پس لرزه‌های انتقاد شیخ همیشه موافق

آرمان امروز، گروه سياسي: روز گذشته دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت با انتشار توييتي دايره تنگ نقد به دولت را مشخص کرد. در روزهاي گذشته مصاحبه‌اي از «غلامرضا مصباحي‌مقدم»، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در رسانه‌ها منتشر شد که او از برنامه‌‎هاي دولت نقد‌هايي را مطرح کرد و با صراحت گفت که دولت براي برون رفت از وضعيت کنوني برنامه‌اي ندارد و اگر همين‌طور به فعاليت خود ادامه دهد دچار روزمرگي خواهد شد. باتوجه به وضعيت کنوني اقتصادي و سياسي کشور که با اعتراض‌هاي خياباني از ماه‌هاي گذشته همراه شد، به‌نظر دولت بايد هر انتقادي را با آغوش باز بپذيرد و به آنها به درستي پاسخ دهد. در اين بين اگر نقدي خارج از ساختاري مطرح شود باز هم اميد مي‌رود که مسئولان دولت سيزدهم با خويشتنداري به آنها پاسخ دهند و البته به وضعيت کنوني کشور که چالش‌ها يکي پس از ديگري باعث تنگي فضاي زندگي شهروندان مي‌شود، توجه ويژه داشته باشد. اگر هر نقدي را با چنين ادبياتي پاسخ دهند به‌نظر رفته رفته بايد دايره نقد دولت را از اين هم تنگ‌تر شده مشاهده کنيم. يک تحليلگر مسايل سياسي ايران که در ادامه گفت‌وگو با او را مي‌خوانيد، معتقد است مسئولان دولت سيزدهم به‌جاي آنکه بخواهند به افراد منتقد پاسخ دهند با انجام نظرسنجي از مردم بخواهند که فعاليت يک سال و اندي آنها را ارزشيابي کنند.
دولت دچار روزمرگي شده است
«حجت الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي‌مقدم»، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال خبرآنلاين که مشکل دولت الان فقدان استراتژي يا فقدان افراد توانمند است، گفت: اين موضوع تلفيقي از اين دو است، هم نداشتن استراتژي و هم عدم کفايت بعضي از مسئولان. وي ادامه داد: به نوعي متعارض عمل کردن در اقدامات نيز مسبب وضع موجود است؛ يعني دولت وقتي بودجه را به مجلس مي دهد اعلام مي کند که اين بودجه فاقد کسري است و از طرفي زير بار تعهداتي مي رود که مجلس بعد از همين بودجه برايش بار مي کند و تسليم مي شود و به همه آنها عمل مي کند.در مجموع اينکه اگر دولت نگاه بلند مدت نداشته باشد دچار روزمرگي مي شود و الان دولت دچار روزمرگي شده و اين روزمرگي براي ما کلاف سر در گم به وجود مي آورد. از سويي ما با خلق ثروت مواجه نيستيم و از سوي ديگري با رشدانتظارات مواجه هستيم که اين دو يک ناترازي را به وجود مي آورد، در واقع هزينه هاي خانوار بيش از حقوق و هزينه هاي دولت بيش از دريافتي ها و درآمد دولت مي شود، از اين رو اين هزينه ها چه براي خانوار و چه براي دولت استقراض را نيز افزايش مي دهد. آقاي رئيسي قبل از انتخابات برنامه اقتصادي مدوني نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه اي ايشان هم بنده چيزي نديدم؛ حتي از ايشان حضوري هم مطالبه کرده ام اما ايشان چيزي به من ارائه نکرد، ضمن اينکه شخصا پيشنهادهايي را به رئيس جمهور داده‌ام. اين موضوع تلفيقي از اين دو است، هم نداشتن استراتژي و هم عدم کفايت بعضي از مسئولان. وي ادامه داد: به‌نوعي متعارض عمل کردن در اقدامات نيز مسبب وضع موجود است؛ يعني دولت وقتي بودجه را به مجلس مي‌دهد اعلام مي‌کند که اين بودجه فاقد کسري است و از طرفي زير بار تعهداتي مي‌رود که مجلس بعد از همين بودجه برايش بار مي‎کند و تسليم مي‌شود و به همه آنها عمل مي‌کند. در مجموع اينکه اگر دولت نگاه بلند مدت نداشته باشد دچار روزمرگي مي‌شود و الان دولت دچار روزمرگي شده و اين روزمرگي براي ما کلاف سر در گم به وجود مي‌آورد.
