سرقت سوالات امتحانات نهایی در 480 ثانیه

آرمان امروز: بازهم امتحانات نهايي آغاز شده و موضوع لو رفتن سوالات به ميان آمده است. امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته انتشار سوالات امتحان نهايي در فضاي مجازي جنجال ايجاد کرده و از آنجايي که تعدادي از دانش‌آموزان در جلسه امتحان، گوشي موبايل با خود به همراه برده بودند، شائبه تقلب در امتحانات قوت گرفته است.
ديروز انتشار پاسخ سؤالات امتحان نهايي، 8 دقيقه بعد از شروع آزمون در برخي کانال‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي آغاز شد؛ برخي از اين‌کانال‌ها سؤالات امتحاني و برخي نيز فقط پاسخ چند سؤال را منتشر کردند و مدعي شدند که پاسخ تمام سؤالات براي دانش‌آموزاني که هزينه را پرداخت کردند، ارسال شده است. امتحان نهايي دروس «عربي، زبان قرآن 3» براي رشته‌هاي رياضي ـ فيزيک و علوم تجربي، درس «جغرافيا 3» براي رشته ادبيات علوم انساني و «اصول عقايد 3» براي رشته علوم و معارف اسلامي برگزار شد.
محسن زارعي رئيس مرکز ارزشيابي و تضمين کيفيت نظام آموزش و پرورش در اين خصوص گفت: «هيچکدام از کادر برگزار کننده امتحان، تلفن همراه خود را به حوزه امتحاني نمي‌برند و فقط مدير حوزه امتحاني آن هم به دليل دريافت رمز سؤالات، تلفن همراه دارد؛ حتي بنده وقتي براي بازديد وارد حوزه امتحاني مي‌شوم، تلفن همراه خود را تحويل مي‌دهم و با تلفن همراه وارد حوزه نمي‌شوم.
 تاکنون تمام کساني که از برگه امتحاني عکس گرفته و منتشر کرده‌اند، دانش‌آموز بودند که بعد از شناسايي، نمرات تمام دروس امتحاني‌شان در آن امتحانات صفر شد.»


 روز 10 دي ماه بود که زارعي درباره انتشار سؤالات امتحانات نهايي اعلام کرد: «تلاش مي‌کنيم در مراحل طراحي، اجرا، تصحيح اوراق و اعلام نتايج امتحانات نهايي به دانش‌آموزان درباره امنيت اطمينان خاطر بدهيم.»
 رئيس مرکز ارزشيابي و تضمين کيفيت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اينکه در تمام آزمون‌هاي سراسري برگزار شده در کشور، شاهد انتشار سؤالات بعد از برگزاري آمون هستيم، بيان کرد: «اين موضوع نافي امنيت آزمون نيست، اما ممکن است بي اعتمادي ايجاد کند به همين دليل جلساتي را با پليس فتا برگزار کرديم تا شبکه‌هاي سودجو که اقدام به تبليغ تهيه ابزار تقلب در امتحانات به منظور گرفتن عکس و دريافت پاسخ‌ها مي‌کنند، شناسايي شوند.»
فساد با تقاضا شکل ميگيرد
از آنجايي که نمرات امتحانات نهايي پايه دوازدهم در کنکور سهم 40 درصدي دارد، لو رفتن سوالات براي دانش آموزان و خانواده هايشان اهميت بيشتري پيدا کرده است. در ادامه گزارش براي بررسي اين موضوع با يک کارشناس آموزشي صحبت کرديم، محمد رضا نيک‌ نژاد به «آرمان امروز» مي‌گويد: «در سال‌هاي گذشته ما شاهد بروز اين اتفاق بوده‌ايم و سوالات کنکور به هر شکلي توسط برخي از افراد کپي مي‌شد و با مبالغ بسيار زياد به فروش مي‌رسيد که البته اين موضوع همواره از سوي سازمان سنجش تکذيب مي‌شد.» عليرضا نيک نژاد خاطرنشان مي‌کند:»‌ هر کجا که پول وجود داشته باشد، قطعا باندهاي مافيايي نيز شکل مي‌گيرد و پاسخ به سوالات منتشر مي‌شود. بدون ترديد سوالاتي که مُهر و موم مي‌شود از بدنه خود وزارتخانه بيرون مي‌آيد و هرکسي به آنها دسترسي ندارد، با توجه به گرايش خانواده‌ها که همه خوشبختي فرزندان‌شان را در راهيابي به دانشگاه مي‌دانند، عده‌اي سودجو نيز از اين موضوع سوء استفاده مي کنند و از اين طريق مي‌خواهند به پول و ثروت برسند. برخي از خانواده‌ها حاضرند که براي ورود فرزندانشان چندين‌ميليون تومان هزينه کنند ولي متاسفانه سرخط‌هاي فساد نيز وارد وزارت خانه‌ها شده است. زماني‌که هشت دقيقه پس از امتحان سوالات و پاسخ‌ها لو و منتشر مي‌شود، پاسخ‌ها را يک ساعت قبل از برگزاري امتحانات طرح و تکثير کنيد و اين کار زمان‌بر است، پس خيلي‌ها اين سوالات را مي‌بينند و شايد يک فرد بتواند يک يا دو سوال را به ديگران بفروشد، اما فروش اين سوالات به شکل گسترده، حتما پاي يک باند وسيع در کار است. نيک نژاد با اشاره به اينکه فروش سوالات امتحاني و ... همه به‌دليل تقاضاي بالاي جامعه شکل مي‌گيرد، تصريح کرد: تا هر زماني که تقاضا وجود داشته باشد، به هر شکلي عرضه نيز به وجود خواهد آمد و بيشتر اين عرضه به‌صورت فساد و دزدي در جامعه خود را نشان مي‌دهد. متاسفانه خانواده‌ها فکر مي‌کنند که هر کسي هزينه بيشتري کنند، فرهنگي‌تر هستند ودر حالي که خانواده‌ها بايد بدانند که خريد سوالات يک نوع دزدي است و آنها مي‌خواهند از طريق راه خلاف فرزندانشان را به دانشگاه بفرستند. متاسفانه يک اراده قوي براي مقابله با مافياي فروش سوالات امتحاني و کنکور وجود ندارد و هر سال وعده اين کار داده مي‌شود.