شکایت مجلس از بانک ها

آرمان امروز: رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از طرح شکايت نمايندگان مجلس از عملکرد بانک‌هايي که به تعهدات خود عمل نکردند به قوه قضائيه خبر داد.
محمدرضا رضايي‌کوچي، روز گذشته در نشست مشترک با وزير راه و شهرسازي با موضوع بررسي اجراي قانون جهش مسکن در خصوص برنامه مجلس براي نظارت بر عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهيلات اجراي قانون جهش توليد مسکن گفت: حدود يک ماهي که آقاي مهرداد بذرپاش سکانداري وزارت راه و شهرسازي را برعهده گرفته است شاهد هستيم که اراده جدي براي اجراي قانون درحوزه مسکن در اين دوره از مديريت وزارتخانه ايجاد شده است.
او در همين مورد ادامه داد: گزارشي که امروز در کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در خصوص مسکن از لحاظ کمي و کيفي توسط وزير راه و شهرسازي و معاونان وي ارائه شد نشان از اراده جدي وزارت راه و شهرسازي در اجراي قانون جهش توليد مسکن دارد و حاکي از آن است که هم‌اکنون وزارتخانه در مسير درستي قرار گرفته است. هم مجلس و هم دولت مصمم هستند تا سالانه يک ميليون واحد مسکوني در کشور احداث شود که در خصوص مکانيزم‌هاي اجراي طرح نهضت ملي مسکن امروز در نشست مشترک با وزير راه و شهرسازي درخصوص آن تصميم‌گيري شد. با مشوق‌هايي که در بافت فرسوده پيش‌بيني شده است طبيعي است که در بافت‌هاي فرسوده اجراي طرح نهضت ملي مسکن و توليد و نوسازي مسکن شرايط مناسب‌تري دارد به لحاظ آنکه در آن بافت‌ها زيرساخت‌ها و روساخت‌هاي موردنياز تأمين است.
رضايي کوچي مشخصاً در خصوص همکاري بانک‌ها در اجراي طرح نهضت ملي مسکن گفت: در حال حاضر به غير از بانک مسکن، بانک‌ها همکاري مناسبي ندارند. با وجود آنکه در قانون جهش توليد مسکن، جريمه‌اي براي بانک‌هايي که در ارائه تسهيلات نهضت ملي مسکن تعلل مي‌کنند معين شده است و وزارت اقتصاد در اين خصوص تکليف دارد. اما شاهد هستيم که وزارت اقتصاد در اين خصوص همراهي نکرده است و ما نمايندگان مجلس ناچار شديم تا شکايت خود را در خصوص عدم همکاري بانک‌ها به رياست قوه قضائيه ارائه دهيم.


رئيس کميسيون عمران مجلس ادامه داد: با تغييراتي که در بانک مرکزي انجام شده انتظار داريم تا بانک مرکزي به عنوان ناظر بر بانک‌ها همکاري بانک‌ها در حوزه تقويت منابع مالي طرح نهضت ملي مسکن تقويت شود. در خصوص تأمين اراضي نيز در اين خصوص مشکلي وجود ندارد و زمين‌هاي موردنياز اجراي طرح نهضت ملي مسکن احصا شده و در حال احصاست. همچنين اراضي ديگري نيز به محدوده شهرها الحاق شده است. اميد مي‌دهيم که با شرايط فعلي وزارت راه و شهرسازي احداث سالانه يک ميليون واحد مسکوني در کشور محقق خواهد شد.
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي همچنين در اين نشست گفت: اراده‌اي در بانک‌ها براي عمل به وظايف خود در قبال قانون جهش توليد مسکن و ارائه تسهيلات نمي‌بينيم و پيشنهاد مي‌کنم شوراي عالي مسکن تشکيل شود.
رضايي کوچي در جلسه کميسيون عمران که با حضور وزير راه و شهرسازي تشکيل شده بود، اظهار داشت: ما در قانون جهش توليد مسکن، همه اجزاي تأمين و توليد مسکن را پيش بيني کرده ايم و سوال ما اين است که وزارتخانه تا چه اندازه توانسته زمين لازم را براي ساخت مسکن احصا کنند.
اين نماينده مجلس به موضوع افزايش قيمت مصالح مصالح ساختماني نيز اشاره کرد وگفت: به طور مثال، ميل گرد، سال گذشته 11 هزار تومان بود و الان 20 هزار تومان شده ضمن اينکه افزايش قيمت مصالح در قيمت تمام شده مسکن اثر گذار بوده است.
رئيس کميسيون عمران مجلس در ادامه با گلايه از عدم همکاري بانک‌ها براي اجراي قانون جهش توليد مسکن گفت: بر اساس اين قانون قرار بود سال اول 360 ميليارد تومان تسهيلات ارائه شود، اما به جز بانک مسکن مابقي بانک‌ها بيش از 10 درصد به وظايف خود عمل نکرده اند.