نماینده مردم یا نماینده کاسبان تحریم ؟!

آرمان امروز - شهريار خديوفرد: به نظر مي‌رسد حواشي و التهابات اقتصادي کشور تمامي نداشته و هر روز بايد شاهد سخن پراکني ها و مصوبات نمايندگاني باشيم که هيچ ذهنيتي از تعاملات تجارت جهاني و لزوم افزايش ان با کشورهاي توسعه يافته ندارند . البته در اينکه با وجود عزم و رايزني هاي دولت براي احياي مجدد برجام برخي از مجلس نشينان براي حفظ منافع و رانت ناشي از تحريم ها به هر طرح و مصوبه اي آن هم با القاب مختلف چنگ ميزنن ترديدي وجود ندارد . به گونه ايکه اخيرا شاهد طرحي هستيم که با استناد بر اعتراضات اخير خواستار کاهش تعاملات با انگليس و پس از ان با کشورهاي آلمان و فرانسه شده است . در واقع اين طرح در حالي مطرح مي شود که بر اساس آخرين آمار ارائه شده در خصوص تجارت خارجي با اروپا، آلمان همچنان بيشترين حجم از مبادلات تجاري  را با ايران و در شرايط تحريمي دارد و حذف آن در شرايطي که تامين تجهيزات ومواد اوليه مهمترين چالش صنايع را تشکيل مي دهد تبعاتي مخرب به همراه خواهد داشت . موضوعي که بدون شک خود تحريمي مضاعفي را رقم خواهد زد تا کاسبان تحريم بيش از پيش به يکه تازي خود بپردازند. به راستي اين سئوالي است که براي بسياري مردم که اين افراد داعيه نمايندگي آنها را دارند مطرح است، لطفا بفرماييد با چه توجيهي وقت مجلس و پول بيت المال را هدر مي دهيد تا با ارائه چنين طرح هايي هم دايره التهابات اقتصادي گسترده تر شود و هم بر آتش چالش هاي سياست  خارجي دامن بزنيد؟!
مصوباتي از جنس خود تحريمي
اخيرا يکي از نمايندگان تهران در مجلس خبر داده است که «ما در مجلس ضمن اينکه پيگيري‌هاي لازم را براي اجراي قانون کاهش روابط با انگليس خواهيم داشت، بحث تجديدنظر در روابط با فرانسه و آلمان را نيز مورد بررسي و پيگيري قرار مي‌دهيم.
اسماعيل کوثري با اشاره به مصوبه مجلس درباره کاهش روابط ايران با انگليس در سطح کاردار گفت: اين موضوع در مجلس يازدهم و از جايگاه نظارتي مجلس به ويژه توسط اعضاي کميسيون امنيت ملي بايد مورد پيگيري قرارگيرد.»


وي با بيان اين که نمايندگان در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي قانوني را به تصويب رساندند که بر اساس آن روابط ايران با انگليس بايد تا سطح کاردار کاهش يابد، گفت: «کشور‌هاي اروپايي، آلمان، فرانسه و انگليس نشان دادند که خيرخواه ملت ايران نيستند و همواره اقدامات ضد ايراني آن‌ها را شاهد بوده‌ايم.»
اين سخنان در حالي بيان مي‌شود که رصد روابط تجاري بين ايران و اروپا نشان مي‌دهد بيشترين کالاي وارداتي ايران از اروپا کالا‌هاي خودرويي و ماشين‌آلات صنعتي بوده و بيشترين صادرات از ايران به اروپا مواد شيميايي بوده است.
آمار و ارقام منتشرشده توسط يورواستات، نشان مي‌دهد که ارزش تجارت ميان ايران و اروپا از ژانويه تا اوت 2022ميلادي، 3441ميليون يورو بوده است که 15درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (2997ميليون يورو) افزايش داشته است.
2709ميليون يورو ارزش صادرات اروپا به ايران و 732ميليون يورو صادرات ايران به اروپا بوده که به نسبت مدت زمان مشابه در سال قبل به ترتيب 11 و 30درصد رشد داشته‌اند. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد که در ماه اوت (آگوست) 2022، واردات و صادرات ايران از و به اروپا به ترتيب 352 و 92 ميليون يورو بوده که 11 و 4 درصد به نسبت ماه مشابه سال قبل رشد داشته‌اند. ارزش کل تجارت ايران و اروپا نيز در اوت 2022 به نسبت ماه مشابه در 2021، معادل 10درصد رشد داشته است (444 و 405ميليون يورو به ترتيب).
در هشت ماه نخست سال 2022 نيز بيشترين کالاي وارداتي ايران از قاره اروپا متعلق به گروه کالايي خودرو و ماشين‌آلات صنعتي به ارزش 790ميليون يورو بوده که به نسبت سال گذشته واردات اين گروه کالايي دو درصد رشد داشته است. بيشترين کالاي صادراتي از ايران به اروپا نيز مواد شيميايي و گروه مرتبط است که 230ميليون يورو ارزش اين گروه کالايي بوده است.
مراودات تجاري ايران و آلمان 
در اين ميان بايد توجه کرد که آلمان همچنان برترين شريک ايران در اروپا است و ايتاليا و اسپانيا در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
بر اساس گزارش اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان به نقل از اداره آمار فدرال آلمان، اعداد و ارقام منتشرشده نشان مي‌دهد که صادرات ايران به آلمان شيب نزولي به خود گرفته و در اوت 2022 به پايين‌ترين مقدار خود از ژانويه 2021 رسيد.
بر اساس اداره آمار فدرال آلمان، تجارت بين ايران و آلمان از ژانويه تا اوت 2022ميلادي، 1231ميليون يورو بوده است که به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 7درصد رشد داشته است (1150ميليون يورو). از اين مقدار 1024ميليون يورو سهم صادرات آلمان بوده است که در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته 9درصد رشد داشته است (941ميليون يورو). اما سهم صادرات ايران از تبادلات تجاري ميان دو کشور 207ميليون يورو بوده است که در مقايسه با 8 ماهه نخست سال گذشته يک درصد کاهش داشته است.
جناب اسماعيلي کجا چنين شتابان
 حال اقاي اسماعيل کوثري بفرمايند بر فرض انکه پيگيري طرح ايشان به نتيجه رسيد و همين اندک روابط تجاري با آلمان هم متوقف شد به راستي فکر کرده ايد چند ميليارد يورو صادرات و وارداتي که بخش قابل ملاحظه اي از آن نيازهاي صنايع بوده و بخش ديگري چرخ ساير حوزه هاي توليد را به گردش در مي آورد، چگونه قرار است، جبران شود. ايا بازهم در آستانه بررسي بودجه تصميم داريد با فروش نفت پر تخفيف به دوستان چشم بادامي که تو زرد هم از اب درامدند، نيازهاي ارزي کشور را تامين کنيد يا با مصوبات غير منطقي بانک مرکزي را مجبور به چاپ بيشتر پول و تشديد تورم کنيد وبعد هم مدعي عدم تحقق وعدهاي وزراء شده و براي استيضاح امضاء جمع آوري کنيد. اگرچه که در اين ميان عملکرد دولت و اعضاي کابينه هم چندان چنگي به دل نمي‌زند.