پیشنهاد تشکیل وزارتخانه در آب گل آلود

علیرضا پاک فطرت: امر به معروف و نهی از منکر که نباید فیزیکی باشد و وزارتخانه‌ای برای آن تشکیل شود! آرمان امروز- رها معيري:‌ مصاحبه‌ها، صحبت‌ها و واکنش‌هاي مسئولان ستاد امر به‌معروف نشان مي‌دهد که آنها با شبکه سازي در استان‌ها در تلاش هستند تا مطالبه تشکيل وزارتخانه‌اي با عنوان «وزارت خانواده و جواني جمعيت» را در دولت و مجلس ايجاد کند. آن‌طور که در صحبت‌هاي آنها مشهود است، آنها مي‌خواهند با تشکيل اين وزارتخانه به ساختارهاي سازمان بهزيستي، کميته امداد، معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري، فراکسيون زنان مجلس و وزارت ورزش و جوانان ورود کنند. آبان ماه 1401، سيدمحمدصالح هاشمي گلپايگاني دبير به رئيس جمهور نامه نوشت و از دولت درخواست کرد تا لايحه اي را براي تجميع «معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، سازمان بهزيستي، امور بازنشستگان وزارت رفاه، کار و امور اجتماعي، سازمان بازنشستگي کشوري، معاونت جوانان وزارت ورزش و سازمان امور اجتماعي» در يک وزارتخانه، تهيه کند.
بنا به گزارشي که خبرآنلاين کرده، مرور نظرات رئيس ستاد امر به معروف و نهي از منکر هم نشان مي دهد، رويکرد اين ستاد نسبت به مشکلات اقتصادي که مردم درگير آن هستند و عامل آن سوء مديريت مديران است، جايي نداشته، مسئولان ستاد امر به معروف و نهي از منکر استان اصفهان ، نهي از منکر را صرفا در حجاب ديده و جلسات متعددي را با مسئولان نيروي انتظامي و مقامات قضايي استان برگزار کردند. اما تا به امروز اخباري مبني بر بررسي دلايل نارضايتي کشاورزان اصفهاني يا کم آبي در اصفهان منتشر نشده است. حتي زماني که خبر فساد چندهزار ميلياردي فولاد مبارکه سپاهان منتشر شد، مسئولان اين ستاد واکنش موثري نداشتند. در نمونه اي ديگر، ستاد امر به معروف و نهي از منکر خوزستان در همکاري با پليس اطلاعات اين استان، براي تعطيلي کنسرت هاي اين استان، راسا دست به کار شده و حتي در بيانيه اي به وزارت ارشاد درباره اعطاي مجوز به کنسرت ها انتقاد مي کند و آن را موجب بي بند وباري، واباحه گري وولنگاري ارزيابي مي کند يا در اقدامي جالب، در خوزستان گروه هاي نظارت و بازرسي نامحسوس از زنان تشکيل داده تا وضعيت حجاب را ساماندهي نمايند. اما دريغ آن که مسئولان اين ستاد، ترک فعل مسئولان را به عنوان يک منکر، درباره آب گل آلود يا فاضلاب خوزستان يا موضوع ريزگردها در خوزستان بررسي و پيگيري نمايند. در استان سيستان و بلوچستان هم وضع بهتر از ساير استان ها نيست. رئيس ستاد امر به معروف اين استان در سخنراني هاي خود موضوع «تشکيل وزارت خانواده» را با جديت پيگيري مي کند. استان سيستان و بلوچستان که بحران جمعه اي خونين و اعتراضات به آنچه تعرض به دختري بلوچ در چابهار را پشت سر گذاشت و اين قائله در انفعال دولت با ورود رهبرانقلاب و اعزام هياتي براي دلجويي از مردم فيصله يافت، با وجود کشته شدن افراد بي گناه که بعدا از سوي نماينده رهبري هم تاييد شد، متاسفانه ستاد امر به معروف و نهي از منکر استان، در سکوت و انفعال مطلق، تمرکز خود را بر حجاب متمرکز کرده و طومارهايي در اين زمينه به امضا مي رساند. اين وضعيت تا آنجا پيش مي‌رود که وقتي استاندار قم دستور برکناري رئيس يکي از بانک هاي قم به دليل ارائه خدمات بانکي به فردي بدون حجاب را صادر مي کند، شخص سيدمحمد صالح هاشمي گلپايگاني دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر کشور از اقاي استاندار تقدير و تشکر مي کند. اين رفتار آنچنان تاثيري دارد که روزهاي گذشته هم مجتمع مهر و ماه واقع در جاده قم-تهران، به دليل ورود افراد بدون حجاب با 700 پرسنل و کارگر، پلمپ مي شود. هاشمي گلپايگاني که خود معترف است «از جلسه با مسئولان تاکنون نتيجه مشخصي حاصل نشده» به دنبال راه اندازي «گشت ارشاد مديران» و تشکيل «وزارتخانه خانواده» است. موضوعي که رئيس قرارگاه گشت ارشاد مديران، از آن «با هدف مبارزه با مفاسد اقتصادي و اداري» ياد مي کند. مجموعه اقدامات ستاد امر به معروف و نهي از منکر نمايانگر پيگيري موضوعاتي است که اولا بيش از آنکه امر به معروف باشد نهي از منکر است و ثانيا با مصاحبه‌هاي جنجالي و راهکارهاي عجيب همچون استفاده از دوربين هاي شهري براي برخورد با افراد بدحجاب، موضوعي همچون حجاب در صدر اولويت هاي خود قرار داده است.
