مسیر رستگاری ونزوئلا

آرمان امروز-پورحسين: نيکلاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا در آخرين اظهارنظر خود در خصوص سياست هاي اين کشور در عرصه بين الملل گفت که کشورش کاملا آماده عادي سازي و از سرگيري مجدد روابط با ايالات متحده آمريکا پس از سه سال قطع رابطه است و آماده مذاکره در اين رابطه است.
مادورو تاکيد کرد، ونزوئلا کاملا آماده است تا روند عادي‌ سازي روابط ديپلماتيک، کنسولي و سياسي را با دولت فعلي آمريکا و افرادي که ممکن است در آينده هدايت اين دولت را در دست بگيرند، در پيش گيرد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که نيکلاس مادورو از سال 2020 روندي آرام براي اصلاحات در اين کشور را آغاز کرده و توانسته نتايج بسيار مثبتي را بدست آورد.
برهمين اساس او در نخستين گام براي اصلاح اقتصاد ونزوئلا سياست هايي را تنظيم کرد که نتايج مطلوبي داشت.


براساس اعلام بانک جهاني، در حدفاصل سال‌هاي 2012 تا 2020 اقتصاد ونزوئلا بيش از 75 درصد کوچک شد و درآمد آن نيز بيش از  90درصد کاهش پيدا کرد. کسري بودجه اين کشور به رقمي بيش از 50 درصد توليد ناخالص داخلي رسيده بود و بسياري ديگر از متغيرهاي اقتصادي در تاريکي محض بودند. با همه اينها اما در ژانويه 2021 بود که مادورو در کنگره ملي اين کشور خبر از بهبود نسبي اوضاع اقتصاد داد و دوره پيش ‌رو را رنسانس ونزوئلا نامگذاري کرد.
به استناد اين آمارها مي ‌توانيم باور کنيم طولاني ‌ترين بحران اقتصادي يک کشور که در شرايط غيرجنگي رخ داده درحال حاضر رو به اتمام است.
براساس آمارها از نوامبر2021 تا به‌ حال ارزش پول ملي ونزوئلا تا حدودي دربرابر دلار ثابت مانده است. طي هشت ‌ماهه اخير ارزش بوليوار دربرابر دلار تنها  8 درصد کاهش پيدا کرده و اين درحالي است که از سال 2008 به ‌بعد، افت ارزش بوليوار، بانک مرکزي اين کشور را مجبور به حذف 14صفر طي زمان‌هاي مختلف کرده است.
همزمان با کنترل نرخ ارز، کسري بودجه اين کشور نيز نسبت به توليد ناخالص داخلي از 50 درصد به  5 درصد رسيده که درواقع نشان مي‌ دهد يکي ديگر از محرک‌هاي تورم درحال کنترل است.
براساس آخرين داده‌هاي بانک مرکزي ونزوئلا، تورم آوريل 2022 در حدود 4.4درصد بوده که بهتر از 24درصد در آوريل 2021 و 80 درصد در آوريل2020 بوده است.
پس از اين اتفاقات مثبت در حوزه اقتصاد بود که دولت ونزوئلا از مخالفين خواست تا پاي ميز مذاکره آمده و در خصوص اختلافات صحبت کنند. اتفاقي که سبب شد تا بخشي از تحريم هاي ونزوئلا نيز لغو شود.
نتيجه ملموس ديگر اين اقدامات رئيس جمهوري ونزوئلا، از بين رفتن دولت اپوزيسيون بود و جهان بار ديگر مادورو را به عنوان رئيس جمهوري ونزوئلا به رسميت شناخت. اقدامي که سبب شد تا مادورو در ادامه اصلاحات خود آخرين گام را برداشته و براي مذاکره با آمريکا و از سرگيري روابط اعلام آمادگي کند و مردم اين کشور را به زندگي و آينده اميدوار کند.