اتحاد اجباری نمی خواهیم

آرمان امروز- رضا پورحسين: در ادامه اظهارنظرهاي خاص رئيس جمهوري فرانسه در حوزه بين الملل که با واکنش هاي تندي نيز همراه شده است، او گفت که کشورهاي عضو ناتو بايد قاطعانه‌ تر عمل کرده و اتکاي خود به آمريکا را کاهش دهند.
امانوئل مکرون در ادامه صحبت هاي خود تاکيد کرد که تلاش‌ هايش براي توسعه نيروي دفاعي اروپايي، جايگزين ناتو نخواهد شد. به گفته مکرون، افزايش قدرت اروپا به افزايش استقلال اين قاره در اتحاد نظامي ناتو منجر خواهد شد به شکلي که کشورهاي اروپايي در چارچوب ناتو و براي ناتو عمل کنند اما به آن وابسته نباشند.
او تصريح کرد: اتحاد چيزي نيست که شما به آن وابستگي پيدا کنيد بلکه مقوله اي است که به انتخاب خود با آن همکاري مي ‌کنيد. ما در اروپا بايد در مورد خودمختاري استراتژيک خود بازنگري انجام دهيم. اتحاديه اروپا نيازمند کسب استقلال بيشتر از آمريکا در توانايي‌ هاي دفاعي و سياسي است و بايد اين روند آغاز شود.
اين صحبت هاي مکرون در حالي مطرح مي شود که او در گذشته نيز بر موضوع استقلال سياسي از آمريکا تاکيد کرده بود.


او در برهه ‌هاي مختلف بر استقلال اروپا از آمريکا و چين تاکيد داشته بود و در انتقاد از اروپايي ‌ها به دليل وابستگي به آمريکا در مساله ايران، با وجود تلاش‌هايي که در طول سال‌هاي اخير بر رفع تنش‌هاي ميان تهران و واشنگتن داشته، اين وابستگي را مانع برقراري روابط تجاري با ايران عنوان کرده بود.
مکرون در اوج مذاکرات هسته اي تاکيد کرده بود که ‌اروپايي‌ها مي ‌خواستند در چارچوب آنچه برنامه جامع اقدام مشترک ناميده مي‌شود، باقي بماند. با خروج آمريکايي ‌ها از اين توافق، هيچ شرکت اروپايي نتوانسته از ترس تحريم‌ هايي که از سوي آمريکا با آن مواجه مي‌ شود به تجارت با ايران ادامه دهد. بنابراين وقتي از حاکميت يا استقلال استراتژيک صحبت مي کنم، همه اين موضوع‌ها را که در نگاه نخست متفاوت از هم به نظر مي‌رسند؛ به‌ هم ارتباط مي دهم.
مکرون همچنين گفته بود: در کمتر از 10 سال پيش، چندين شرکت فرانسوي به اين دليل که در کشورهاي مشمول ممنوعيت ‌هاي تحت قوانين آمريکا فعاليت داشتند ميلياردها يورو جريمه شدند. اين بدان معناست که شرکت‌ هاي ما وقتي در کشور ثالث فعاليت مي‌ کنند از سوي قدرت ‌هاي خارجي مي‌ توانند محکوم شوند. اين محروميت از حاکميت و امکان تصميم گيري براي خودمان و يک ضعف بسيار بزرگ است.
پاريس تلاش کرد اقدام‌هاي اتحاديه اروپا براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و نيز تقويت نقش بين‌المللي يورو را هدايت کند؛ تلاش‌هايي که بي‌ثمر ماند اما رئيس جمهوري فرانسه از اين تلاش‌ها دلسرد نشده و بر انگيزه خود در رساندن توافق هسته‌اي به سرانجامي خوش که تامين کننده منافع اروپايي‌ها و نيز رفع کننده موانع تجارت با ايران باشد تاکيد دارد. رئيس جمهوري فرانسه همچنين در موضوع اوکراين نيز در هفته هاي گذشته موضع گيري هاي متفاوتي داشته است که موجب حمله سياستمداران مختلف به او شده است. رئيس ‌جمهوري فرانسه سه ‌شنبه هفته پيش در مصاحبه‌اي عنوان کرد: براي رسيدن به صلح بايد گفت ‌و گوها آغاز شوند. اول از همه بايد به اوکراين براي تماميت ارضي و امنيت بلند مدتش تضمين‌هايي داده شود اما از طرفي روسيه هم به عنوان طرفي در اين معاهده صلح، به چنين تضمين‌ هايي نياز دارد.