نظر تخصصي ارائه دهيد


«سپهر خلجي»، دبير شوراي اطلاع رساني دولت نوشت: آقاي مصباحي مقدم گفته‌اند دولت برنامه مدوني ندارد و آن را نديده‌اند . سند تحول دولت اسفند ماه سال قبل رسما منتشر شد و رييس جمهور نخبگان را به نقد و ارزيابي کارشناسي آن فراخواند. کاش،بجاي مصاحبه اول مطالعه، و با ارائه نظر تخصصي به دولت کمک مي‌کردند.
دولت قضاوت را به جامعه واگذار کند
«مهدي آيتي»، تحليلگر مسائل سياسي ايران در پاسخ به اين سوال که چرا دولتي‌ها به انتقادات، اينگونه پاسخ مي‌دهند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «جامعه در وضعيتي قرار دارد که بايد بگوييم اگر دولت برنامه‌اي براي ساماندهي چالش‌ها داشته باشد باز هم توانايي بسياري براي حل آنها نياز دارد. به‌نظر مي‌آيد بايد برخي از انتقادات آقاي مصباحي مقدم توسط دولت پذيرفته شود. اينگونه واکنش‌ها از سوي دولتي‌ها تنها به اين دليل است که مي‌خواهند همچنان اعتماد به‌نفس خود را حفظ کنند و البته نشان دهند که براي عبور از مشکلات کشور برنامه‌هايي در آستين دارند. اگر دولت مدعي مي‌شود که با برنامه‌هايي که ارائه داده است مي‌تواند از چالش‌هاي کنوني عبور کند، بهتر است به‌جاي جواب دادن به منتقدان يک نظرسنجي انجام دهند تا شهروندان از طيف‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي در آن شرکت کنند تا از اين طريق بتوانند خودشان را ارزيابي کنند. آنها مي‌خواهند وجاهت خود را همچنان حفظ کند و به‌نوعي از اين طريق بتواند کاستي‌ها را جبران کند ولي به‌نظر تاکنون نتوانسته جواب مطالبات مردمي که به اعتراض ادامه مي‌دهند را بدهد.»
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به چالش‌هايي که دولت با آن دست به گريبان است ادامه مي‌دهد: «توجه داشته باشيد که اگر دولت رييسي مي‌توانست احياي برجام را به ‌‎نتيجه برساند، شاهد چنين بحران‌هايي نمي‌شد. نمي‌گوييم که با امضاي توافق‌نامه‌اي مانند برجام همه مشکلات ايران يک شبه برطرف خواهد شد ولي مي‌توانست بسياري از مشکلات اقتصادي ايران را برطرف کند. هنگامي ما مي‌توانيم وضعيت اقتصادي جامعه را بهبود ببخشيم که نفت بفروشيم که آن هم نياز به ايجاد روابط با غربي‌ها است. در غير اين صورت هيچ تحرکي از دولت نمي‌توانيم مشاهده کنيم. اگر دولت روحاني موفق به امضاي برجام نمي‌شد در همان سال‌هاي اوليه با چنين مشکلاتي برخورد مي‌کرد که هم اکنون دولت سيزدهم با آن دست به گريبان است. همه بر اين گمان بودند که دولت و مجلس يک دست مي‌توانند با مشکلات بهتر برخورد کنند ولي حالا مي‌بينيم که نمايندگان مجلس براي کسب آرا در حوزه‌هاي انتخاباتي انتقاد از دولت را در دستور کار قرار داده‌اند در غير اين صورت با ريزش راي روبه‌رو خواهند شد. اگر دولت قصد جواب دادن به منتقدان را دارد چرا در برابر انتقادات مجلسي‌ها سکوت کرده است؟»