دور دور «ناتو» در شرق اروپا

آرمان امروز- سرویس بین الملل: نیروهای ناتو در کوزوو از برگزاری مانورهای نظامی تاکتیکی در هفته های آتی خبر داد. این امر در بحبوحه تنش‌ ها میان دولت تحت حمایت ناتو در کوزوو و اقلیت‌ صرب ‌های کوزوو منتشر می‌شود.
همچنین فرماندهی ناتو در کوزوو اعلام کرد که نیروی کوزوو موسوم به کی‌فور یک مانور نظامی عادی در نزدیکی پایگاه در «نووو سلو» برگزار خواهد کرد. در این پیام گفته شد که هدف از این رزمایش، آموزش یگان ‌های کی فور به منظور تضمین آزادی حرکت در موقعیت بحرانی است و شامل یک سری شبیه‌ سازی‌ های تاکتیکی و فعالیت‌های لجستیکی می ‌شود. هفته گذشته پس از آن که پلیس کوزوو یک افسر صرب را به اتهام حمله به یکی از گشت‌هایشان دستگیر کرد، تنش ‌ها در بالکان بالا گرفت. هفته گذشته رئیس ‌جمهوری صربستان که کوزوو را یک استان جدایی ‌طلب خود قلمداد می‌کند، از هیات کی‌فور خواست تا برای استقرار بالغ بر ۱۰۰۰ نیرو و افسر پلیس صربستانی در کوزوو مجوز بدهد. این خواسته طبق قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام شد.
گرچه کی‌فور هنوز به درخواست ووجیچ پاسخی نداده است، این واحد نظامی ناتو جمعه اعلام کرد که در حال ارزیابی این پیشنهاد است. در همین حال کی‌فور از گسترش استقرار نیروهای خود در شمال کوزوو خبر داد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد و از ۱۹۹۹ میزبان نیروهای ناتو است. این اتفاقات در حالی رقم می خورد که نیروهای ناتو مواضع خود را در لهستان، استونی و سایر کشورهای شرق اروپا تقویت کرده و حتی نیروهای خود را در منطقه بالتیک و در نقطه صفر مرزی با روسیه مستقر کرده اند. امری که پس از حمله روسیه به اوکراین رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.