سه شرط بورل برای احیای برجام

آرمان امروز: مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا: ايران در حال مرتکب شدن يک اشتباه راهبردي بزرگ است؛ اين کشور مسير اشتباه را انتخاب کرده و در عين حال که تظاهر به بي‌طرفي در اين جنگ‌ مي‌کند، اعتبارش در جهان را از بين مي‌برد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گزارشي به محورهاي گفت‌وگويش با وزير امور خارجه ايران در کنفرانس بغداد اشاره کرد که شامل مسئله احياي برجام، امور داخلي ايران و ادعاي نقش ايران جنگ اوکراين بود. به نقل از وبگاه سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامي در بخشي از يک گزارش درباره رخ‌دادهاي کنفرانس بغداد که به تازگي برگزار شد، نوشت: درباره رخ‌دادهاي غيرقابل قبول داخل ايران و حمايت به شدت نگران‌کننده اين کشور از روسيه و درباره توافق هسته‌اي، گفت‌وگو و تبادل نظري طولاني با وزير امور خارجه ايران درباره داشتم. بورل با مطرح کردن اظهاراتي نوشت: اتحاديه اروپا شيوه بي‌رحمانه‌ برخورد مقامات ايراني با اعتراضات اخير را به دقت دنبال مي‌کند. ما از حاکميت ايران مي‌خواهيم اعدام بازداشت‌شدگان، سرکوب خونين معترضان و تحويل پهپادها [به روسيه] و همکاري نظامي با روسيه را متوقف کند. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه گفت: وزير امور خارجه ايران در پاسخ به من قويا موضوع ارائه پهپادها از سوي ايران به روسيه را رد کرده و مدعي شد که اين نقل و انتقالات پيش از حمله روسيه انجام شده بود. بورل در ادامه با ادعاي اين که ايران به واسطه تحويل اين پهپادها به روسيه از جنگ «نامشروع و متجاوزانه» آن عليه اوکراين حمايت مي‌کند، گفت: تهران از جنايت‌هاي جنگي در حال وقوع روسيه و هدف قرار دادن زيرساخت‌هاي غيرنظامي توسط آن باخبر است. ايران در حال مرتکب شدن يک اشتباه راهبردي بزرگ است؛ اين کشور مسير اشتباه را انتخاب کرده و در عين حال که تظاهر به بي‌طرفي در اين جنگ‌ مي‌کند، اعتبارش در جهان را از بين مي‌برد.
بورل درباره توافق هسته‌اي گفت: با اين وجود، من هنوز بر اين باورم که وقتي موضوع منع اشاعه تسليحات هسته‌اي مطرح است، هيچ جايگزيني براي برجام[توافق هسته‌اي] وجود ندارد. کساني که جور ديگري فکر مي‌کنند، فقط خودشان را فريب مي‌دهند. به همين دليل است که من به عنوان هماهنگ‌گننده، بر اساس نتايج مذاکرات وين براي احياي برجام تلاش مي‌کنم.
وي افزود: با وزير امور خارجه اميرعبداللهيان، گفت‌وگويي طولاني در اين باره داشتم. همچنين تاکيد کردم که بازگرداندن برجام به مسير خود، در خلائي استراتژيک اتفاق نخواهد افتاد. اين تکه‌اي از يک تصوير بزرگ‌تر است. ايران بايد فورا دست از حمايت نظامي‌ از روسيه بکشد. در اين زمينه، از وزير امور خارجه ايران خواستم به طور مستقيم با همکاران اوکرايني درباره انتقال ادوات نظامي به روسيه گفت‌وگو کند.