خود انتقادی صداوسیما در «نقد جام‌جم» چقدر جدی است!

صداوسیما قصد دارد در قالب برنامه‌ای با عنوان نقد جام جم تولیدات خود را نقد کند. ادعایی که به نظر می‌رسد اگر جدی باشد، می‌تواند به بار کیفی این تولیدات کمک کند، اما می‌توان از حالا پیش‌بینی کرد ملاحظات مدیریتی و مصلحت‌های درون‌سازمانی امکان خودانتقادی جدی در چنین برنامه‌ای را با ضریب بالا سلب خواهد کرد.
«نقد جام‌جم» جدیدترین برنامه رسانه ملی است که در مرکز تازه‌تأسیس سیمرغ راه‌اندازی شده و قرار است نقد تولیدات مختلف تلویزیون را در حوزه نمایشی و غیرنمایشی روی آنتن ببرد.
چینش دو میهمان قسمت ابتدایی برنامه نقد جام جم که یکی از آن‌ها از مدیران اسبق صداوسیماست تا حدودی از میزان جدیت این برنامه برای خودانتقادی پرده برمی‌دارد.
حسین انتظامی، مدیر سابق سازمان سینمایی و محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما دو میهمان اولین قسمت از این برنامه هستند که قرار است درباره وضعیت مخاطبان رسانه ملی گفتگو کنند.


انتظامی از مدیرانی است که بیشتر او را با چهره‌ای رسمی و محافظه‌کار در سمت‌های قبلی می‌شناسیم و معلوم نیست در برنامه‌ای که قرار است به نقد برنامه‌های سیما بپردازد، دعوت از وی چقدر می‌تواند اثربخش یا برای مخاطب جذاب باشد.
عنوان کلی «وضعیت مخاطبان صداوسیما» برای بحث در اولین قسمت نشان می‌دهد که احتمالاً قرار نیست این برنامه وارد جزئیات شود و تولیدات خود را به شکلی موشکافانه با حضور کارشناسان بی‌طرف زیر ذره‌بین ببرد. به نظر می‌رسد صداوسیما دست‌کم درباره تولیدات نمایشی خود می‌تواند به‌طور جدی وارد مقوله نقد شود و چنین رویکردی می‌تواند روی تقویت بار کیفی آثار نیز تأثیرگذار باشد، اما آنچه این سازمان به‌ویژه در دوره مدیریت علی عسگری از خود نشان داد، صرفاً آمار و ارقام‌هایی بود که از درون روابط‌عمومی‌های سازمان برای جلوه دادن به عملکرد‌ها به بیرون درز می‌کرد و صدا‌هایی که در قالب نظرات مردمی به شکلی کلی درباره تولیدات نمایشی بازتاب پیدا می‌کرد.
خبرنگار مهر در این‌باره می‌نویسد: «صداوسیما در برهه‌های مختلفی سراغ برنامه‌هایی برای نقد برنامه‌ها و سریال‌های خود رفته است که هر بار پس از یکی، دو قسمت این برنامه‌ها متوقف شده‌اند. از جمله این‌ها می‌توان به برنامه‌ای با اجرای داریوش کاردان یا تک‌قسمت‌هایی با اجرای محمود گبرلو اشاره کرد که البته هیچ‌کدام نتوانستند دوام بیاورند. پیمان جبلی، رئیس صداوسیما طی یکی، دو سال اخیر چند باری به برنامه‌ای برای نقد عملکرد خود صداوسیما اشاره کرده و حالا این برنامه به قطعیت رسیده است.»
گفته می‌شود برنامه نقد جام جم به تهیه‌کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری سیداحمد موسوی‌صمدی و با اجرای المیرا شریفی‌مقدم طی شب‌های آینده روی آنتن می‌رود.