رئيس‌جمهور فرانسه مسئله تضمين ‌هاي امنيتي براي روسيه را براي اولين بار در اوايل ماه جاري ميلادي عنوان و استدلال کرد که نزديک شدن ناتو به روسيه و استقرار تسليحات که تهديدي براي مسکو است از نکات ضروري هستند که اين ائتلاف نظامي بايد آنها را در نظر بگيرد.
در آن زمان، اظهارات امانوئل ماکرون با انتقادات فراواني نه تنها از سوي کي‌يف بلکه از جانب برخي رهبران کشورهاي اتحاديه اروپا از جمله لهستان، اسلواکي و کشورهاي حوزه بالتيک مواجه شد.
مکرون در تازه ‌ترين مصاحبه خود از منتقدان خواست تا توضيح دهند که چه جايگزين به جاي گفت‌ و گو با مسکو پيشنهاد مي‌دهند.
وي افزود: عدم انجام مذاکرات به منزله ايجاد يک جنگ تمام عيار است که کل اروپا را درگير خواهد کرد.
دقيقا همين اظهارات امانوئل مکرون در هفته هاي اخير است که سبب شده تا سران کشورهاي اوکراين، بريتانيا و چند کشور ديگر نيز به او حملات شديدي داشته باشند و تقريبا در اين مسير تنها بماند.
رئيس ‌جمهوري فرانسه در مصاحبه اي ديگر عنوان کرده بود که چنين چيزي هرگز چشم ‌انداز ما در فرانسه نبوده است. علاوه بر اين، ما روابط نزديکي از يک نقطه نظر فرهنگي و تاريخي داريم و همواره به مردم روسيه احترام گذاشته‌ايم.
مکرون گفت که بحث‌هاي طولاني با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه داشته است و اين آگاهي روشن وجود داشت که چقدر مردم روسيه مردمي بزرگ و با تاريخ بزرگ هستند. در ادامه، رئيس ‌جمهوري فرانسه از جامعه بين‌ المللي خواست تا با توجه به حملات اخير به زيرساخت‌هاي غيرنظامي در اوکراين، ابتکارات قانوني را عليه ولاديمير پوتين آغاز کند.
با نزديک شدن به فصل زمستان و افزايش حملات روسيه به منابع انرژي، مکرون گفت که غرب بايد از نقطه‌ نظر انسان‌ دوستانه، اقتصادي و دفاعي به اوکراين کمک کند.
بيل ويتاکردر مصاحبه اي با مکرون پرسيده بود: در سال 2001، جورج واکر بوش، رئيس‌جمهوري پيشين ايالات متحده گفت که به چشمان پوتين نگاه کرده و باطن او را ديد. امروز رئيس‌جمهوري فرانسه چه مي‌بيند؟ مکرون گفت: بايد بگويم که احتمالا نوعي خشم است.
رئيس‌جمهوري فرانسه گفت: به نظر مي‌رسد که اين نارضايتي نسبت به غرب به‌ويژه ايالات متحده و اتحاديه اروپا ناشي از اين احساس است که غرب به دنبال نابودي روسيه است. اين هرگز ديدگاه فرانسه نبوده اما اين برداشت پوتين بوده است. مکرون گفت که پس از ساعت‌ها گفت ‌و گو با رهبر روسيه، به اين موضوع پي برده است.
برداشتي که نشان مي دهد حتي زماني که پوتين عليه آمريکا نيز موضع گيري مي کند او خيلي تمايل ندارد که در کنار آمريکا قرار گيرد.