بازگشت نمایندگان آژانس؛ فصلی نو یا ابهامی تازه

آرمان امروز- پورحسين: هيات آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي به رياست ماسيمو آپارو، معاون پادماني مديرکل آژانس به ايران سفر و پس از رايزني با مقامات تهران، عازم وين شد. ماسيمو آپارو، معاون پادماني مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در طول اين سفر علاوه بر مذاکرات با هيات ايراني مرکب از معاون بين ‌الملل، حقوقي و مجلس وزارت امور خارجه و مديرکل خلع سلاح و امنيت بين‌ الملل وزارت خارجه ديدار و گفت‌ و گو کرد.
ماسيمو آپارو و هيات همراه همچنين با محمد اسلامي، معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي ايران نيز ديدار و ملاقات کردند. در جريان اين مذاکرات طرفين علاوه بر موضوعات پادماني، در زمينه همکاري‌ها و برنامه‌هاي مشترک آتي به تبادل نظر پرداختند. رايزني هايي که اين سوال را در ذهن ايجاد مي کند که فصلي تازه از ديپلماسي باز شده يا ابهامي به ابهام هاي گذشته افزوده شده است. در راستاي بررسي ابعاد مختلف اين سفر «آرمان امروز» گفت و گوي اختصاصي با عبدالرضا فرجي راد، ديپلمات ارشد ايراني داشته است که در ادامه مي خوانيد.
سفر مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران با چه اهدافي صورت گرفته است؟
به نظر مي رسد ايران قصد دارد فضاي جديدي را باز کند و فصل جديدي از رايزني ها را آغاز کند. در اين ميان طرف هاي مقابل به علت فشار اذهان عمومي سختگيري خود را در مذاکرات نسبت به ايران بيشتر کرده اند. از سوي ديگر اروپا قصد دارد ايران را به علت حمايت از روسيه در جنگ اوکراين زير فشار قرار دهدر و به همين علت سختگيري هاي خود را بيشتر کرده است. به نظر مي رسد ايران و طرف هاي برجام در خصوص سه مساله با يکديگر اختلاف نظر داشتند که ايران در اين مساله تجديدنظر کرده و انتظار دارد صرفا پرونده ايران در آژانس مختومه و حل و فصل شود. ايران اگر روي موضوع بسته شدن کامل پرونده تاکيد دارد باز هم کار سخت است زيرا در اين شرايط سياسي، آژانس به سادگي به ايران امتياز نمي دهد. هياتي که به ايران سفر کرده بيشتر تخصص فني دارند و کم تر از جنبه سياسي به پرونده ايران توجه مي کنند. بر همين اساس احتمالا بررسي شده که پاسخ جديد ايران نسبت به گذشته چه تفاوت هايي داشته است تا بر اساس آن تصميم گيري کنند. ايران پيام هايي را به طرف مقابل داده است که اگر مساله پادمان حل و فصل شود مي توان به توافق رسيد. ايران بسته شدن پرونده هسته اي را مي خواهد که آژانس مشخصا با چراغ سبز اروپا و آمريکا اين اقدام را انجام خواهد داد اما بعيد به نظر مي رسد اين مقطع زماني چراغ سبز دريافت شده باشد. بايد توجه داشت که همين سفر مقامات آژانس به ايران خود يک گشايش در روند مذاکرات است.


سفر هم زمان وزيرخارجه ايران و مقامات اروپا به اردن مي تواند به اين موضوعات مرتبط باشد؟
سفر وزيرخارجه ايران با حضور جوزف بورل در اردن همزمان شده است و بايد منتظر ماند و شاهد بود که ديدارها در اردن به چه شکل خواهد بود. گفت و گوهاي سياسي در اردن مکمل سفر فني مقامات آژانس به تهران است. در مجموع اين دو اتفاق مثبت است و نشان مي دهد که همچنان ديپلماسي در جريان است. اين اتفاقات نشان مي دهد که طرف ايراني تمايل دارد تا مذاکرات به نتيجه برسد اما اروپا تمايل کم تري براي رسيدن به توافق در چنين شرايطي دارد. ميل آمريکا براي رسيدن به توافق بيشتر از اروپاست اما نمي خواهد امتياز بيشتري به ايران بدهد. رئيس شوراي راهبردي سياست خارجي ايران با مصاحبه اي که انجام داد، مشخص کرد که ايران براي رسيدن به توافق آماده است تا نرمش نشان دهد و بايد منتظر روزهاي بعد ماند.