در نقد پيشنهاد وزارتخانه جديد
يک نماينده مجلس در گفت‌وگو با «آرمان امروز» با بيان اينکه «من نه به تشکيل اين وزارتخانه اعتقادي دارم و نه آن را الزام شرايط امروز کشور مي‌دانم» مي‌گويد: اگر وزارتخانه‌‌هايي که امروز داريم، مشکلات و کاستي‌هاي آنها را حل و فصل نماييم، بسياري از مشکلات کشور برطرف خواهد شد، همان‌طور که ما بهترين قانون اساسي دنيا را داريم، اما به‌درستي اجرايي نمي‌شود. عليرضا پاک فطرت در ادامه گفته‌هايش مي‌افزايد: «ما حتي نمي‌دانيم که در تشکيل چنين وزارتخانه‌هايي، مسئولان به‌دنبال چه چيزي هستند، در حالي‌که مشکلات و معضلات اجتماعي ما چند دليل دارد. اول بحث‌هاي اقتصادي و دوم فرهنگي، همان‌طور که من باور دارم که خيلي از دستگاه‌هاي فرهنگي کشور سياه لشگر هستند، يعني به‌جاي آن‌که متخصص امور فرهنگي بياورند، بيشتر به‌دنبال اضافه کردن کارمند هستند. از سوي ديگر طرح‌هاي ما بيمار است. به‌عنوان مثال ظاهر و باطن شهرهاي ما بيمار است، در ظاهر شهرها ترافيک، آلودگي هوا، پياده‌روها و محيط شهري نامناسب به‌وضوح ديده مي‌شود و اين امر روي اعصاب و خشونت مردم تاثيرگذار است، آن زمان شما مي‌خواهيد وزارتخانه جديد داير کنيد؟! باطن شهرها نيز متاسفانه خوب نيست. ما شعار اسلام مي‌دهيم اما مساجد بزرگ کشور ما در زمان پيش از انقلاب ساخته شده است. ما بيش از حد سياست‌ زده شده‌ايم، مثلا در برنامه ششم، هر کسي آمده هر طور که دلش خواسته عمل کرده و بقيه برنامه‌ها نيز همينگونه است و روساي جمهور مي‌آيند و مي‌روند و مورد بازخواست قرار نمي‌گيرند.»


جواني جمعيت و مشکلات اقتصادي
اين نماينده اصولگراي مجلس در گفته‌هايش به سه مبحث اصلي تشکيل اين وزارتخانه اشاره دارد و مي‌گويد: «همان‌طور که در نام اين وزارتخانه «وزارت خانواده و جواني جمعيت» مطرح است، موضوع «جواني جمعيت»مد نظر آنهاست، در حالي‌که امروز شرايط کشور به‌قدري پيچيده شده که نمي‌توان به زور يا مشوق‌هاي مقطعي، جمعيت کشور را افزايش و نيروي مولد جوان، به کشور تزريق کرد. جمعيت زماني افزايش مي‌يابد که مردم در آرامش فکري و مالي باشند و علاقمند به فرزندآوري با پاسخگو شدن به نيازهايشان باشند و گرنه نسل زياد کردن هنر نيست. چگونه دولت‌ها و خانواده‌ها مي‌توانند پاسخگوي جمعيت زياد کشور شوند، آن‌هم در حالي‌که فرزندانمان وقتي به سن 18 سالگي مي‌رسند، تازه بايد از آنها حمايت کنيم، مانند مسکن، تامين شغل، آرامش رواني براي ازدواج، تامين هزينه‌هاي ازدواج، هزينه‌هاي سرسام آور فرزند و... کدام وزارتخانه مي‌خواهد اين مشکلات و نيازها را تامين کند؟‌ ما از يک‌سو به ازدياد جمعيت فکر مي‌کنيم، اما توجه نداريم که در جاده‌ها سالانه 17 هزار نفر در اثر تصادف جان خودشان را از دست مي‌دهند که 70 درصد آنها جوانان زير 30 سال هستند.
