تجلیل مقام معظم رهبری از فعالیت های قبل و بعد از انقلاب دکتر شیبانی

آرمان امروز: دکتر شيباني قبل و بعد از انقلاب، به‌‎معناي واقعي کلمه مبارز و مشغول کار و تلاش بود
رهبر انقلاب پس از اقامه نماز بر پيکر مرحوم دکتر عباس شيباني يادآور شدند که دکتر شيباني قبل و بعد از انقلاب، به‌‎معناي واقعي کلمه مبارز و مشغول کار و تلاش بود
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صبح ديروز جمعه دوم دي‌ماه با حضور در کنار پيکر مرحوم دکتر عباس شيباني ضمن اقامه نماز و قرائت فاتحه، از تلاش‌هاي آن مرحوم در خدمت به نهضت امام خميني(ره) در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامي تجليل کردند.
«آقاي دکتر شيباني به معناي واقعي کلمه جزو انسانهاي صالح بود. ما ايشان را خيلي وقت است، سالها است، يعني شايد پنجاه و چند سال است مي‌شناسيم.» اينها بخش‌هايي از بيانات کوتاه رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره مرحوم دکتر شيباني پس از اداي نماز بر پيکر وي است. بعد از چند دهه تلاش و مجاهدت در راه خدا صبح جمعه دوم دي 1401 پيکر ايشان را آورده بودند تا نماز وداعش از اين دنيا را رهبر انقلاب اسلامي بخوانند. تمجيد از اين شخصيت باسابقه و مخلص اما منحصر به عبارات بالا نبود: «آدم فعّال، خيرخواه و آماده‌به‌کار، و به معناي واقعي کلمه مبارز بود؛ واقعاً اين جوري بود.»


بيش از پنج دهه همراهي و آشنايي با دکتر شيباني، مقاطع مهمي از تاريخ مبارزات مردم ايران را قبل و بعد از انقلاب اسلامي براي ياران امام راحل و مبارزان و انقلابيون رقم زده که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن اشاره کردند. دور از انتظار هم نبود در اين مراسم که اعضاي خانواده آن مرحوم نيز حاضر بودند، اشاراتي به اين همراهي پنجاه و چند ساله با انقلاب شود: «ايشان تازه از زندان آزاد شده بود، به نظرم سال 47 يا 48 بود که با ايشان آشنا شديم... من با مرحوم طاهر احمدزاده از مشهد آمديم تهران، يک کاري داشتيم اينجا، لازم بود جمعي از افراد صاحب فکر و صاحب نظر و مانند اينها مثل آقاي طالقاني، مهندس بازرگان، دکتر سحابي، اينهايي که بودند، جمع ميشدند؛ من و آقاي احمدزاده يک حرفي براي آنها داشتيم. احمدزاده گفت که جمع کردنِ اينها کار ما نيست، کار عبّاس شيباني است؛ او ميتواند اينها را جمع کند. اين بود که با ايشان تماس گرفتيم و آمد و گفتيم ما چنين کاري داريم، فوراً ــ به نظرم شايد در ظرف دو روز ــ يک جلسه‌ي پانزده شانزده نفره، از دکتر شريعتي، آقاي بهشتي، آقاي مطهّري، همه را جمع کرد؛ يک آدم اين جوري‌ بود؛ آماده‌به‌کار. بعد از انقلاب هم به معناي واقعي کلمه ايشان مشغول کار بود، مشغول تلاش بود.»
اما سَمت ديگر همه اين تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي مرحوم دکتر شيباني، همراهي همسري بود که در اين مسير از هيچ اقدامي براي کمک فروگذار نکرد. موضوعي که از چشم رهبر انقلاب اسلامي پنهان نماند. گويي که نمي‌شود از تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي آن مرحوم سخن گفت ولي از همسرش مرحوم خانم انسيه مفيدي يادي نکرد: «خانمش هم با ايشان خيلي واقعاً همراهي کرد. خدا ان‌شاءالله خانم مفيدي را رحمت کند.»
مرحوم عباس شيباني از مبارزان قديمي دوران انقلاب اسلامي بود که شامگاه پنج‌شنبه 1 دي 1401 به لقاءالله پيوست. عضويت در شوراي انقلاب، نمايندگي مجلس خبرگان قانون اساسي، وزير کشاورزي، پنج دوره نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، رياست دانشگاه تهران، کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري دوره دوم و پنجم و سه دوره عضويت در شوراي شهر تهران از سوابق وي بود.