنين ادبياتي از سوي آنها مطرح مي‌شود نبايد تعجب کنيم چون آنها همواره چنين اهداف و ادبياتي را دنبال مي‌کنند.»
اين تحليلگر مسايل سياسي با اشاره به تفاوت ادبيات نمايندگاه مجلس شوراي اسلامي با خواسته جامعه ادامه مي‌دهد: «ادبيات برخي نمايندگان مجلس نشان‌گر فاصله مردم و مجلس است. در اعتراضات اخير مردم مطالبات خود را به‌صورت شفاف بيان کردند ولي در مقابل مشاهده مي‌کنيم مجلسي‌ها بيش از آنکه به خواست و نظر شهروندان توجهي داشته باشند خواسته‌ها و آرمان‌هاي خود را در دستور کار قرار داده‌اند. البته بايد به اين موضوع هم اشاره کنيم که در انتخاباتي که با حداقل شرکت‌کنندگان در قالب انتخابات مجلس و رياست جمهوري برگزار شد باعث چنين شکافي شده است. گروه تندور ايران بعد از 25 سال برنامه‌ريزي و تلاش توانستند به آنچه مي‌خواستند برسند و در ادامه هم اگر ادبيات تندتري را از آنها مشاهده کرديم، باز هم نبايد تعجب کنيم، چون نوع رفتار و مرام‌ آنها قابل پيش‌بيني است که چه مي‌خواهند بکنند و يا به‌دنبال چه موضوعاتي هستند. فراموش نکنيد که برخي از رفتار نمايندگان اصل تفکيک قوا را بر هم مي‌زند و قانون را به صراحت نقض مي‌کند. مانند نامه‌اي که در رابطه با مجازات معترضان بازداشتي از سوي تعداد زيادي از نمايندگاه مجلس به امضا رسيد.
در واکنش به اين طرح مجلس که براي محدوديت روابط با تروئيکاي اروپايي مطرح شده است بايد بگوييم که در رابطه با بيانيه مشترک چين و شوراي همکاري خليج فارس که تماميت ارضي ايران را زير سوال برده بود هيچ واکنشي نشان ندادند و يا خواستار تجديد نظر در رابط با چين نشدند؟ با اطمينان بايد بگوييم که مطالبات منافع ملي از کشورهاي اروپايي، آمريکا و ... يک اصل اساسي محسوب مي‌شود که در فضايي ديپلماتيک بايد آن را پيگري کرد ولي در مقابل بايد همين نگاه را به کشوري مانند چين و ... هم داشته باشيم در غير اين صورت نمي‌توانيم به ادعاهاي آنها اعتماد کنيم.»
حق‌شناس با تاکيد بر اينکه ادبيات مسئولان و نمايندگان در يک راستا قرار دارد اضافه مي‌دهد: «اگر توجه داشته باشيد همان ادبياتي که رييس جمهور، وزيرامورخارجه و سخنگوي دستگاه ديپلماسي از آن استفاده  مي‌کنند، از دهان نمايندگان مجلس هم خارج مي‌شود اين نشان دهنده يک دست شدن حاکميت در ايران است که دهه‌ها به دنبال آن بودند.»