760 هزار تومان بده، زنده بمان!

آرمان امروز: مجتبي کاوه – هواي آلوده‌اي که اين روزها از روي ناچاري به ريه‌هاي خود مي‌فرستيم حاوي آلاينده‌ها و سمومي است که مسموميت‌هاي مختلفي براي ما ايجاد مي‌کند. اين سموم علاوه بر ريه و قلب در اندام هاي حياتي ديگر نيز آثار مخربي برجا مي‌گذارد که برخي از اين آنها مي تواند بيماري‌هاي صعب‌العلاج و حتي مرگ را در پي داشته باشد. متاسفانه مسئولاني که سال‌ها وعده حل معضل آلودگي هوا را داده‌اند به  وعده خود عمل نکرده‌اند و اميدي هم نيست که اين مشکل در کوتاه مدت راه حلي داشته باشد. در اين شرايط شايد مردم بتوانند با برخي راهکارها مثل مصرف خوراکي‌هايي که به حفظ سلامت در هواي آلوده کمک مي‌کنند، بخشي از مخاطرات تنفس و زندگي در هوايي مملو از آلاينده هاي سمي را کاهش دهند. البته بايد به اين نکته توجه کرد که اجراي اين راهکارها در شرايط تورمي که اقتصاد کشور با آن مواجه است و رشد قيمت برخي اقلام غذايي از ابتداي سال تاکنون به طور متوسط به حدود 40 درصد و در برخي کالاها به بيش از 70 درصد رسيده ، براي بسياري از اقشار امکان پذير نيست. در ادامه بررسي قيمت کالاهايي که در سبد اقلام خوراکي هاي سم زدا در هواي آلوده قرار مي گيرند نشان مي دهد هر خانواده 4 نفر براي کاهش دادن آثار ناشي از آلودگي هوا بايد تقريبا 760 هزار تومان در هفته هزينه کنند تا ديرتر بميرند.
کاهو و سبزيجات
مصرف کاهو و سبزيجات در هواي آلوده به دفع آلودگي‌ها خصوصا سرب کمک فراواني مي کند. ضمنا سبزيجات حاوي مواد آلي و ويتامين هايي هستند که موجب تقويت سيستم دفاعي بدن مي شوند. خوشبختانه سبزيجات هنوز خيلي از دسترس اقشارکم درآمد دور نشده اند و مي توان به اندازه دو تا سه وعده مصرف يک خانوار 4 تا 5 نفره را با خريد دو کيلو سبزيجات و کاهو ( که بيش از 40 درصد آن ضايعات است ) به قيمت 40 هزارتومان تامين کرد. فراموش نکنيد که قيمت سبزيجات و کاهو سال گذشته همين ايام از نصف اين مبلغ هم کمتر بود.
تخم مرغ


تخم مرغ يکي ديگر از اقلامي است که با درصد بالاي امگا 3 مي تواند موجب سم زدايي آلودگي هوا در اندام ها شود. از بخت خوش قيمت تخم مرغ اکنون در اوج قله نيست ولي با اين حال خريد يک شانه تخم مرغ 110 هزار تومان آب مي‌خورد. اين رقم براي خريد 24عدد تخم مرغ است و مي‌تواند مصرف يک خانوار 4 تا 5 نفره را براي يک هفته تامين کند.
لبنيات (شير، کره، پنير، خامه)
افزايش قيمت لبنيات موضوع امروز و ديروز نيست و از سال قبل و حتي سال هاي قبل بازار لبنيات نابسامان بوده وسرانه مصرف اين اقلام کاهش قابل توجه اي داشته است. در حال حاضر مصرف لبنيات براي مقابله با اثرات آلودگي هوا ضروري است اما شير نيم ليتري نيم چرب که ارزان ترين کالاي لبني بازار به شمار مي رود 28 هزار تومان خرج برمي دارد. اگر بخواهيد يک پکيج کوچک حاوي 200 گرم پنير، يک قالب 100 گرمي کره و يک خامه کوچک هم به آن بيفزايد بايد 160 هزار تومان بپردازيد و اين بسته لبنيات نهايتا بتواند دو بار صبحانه يک خانواده 4 نفره را با صرفه جويي پوشش دهد.
ميوه جات (سيب، پرتقال، ليمو شيرين، کيوي و ...)
به استناد گفته هاي مسئولان صنف ميوه، خريد ميوه جات در کشور ما که يکي از بزرگترين توليدکنندگان ميوه جهان به شمار مي رود به دليل تورم و کاهش قدرت خريد مردم با کاهش روبرو شده اما اگر يک خانوار  نفره بخواهد ميوه مصرفي خود را بخاطر آلودگي هوا تامين کند چاره اي ندارد جز آن که به اين گراني تن دهد و از هزينه هاي ديگر در صورت امکان  بکاهد. يک بسته حاوي 2 کيلو سيب و 2 کيلو پرتقال و 2 کيلو ليمو شيرين اگر از ميادين ميوه و تره بار تامين شود مي تواند حدود 150 هزارتومان خرج بردارد. اگر بخواهيد اين اقلام را از ميوه فروشي ها بخريد ممکن است اين مبلغ تا 2 برابر و يا حتي بيشتر خرج روي دست شما بگذارد.
ماهي تازه
ماهي هم جزو خوراکي هايي است که در شرايط آلودگي هوا از سوي کارشناسان تغذيه به شدت توصيه مي شود اما وقتيبه قيمت ارزان ترين ماهي ها نگاه کنيد فاصله بين قدرت خريد مردم و قيمت ماهي بسيار زياد است. براي خريد يک کيلو قزل آلا که در يک وعده مصرف خانوار استفاده شود بايد 170 هزار تومان پرداخت کرد. شايد ماهي کيلکا ارزان تر تمام شود ولي همه جا در دسترس نيست. ضمنا مصرف ماهي تازه اثر بخشي بيشتري از کنسرو ماهي دارد.
زنجبيل تازه
يکي ديگر از خوراکي هايي که مصرف آن در هواي آلوده مورد تاکيد کارشناسان بهداشتي قرار دارد زنجبيل تازه است. اين خوراکي را مي توان به قيمت هر کيلو 280 هزارتومان خريداري کرد. براي يک خانوار 4 تا 5 نفره خريد 250 گرم از اين محصول کشاورزي حدود 60 تا 70 هزار تومان خرج دارد و مي توان اين مقدار زنجبيل را در يک هفته مصرف کرد.
هويج و آب هويج
هر کيلو هويج 20 هزار تومان است و اين محصول کشاورزي هم مي تواند دفع کننده سموم از بدن باشد. به نظر مي رسد ارزان ترين محصولي که در اين هواي آلوده به داد مردم مي رسد همين هويج است! البته اگر بخواهيد آب هويج را از آبميوه فروشي ها خريداري کنيد خرج شما بيشتر مي شود.