زمان رسیدن به توافق کوتاه است

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: علي باقري، معاون سياسي وزيرخارجه در خصوص آخرين وضعيت برجام گفت، روند رايزني ها مسير پيوسته‌ اي بوده و اکنون هم پيوسته است، وقفه در آن ايجاد نشده اگر اين کار رسانه‌ اي نمي ‌شود دليلش اين است که به طور جدي مسائل در حال پيگيري است و لازم نيست که براي آن فضاسازي رسانه ‌اي انجام شود.
وي خاطر نشان کرد، بحث ‌هايي که آژانس دارد از قبل هم مطرح بوده و در تعامل بين طرف ايراني موضوعات پيگيري شده و در تعامل بين دو طرف پيگيري مي‌ شود همانطور که تاکيد کردم مذاکرات پيوسته وجود داشته است.
معاون سياسي وزير امور خارجه همچنين درباره سفر گروسي به تهران اظهار کرد: ايران به عنوان يک عضو موثر و مسئول آژانس و همچنين NPT و به عنوان کشوري که داراي توانمندي و دانش هسته ‌اي است همواره همکاري جدي و موثر با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته است.
در همين راستا حسن دانايي‌فر، ديپلمات ارشد ايراني در خصوص اين صحبت ها و آخرين وضعيت مذاکرات برجام مي گويد: همان گونه که مسئولان دستگاه ديپلماسي اعلام کرده اند مذاکرات در حالي پيگيري است و ايران هيچ گاه ميز گفت و گوها را ترک نکرده است. نبايد فراموش کرد که طرف مقابل عملا حاضر به ادامه بحث و گفت و گو نشد در حالي که ايران همواره از مسير ديپلماسي مسائل را مطرح کرده‌است.


وي افزود: ايران همواره آماده گفت و گو با تمامي طرف ها بوده اما در رايزني ها مشخصا خطوط قرمزي دارد که نسبت به آن ها حساس است. آن چه مشخص است طرف هاي ديگر برجام با دو رفتار متفاوت در اين روزها اظهارنظر مي کنند. از يک سو آن ها عنوان مي کنند که مذاکره و احياي برجام اولويت آن ها نيست اما از طرف ديگر پالس هايي ارسال مي شود که حاکي از علاقه آن ها براي به سرانجام رساندن رايزني هاست.
دانايي‌فر ادامه داد: مشخصا آن ها علاقه مند به مذاکره هستند و ايران نيز در روزهاي اخير نشان داده که مايل به مذاکره است. فارغ از اين که برخي چهره‌هاي اروپايي و وزارت خارجه آلمان برجام را تمام شده اعلام کرده اند اما در وراي اين گفته ها اتفاقات ديگري در حال رخ دادن است که به زمان نياز دارد تا به نتيجه برسد.
اين ديپلمات ارشد ايراني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «آرمان امروز» که آيا اختلافات در مذاکرات در کوتاه مدت حل و فصل مي شود، گفت: روند مذاکراتي که در اين روزها در دستور کار قرار گرفته است طولاني نمي شود و کار به ميان مدت کشيده نمي شود و تصور مي شود حد فاصل يک ماه تا 45 روز ديگر نتيجه مذاکرات مشخص شود و کار براي احياي برجام جدي تر شود.
دانايي فر در خصوص سفر گروسي به تهران نيز اظهار کرد: سفر گروسي در اين ميان به اين علت رخ مي دهد که آن ها احساس مي کند شرايط در داخل ايران به گونه اي است که مي توانند امتيازات بيشتري بگيرند و با اين هدف در اين روزها برخي اظهارات را نيز مطرح مي کنند.
مساله فراتر از اين موارد است. تحولات منطقه اي به گونه اي است که مشخصا طرف ديگر برجام را مشتاق به احياي برجام کرده است. سياست گرايش به شرق کشورهاي عربي امروز سبب شده تا معادلات در جهان تغيير کند و مشخصا همين امر نيز سبب شده تا طرفين برجام به ادامه رايزني ها مشتاق شوند.
اين روند ادامه دارد اما قرار نيست ايران امتياز بيشتري به طرف غربي بدهد و از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد اما با ديپلماسي مشخصا اختلافات حل مي‌شود.