تبلیغات بنیاد برای هزینه «1» درصد درآمد!

آرمان امروز- گروه جامعه: با افزايش نرخ سوء تغذيه در ايران، تعدادي از سازمان‌ها و بنيادها به فکر، تامين مواد خوراکي براي مناطق کمتر توسعه يافته هستند. طبق آمارهاي رسمي وزارت بهداشت 800 هزار کودک ايراني در سنين رشد معادل 15 درصد از کودکان از سوءتغذيه. دارند. در اين شرايط بنياد مستضعفان و طي چند روز گذشته خبر از  برنامه 1000 ميليارد توماني براي رفع سوء تغذيه زنان و خانواده‌هاي نيازمند دادند.
تبليغ به جاي برنامه
وحيد خاوئي، معاون بنياد مستضعفان در اين رابطه گفته است: «برنامه رفع سوء تغذيه در مناطق هدف محروميت‌زدايي بنياد مستضعفان با توزيع سبد غذايي و در ساير نقاط محروم براي خانواده‌هاي محروم داراي مادر شيرده و زنان باردار در معرض سوءتغذيه به صورت پرداخت نقدي اجرايي مي‌شود. اين بسته‌ها به صورت ماهانه يا 2 ماه يکبار به مادران شيرده و زنان باردار در معرض سوء تغذيه است، در سال جاري بنياد مستضعفان براي اجراي اين طرح مبلغ 170 ميليارد تومان تخصيص داده و اين بسته‌ها طي 18 ماه حياتي به جامعه هدف اين طرح ارائه مي‌شود.»
مديرعامل بنياد علوي وابسته به بنياد مستضعفان، همچنين مدعي شده است؛ «اجراي اين طرح به اندازه‌اي اثربخش بوده که بارها از سوي وزارت بهداشت مورد تقدير قرار گرفت اين وزارتخانه خواستار تداوم اجراي اين طرح توسط بنياد مستضعفان بود.»


اما نکته قابل تامل در اين زمينه، رقم اعلام شده در توضيحات مديرعامل بنياد علوي است. بنياد مستضعفان در حالي خبر از برنامه هزار ميليارد توماني خود براي رفع سوء تغذيه در کشور داده است که به گفته مديرعامل بنياد علوي وابسته  از اسفند ماه سال گذشته تا امروز بالغ بر 2 ميليون بسته معيشتي و لبني توسط بنياد مستضعفان توزيع شده که حدود 950 ميليارد تومان براي تهيه اين بسته‌ها تخصيص داده شد. به بياني اين خبر به جاي آنکه به برنامه هاي بلند مدت خود در اين زمينه اشاره کند تلاش کرده تا به شکل زيرکانه اي عملکرد چند ماهه گذشته خود را به رخ بکشد!
يک درصد براي تبليغ؟
عدد 1000 ميلياردي شايد در نگاه اول رقم درشتي محسوب شود اما ناچيز بودن آن زماني مشخص مي شود که نگاهي داشته باشيم به درآمدهاي بنياد مستضعفان و سهم آن از درآمد ناخالص ملي.
اوايل سال‌جاري بود که سيد محمد اتابک، معاون اقتصادي بنياد مستضعفان با اشاره به فعاليت اقتصادي بنياد مستضعفان در سال 1400 و ارائه برخي از آمارها و مؤلفه‌هاي اقتصادي اين بنياد در سال قبل، در جمع‌بندي عملکرد بنياد طي سال گذشته اظهار کرد: «جمع بندي عملکرد 12 ماهه سال 1400 نشان مي‌دهد که ميزان فروش محصولات گروه بنياد مستضعفان در سال گذشته رکورد 96 هزار و 700 ميليارد توماني را ثبت کرد و اين ميزان معادل رشد 50 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل است. اين ميزان فروش، 28 درصد بيش از برنامه‌ريزي مصوب بوده است. اتابک با تاکيد بر افزايش 5 درصدي توليد در گروه بنياد طي سال 1400 گفت: يکي از عوامل اين موفقيت در سال گذشته، تمرکز بر انسجام مديريتي و همچنين هم‌افزايي در گروه بنياد بود که بر اثر اين انسجام و هم‌افزايي بيش از 5,500 ميليارد تومان مبادلات درون گروهي در مجموعه بنياد مستضعفان براي رفع نيازهاي داخلي شکل گرفت.»
معاون اقتصادي بنياد مستضعفان با اشاره به ميزان صادرات محصولات توليدي بنياد طي سال 1400 نيز گفت: «ما با توجه به شعار سال و تمرکز بر اقتصاد مقاومتي، علي رغم اعمال تحريم خاص آمريکا عليه بنياد مستضعفان و تمرکز اين تحريم‌ها بر برخي از رشته فعاليت‌هاي بنياد، موفق به صادرات 45 نوع محصول به 42 کشور جهان و در 4 قاره مختلف شديم که از محل صادرات اين کالاها، بيش از 918 ميليون دلار درآمد ارزي عايد کشور شد.»
علاوه بر اين، درآمدهاي  بنياد مستضعفان سهمي معادل يک درصد از کل اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است. اين آمار در کنار فعاليت در حوزه هاي مختلفي چون پتروشيمي، نفت، بنادرو کشتيراني، تفريحي و گردشگري و هتلداري، باغداري و دامپروري، بانکداري و دهها حوزه صنعتي و اقتصادي ديگر که همگي جزئي از دارايي هاي بيت المال محسوب مي شوند، نشان مي دهد که بنياد، بيش از اينها به کشور و محروميت زدايي از آن مديون است!  در ميان اين بنياد سالهاست با ايجاد بنيادي به نام علوي، مدعي است که با صرف مبالغ هنگفتي به دنبال محروميت زدايي در کشور است. اي کاش اين مجموعه گزارشي از عملکرد بنياد علوي در اين زمينه اراه مي داد تا به نقد کارشناسان اقتصادي حوزه محروميت زدايي گذاشته شود يا آنکه تلاش مي کرد تا به ابهاماتي که در مورد عملکرد مالي اين بنياد عريض و طويل وجود دارد پاسخ دهد. سوالاتي از قبيل اينکه درآمدهاي کلان مالي بنياد در کجاها صرف مي شود و يا اينکه چرا چند وقتي است صورت هاي مالي شرکت ها و سازمان هاي تابعه تحت پوشش آن منتشر نمي شوند؟!