آموزش و پرورش چرا بيمار است؟
نماينده مردم شيراز با اشاره به موضوعي که در صحبت‌هاي مسئولان ستاد امر به معروف در رابطه با آموزش و پرورش مطرح مي‌‌شود، اشاره مي‌کند: «آنها معتقدند آموزش و پرورش کشور بيمار بوده، اما دواي اين درد و بيماري، تشکيل وزارتخانه جديد است؟ اگر امروز نظام آموزشي ما مشکل دارد و نوجوانان پيرو آموزش‌هاي ما نيستند، بايد ريشه يابي در اين وزارتخانه آموزش و پرورش شود که چرا به اينجا رسيده‌ايم. اگر نظام آموزشي ما مشکل دارد و بيمار است، اين موضوع که از ابتدا و تا 10 سال اول انقلاب وجود نداشته و سپس بيمار شده.
 از دهه اول انقلاب تعدادي از معلمان هنوز سرکار هستند، اما شما وقتي به معلم از لحاظ معيشتي نمي‌رسيد، به آنها بي‌احترامي مي‌کنيد، وقتي معلم خرجش با دخلش همخواني ندارد، وقتي گزينش درستي براي نيرو نداريم و بسياري از استخدام‌ها فاميلي و رفاقتي است، وضعيت همين مي‌شود، در حالي‌که معلم بسيار شغل مهم و استراتژيکي است. با اين شرايط شما مي‌خواهيد چه کار کنيد؟ با تاسيس يک وزارتخانه ديگر و وضعيت از اين بدتر مي‌شود. مشکل ما اينجاست که دولت پول و بودجه ندارد. دولت که نبايد بي‌دليل حجيم شود و در کشور 83 ميليوني ايران، بيشتر از کشورهاي دنيا، کارمند داريم!. امروز 90 درصد از بودجه کشور، بودجه جاري و فقط 10 درصد براي عمران هزينه مي‌شود. من خيلي اعتقادي به اين وزارتخانه ندارم و به نظر من برخي مي‌خواهند از اين آب گل‌آلود ماهي بگيرند.
امر به معروف نياز به وزارتخانه دارد؟  
آيا موضوع امر به معروف در شريطي که کشور هزار مشکل مالي و اقتصادي دارد، نياز به تشکيل يک وزارتخانه جديد با ده‌ها سازمان و اداره زير مجموعه دارد؟ پاک‌ فطرت در پاسخ به اين سوال مي‌گويد:‌ «امر به معروف در عمل است و نيازي به فعاليت فيزيکي مانند وزارتخانه ندارد. مگر پيامبر اسلام (ص) خرما خورده را در همان روز منع کرد؟ متاسفانه ظاهر ما با باطن‌مان فرق دارد و ما در خانه کارهاي ديگر مي‌کنيم و در بيرون کار ديگري. امر به معروف، در ابتدا اصلاح از خود است و سپس ديگري. زماني‌که فرزندان مسئولان، خودروهاي لاکچري سوار مي‌شوند، مگر حقوق يک مسوول چقدر است؟ چرا زندگي در کانادا و اروپا براي همه بد است به‌غير از «آقازاده‌ها». با چند وزارتخانه مي‌خواهيد ابتدا از داخل خانواده دست به اصلاح بزنيد و سپس در جامعه امر به معروف صورت بگيرد؟ اصل جامعه خانواده است، يک نفر پيش من آمد و گفت من سه دختر دارم و با همسرم چهار نفر مي‌شوند، دلم مي‌خواهد فرزندان و همسرم با چادر بيرون بروند، اما پول ندارم که چهار ميليون تومان هزينه چادر براي آنها بدهم! آن وزارتخانه مد نظر آقايان حاضر است که چادر يک ميليون توماني تهيه کند و رايگان به مردم بدهد؟‌ امر به معروف و نهي از منکر که نبايد فيزيکي باشد و وزارتخانه براي آن تشکيل شود!. ما اگر به جامعه شناسان دلسوز توجه کنيم، نيازي به تاسيس هيچ دستگاه و وزارتخانه‌اي نداريم و گر به اين موضوعات توجهي نشود، وضعيت هر روز بدتر خواهد شد.