6 میلیون حداقل اجاره حاشیه نشینی در تهران

آرمان امروز- مجتبي کاوه: گراني افسارگسيخته اجاره خانه در پايتخت و اجاره هاي نجومي و حيرت انگيز آپارتمان‌هاي مناطق مرغوب و متوسط تهران، هجومي را به بازار اجاره مناطق حاشيه اي شهر ايجاد کرده که برنده آن بنگاه داران و واسطه ها و بازنده آن متقاضياني هستند که سرپناه براي زندگي هستند. اين روزها در ارزان‌ترين مناطق تهران تغييراتي در قيمت مسکن و اجاره اتفاق افتاده که وضعيت را براي مستاجران ترسناک کرده است. اگر به فکر خريد يک آپارتمان بسيار کوچک 40 تا 50 متري حتي 10 سال ساخت به بالا در نقاط ارزان و حاشيه تهران باشيد بدانيد که ميليارد هم در برابر ارزان ترين منطقه تهران کم مي آورد!
آپارتمان‌هاي کوچک متراژ  حدود 50 تا 60 متري - فاقد پارکينگ 5 سال ساخت به بالاي مناطق ارزان مثل منطقه 18 و 19 و مناطق حاشيه اي مثل کهريزک را مي شد سه ماه قبل، با 900 تا 950 ميليون تومان خريداري کرد اما اکنون همين آپارتمان ها تا يک ميليارد و 200 ميليون تومان قيمت مي خورند. البته قيمت ها روزانه بالا مي روند و ممکن است وقتي اين گزارش را مي خوانيد چنين فايل هايي در بنگاه هاي مسکن کهريزک، ناياب شده باشند.
وضعيت در بازار اجاره نيز به تناسب افزايش قيمت خانه به همين منوال پيش رفته و اجاره‌ها براي اقشار مستاجر ترسناک‌تر از قبل شده است. اين درحاليست که هنوز تا خردادماه سال 1402 حدود 5 ماه زمان باقي مانده و اگر اجاره ها اکنون نسبت به اول تابستان رشد 40 درصدي کرده ، معلوم نيست 5 ماه ديگر مستاجران بايد با چه قيمت هايي براي خود خانه اجاره‌کنند.
 با اين شرايط مستاجران هر روز به دليل نداشتن توان مالي براي پرداخت اجاره‌ها به نقاط دورتري از حاشيه شهرها رانده مي شوند و حتي در حاشيه شهرها هم بايد علاوه بر سپردن وديعه هاي 150 تا 250 ميليون توماني، اجاره‌هايي پرداخت کنند که بيش از نيمي از دستمزد ماهانه آنها را مي بلعد.


بخشي از افزايش اجاره را مي توان به رشد قيمت دلار نسبت داد چرا که وقتي که قيمت ارز افزايش پيدا مي‌کند به تبع آن قيمت مصالح ساختماني و دستمزد افزايش و هزينه ساخت افزايش پيدا مي‌کند و وقتي قيمت تمام شده مسکن رشد کرد اجاره ها نيز به تبعيت از آن افزايش پيدا مي کنند.
اجاره يک واحد 60 متري در ارزان ترين منطقه تهران چند؟
يک خانوار 3 تا 4 نفره براي زندگي به يک واحد 60 متري نياز دارد. ارزان ترين فايل هاي اجاره در شهر تهران را بايد در مناطق 15، 16، 17، 18، 19 و 20 تهران جستجو کرد و دو منطقه 18 و 19 از اين بين ارزان تر ساير مناطق اند.
بررسي فايل هاي سپرده شده در سايت هاي فروش و اجاره آنلاين، نشان مي دهد رهن يک واحد 60 متري 8 سال ساخت در ياخچي آباد در طبقه سوم بدون آسانسور و پارکينگ 250 ميليون تومان فايل شده است. اين واحد را مي تواند با 150 ميليون تومان رهن و 3 ميليون تومان اجاره نيز در اختيار گرفت. واحد 60 متري در دولتخواه، طبقه پنجم با آسانسور بدون پارکينگ، 270 ميليون تومان به رهن داده مي شود. در شهرک شريعتي واحد 60 متري 5 سال ساخت بدون پارکينگ در طبقه همکف يک مجتمع 10 واحدي را مي توان با 200 ميليون تومان رهن و ماهيانه 3 ميليون تومان اجاره ، در اختيار گرفت.
در محله بهمن‌يار اجاره يک واحد 58 متري 8 سال ساخت داراي پارکينگ و آسانسور، ماهيانه 4 ميليون تومان است و البته مستاجر بايد 150 ميليون نيز بابت در اختيار گرفتن اين واحد پول رهن به مالک بپردازد. در نعمت آباد واحد 60 متري 4 سال ساخت را که پارکينگ دارد ولي آسانسور ندارد و در طبقه دوم واقع شده را مي‌توان با پرداخت 200 ميليون پول رهن و ماهيانه 3 ميليون و 300 هزار تومان اجاره کرد. در شهرک وليعصر نيز مي‌توان با 200 ميليون تومان وديعه رهن و ماهيانه 2 ميليون و 800 هزار تومان يک واحد 65 متري 12 سال ساخت را که تازه رنگ آميزي شده فاقد پارکينگ و آسانسور است را اجاره کرد.
اجاره ها منطبق با قيمت ارز تنظيم مي شود
چنانچه از واحدهاي مذکور که در مناطق 18 و 19 شهر تهران واقع شده اند و بعضي از آنها در حاشيه شهر قرار دارند دورترشويم و به يکي از حاشيه اي ترين مناطق تهران يعني کهريزک سر بزنيم قيمت اجاره ها در اين منطقه هم سرسام آور است. براي مثال در کهريزک واحد 50 متري 6 سال ساخت را مي توان با 150 ميليون رهن و ماهانه 2 ميليون و 500 هزار تومان اجاره کرد. قيمت تمام رهن براي واحد 70 متري 3 سال ساخت با آسانسور و پارکينگ در اين منطقه 250 ميليون تومان است اما اين واحد هنوز تکميل نشده و يک ماه تا کابينت کردن و راه اندازي آسانسور و انشعابات آن زمان در پيش است.
شايان ذکر است کارشناسان بازار مسکن معتقدند قيمت اجاره ها در شرايط تورمي کنوني کاملا منطبق با قيمت ارز تنظيم مي شود و هر چقدر قيمت ارز افزايش پيدا کند به تبع آن قيمت اجاره هم افزايش پيداخواهد کرد.