سیم کارت های دائمی بوی دلار می دهند

آرمان امروز: مجتبي کاوه – با عبور تورم از مرز بحران هر کالايي که بتواند با ريال و به عبارتي با پول هاي کاغذي بدون پشتوانه و صفرهاي بي ارزش روي آنها معاوضه شود، گران مي‌شود و تا زماني که محرک‌هاي تورم و مهم‌ترين آنها يعني نرخ دلار فروکش نکند، براي اين گراني‌ها پاياني متصور نيست. اگر اين روزها گشت وگذاري در بازار سيم کارت بزنيد با قيمت هايي مواجه مي شويد که شنيدن آن شما را شوکه مي کند. سيم کارت موبايل در کمتر کشوري جزو کالاهاي سرمايه اي محسوب مي شود اما هنر مسئولان اقتصادي ايران کار را به جايي رسانده که اين ابزار ارتباطي به وسيله يا سپري براي جلوگيري از اثر تورم بر پول تبديل شده و قيمت هاي عجيبي را به خود مي‌بيند.
گراني از شماره هاي رند به شماره هاي عادي رسيد
پيش از اين در بازار موبايل و تجهيزات ارتباطي، برخي سيم کارت‌هاي رُند که به نوعي موجب تفاوت دارنده آن با ساير کاربران تلفن همراه مي‌شد، قيمت‌هاي نجومي داشت و کمياب بودن اين شماره ها و لوکس بودن اين کالا و ثروتمند بودن متقاضيان، دليلي براي رد و بدل شدن رقم هاي چند صد ميليوني و حتي ميلياردي بين فروشندگان و خريداران سيم کارت هاي رند مي شد اما در حال حاضر وضعيت بازار سيم کارت به شکل عجيبي درآمده است که ربط چنداني به رند بودن ندارد و شاهد افزايش دسته جمعي قيمت سيم کارت هاي دائمي هستيم. البته برخي شماره ها که اندکي خوش خوان تر يا هماهنگ تر است يا يک عدد به نوعي در آنها تکرار شده اگرچه بايد به نوع خاصي به آن ها نگاه کرد تا رند به نظر برسند ولي باز هم اين شماره ها در بازار کنوني با قيمت‌هاي بسيار بالاتر از سيم کارت هاي ديگر به فروش مي‌روند.
نوسان هاي روزانه قيمت سيم کارت با دلار


قيمت هايي که اکنون در بازار رد و بدل مي شود قيمت روز است و ممکن است روز ديگر قيمت ها از اين بيشتر باشد. به همين سادگي قيمت ها در اين بازار هم با نرخ دلار هماهنگ مي شوند و فروشندگان اصرار دارند که اگر قصد خريد داريم همين امروز خريد خود را انجام دهيم چون ممکن است فردا نتوانيم سيم کارتي را که انتخاب کرده ايم با قيمت قبلي خريداري کنيم. از يک فروشنده سيم کارت پرسيديم قيمت سيم کارت چه ربطي به دلار دارد و در پاسخ گفت: سيم کارت از مدتي پيش که تورم ترمز بريده ديگر يک وسيله مصرفي نيست. مخصوصا سيم کارت هاي دائمي سري قديمي همراه اول که تعداد آنها محدود است اين روزها کاملا به يک کالاي سرمايه اي تبديل شده اند. کالاهاي سرمايه اي هم اين روزها در کشور ما با نرخ دلار نوسان مي کنند و طبيعتا وقتي نرخ طلا و مسکن و خودرو با نرخ دلار نوسان کنند، سيم کارت هم به همين روال قيمت‌گذاري مي شود.
جزئياتي از قيمت سيم کارت در بازار
اگر به بازار سيم کارت و واحدهاي صنفي که خريد و فروش اين ابزار ارتباطي را انجام مي دهند مراجعه کنيد بايد براي خريد سيم کارت نو همراه اول با کد 1 يعني سيم کارت هايي که  اولين رقم بعد از 0912 آنها 1 است، از 55 ميليون تومان به بالا پرداخت کنيد. براي سيم کارت هاي کارکرده کد 1 هم بايد حداقل 30 ميليون تومان بپردازيد. اگر اين سيم کارت ها رند باشند ممکن است بسته به وضعيت تکرار يک شماره و خوش خوان بودن اعداد ،  از 300 ميليون تا 5 ميليارد و حتي بسيار بالاتر هم قيمت گذاري شوند. قيمت  سيم کارت کد 2 از 20 ميليون تومان آغاز مي شود و بسته به خوش خوان بودن شماره و رند بودن آن ممکن است قيمت به 50 ميليون ، 60 ميليون ، 140 ميليون و بيشتر هم برسد.
البته قيمت سيم کارت هاي بسيار رند کد 2 هم از 500 ميليون کمتر نيست و تا 2 ميليارد قيمت گذاري مي شوند. قيمت سيم کارت هاي کد 3 را مي توان از حداقل 15 ميليون تومان خريداري کنيد اما براي پيدا کردن چنين قيمتي در بازار بايد خيلي بگرديد! اگر بخواهيد يک سيم کارت کد 3 بخريد و زياد هم وقتتان را صرف پيدا کردن فروشنده اي که عجله نداشته باشد نکنيد، بايد با 40 تا 50 ميليون تومان به بازار برويد. سيم کارت کد 4 را با حداقل 12 ميليون و سيم کارت کد 5 را با حداقل 10 ميليون مي توان خريد ولي اين قيمت ها هم در بازار بسيار کمياب است و بهتر است اگر ميخواهيد به بازار برويد و کد 4 و5 بخريد کمتر از 25 تا 30 ميليون تومان با خود نبريد. وضعيت بازار اکنون به گونه اي است که سيم کارت هاي اعتباري که زماني به قيمت بسيار اندک و به صورت يکي بخر، يکي رايگان ببر به متقاضيان داده مي شدند هم کمتر از 50 هزار تومان به فروش نمي رسند و بعضي از اين سيم کارت ها که خوش خوان تر هستند و يا کمي رند به نظر مي رسند. تا 1 ميليون تومان و بالاتر نيز خريد و فروش مي شوند.