حجت‌الاسلام قرائتی: توجیه کردن حماقت است

آرمان امروز: رئيس ستاد اقامه نماز کشور، گفت: معلم انسان‌ساز است و اگر کار خوب ياد دانش آموز بدهد در کار خير آن فرد و اگر کار بدي آموزش بدهد در گناه آن شريک است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي امشب در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حسن عليدادي سليماني نماينده ولي‌فقيه در استان کرمان برگزار شد، با تسليت ايام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: معلمي شغل نيست بلکه يک عبادت است. اگر انسان توانست علم را از يک فلش کامپيوتر که يک قطعه فلزي است به کامپيوتر ديگري منتقل کند، خداوند هم مي‌تواند علم را از امام حسن عسکري (ع) به يک کودک مانند امام زمان(عج) منتقل کند.
رئيس ستاد اقامه نماز کشور، با اشاره به اينکه امام علي(ع) در نهج‌البلاغه مي‌فرمايد «هر جا کمبود داشتيد، ببينيد کجا قوت داريد و فقط به عيب‌ها نگاه نکنيد»، گفت: حضرت زينب(س) در کربلا با تمام سختي‌هايي که متحمل شد فرمود «ما رايت الا جميلا» جز زيبايي چيزي نديدم. وي با بيان اينکه هر فردي يک مهارتي دارد، ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌هاي ما فقط مدرک‌هايي مانند ليسانس مي‌دهند و متاسفانه از مهارت‌آموزي در دانشگاه‌هاي ما غفلت شده است. قرائتي با اشاره به اينکه فردي مي‌خواست ازدواج کند به او گفتند «چه داري»، گفت «چيزي ندارم بجز آمادگي»، افزود: براي پيدا کردن شغل درست است که بايد آمادگي داشته باشيم، اما مهارت هم لازم است.
وي با توصيه به دانشجويان که درس دانشگاه را بخوانيد اما بدانيد که علم فقط در دانشگاه نيست، بيان کرد: نسل آينده بايد مهارت داشته باشد تا بتواند موفق شود و پدر و مادرها بايد استعداد بچه‌هاي خود را کشف کنند و اين نکته توجه داشته باشند که خيلي از افراد دانشگاه رفتنشان الکي است در حالي‌که استعدادهاي خيلي بهتري در آنها وجود دارد. اين مفسر قرآن کريم، با بيان اينکه رگبار شبهات در کشور از سوي دشمن وجود دارد و شبهات نسل جوان بايد پاسخ داده شود، گفت: توجيه کردن حماقت است و متاسفانه خيلي از مسئولان ما سعي مي‌کنند، توجيه‌کنند.


وي با اشاره به اينکه تضعيف نظام جنايت است و نبايد با يک حرف و سخنراني که اصالت هم ندارد، نظام اسلامي را تضعيف کرد، افزود: تکميل رسالت ما در نظام است و همه ما با هر تواني که داريم، وظيفه داريم در جهت تکميل نظام مقدس اسلامي تلاش کنيم. قرائتي با بيان اينکه خدا به ما نيازي ندارد و اين ما هستيم که در هر شرايطي به خداوند نيازمند هستيم، ادامه داد: دانشجويان، دانشمندان و اساتيد؛ در هر سطحي که هستيد، خودتان را باسواد ندانيد و بدانيد که قرآن مي‌فرمايد «همه شما با هم در مقابل خداوند يک ذره سواد داريد.»
وي با توصيه به اينکه خودتان را براي تربيت يک نسل بزرگ آماده کنيد و در اين راه اطلاعات خود را براي پاسخگويي به شبهات ديني اين نسل تکميل کنيد، گفت: معلم کار پخش علم به مغز انسان‌ها را در برعهده دارد و معلم بايد هم علم ياد بگيرد و هم توليد کننده و هم توزيع‌ کننده علم باشد. رئيس ستاد اقامه نماز کشور، با بيان اينکه اگر کار خوب ياد يک دانش آموز بدهيد تا زماني که آن فرد در دنيا آن کار خير انجام مي‌دهد معلم نيز در ثوابش شريک است، افزود: اگر کار بدي را آموزش بدهيد تا زماني که آن گناه انجام مي‌شود، شما نيز در آن گناه شريک هستيد و بدانيد که معلم انسان‌ساز است.
وي با اشاره به اينکه در اغتشاشات اخير شاهد حضور برخي از نوجوانان بوديم؛ يعني نسلي که توسط معلمان جمهوري اسلامي تربيت شدند و اين نشان مي‌دهد که برخي از معلمان ما در تربيت صحيح دانش آموزان، موفق نبودند، گفت: معلمان بايد بچه‌ها را نمازخوان تربيت کنند و بدانند که ديپلم و ليسانس تارک‌الصلوه به هيچ دردي نمي‌خورد. قرائتي با بيان اينکه اشتباه من اين بود که به تلويزيون رفتم، چرا که اثر گفت‌وگوي چهره به چهره خيلي بيشتر است، افزود: معلم بايد با بچه‌ها چهره به چهره حرف بزند، آموزش بدهد و با آنها انس بگيرد.
وي با اشاره به اينکه بايد با بچه‌ها با محبت برخورد کنيد و بدانيد نسل آينده ما به محبت نياز دارد، ادامه دارد، گفت: ما در دنيا مشکل علم نداريم و مشکل ما اخلاق است؛ آمريکا اين همه علم دارد اما اخلاق ندارد به همين علت در دنيا از او نفرت دارند. رئيس ستاد اقامه نماز کشور، با بيان اينکه علم بايد انسان را به تکامل برساند و هر علمي مفيد نيست، افزود: متاسفانه بسياري از روزنامه‌ها و فيلم‌هايي که وجود دارد، هيچ اثري در رشد و تعالي انسان ندارد. وي با تاکيد بر اينکه معلمان بايد چيزهايي را ياد بچه‌ها بدهند که مشکلي از جامعه را برطرف کند و علم بايد مفيد باشد، گفت: دانستن علم بايد يا واجب باشد يا مستحب و يا اينکه مشکلي از مشکلات جامعه را برطرف کند و دانستن هر چيزي واجب نيست. قرائتي با بيان اينکه مزه قرآن را بچشيد و به نسل جوان بچشانيد و فرزندان خود را با قرآن مأنوس کنيد، افزود: لغزش نسل نو از غفلت معلمان است و خيلي بد است در کشور ما فردي ديپلم بگيرد، ليسانس بگيرد اما نتواند قرآن بخواند.