«سال شیرین» در گرو سفره مردم است

همان‌طور که «سال شيرين» مورد تاکيد مقام معظم رهبري است، مسوولان اجرايي کشور بايد بدانند که اگر مي‌خواهند در پايان سال 1402، کام مردم شيرين شود، بايد در ابتدا به وضعيت مردم در ابعاد معيشت و اقتصاد توجه کافي نشان دهند و اين محرک سبب خواهد شد ابعاد آسيب‌هاي اجتماعي نيز رنگ ببازد و شاهد افزايش امنيت رواني در جامعه باشيم. در دهه‌هاي نخستين انقلاب اسلامي ما مي گفتيم مسائل فرهنگي در اولويت نخست و اقتصاد و سياست و... در اولويت‌هاي بعدي قرار دارند، اما امروزه به نقطه‌اي رسيده‌ايم که اصلي‌ترين مساله توده مردم و دغدغه‌ شبانه روزي‌شان، معيشت مناسب و سفره حداقلي است. کام مردم شيرين نخواهد شد، مگر معيشت و سفره‌اي به اندازه سير کردن شکمشان داشته باشند. لازمه اين موضوع براي شيرين کردن سال 1402 به کام مردم، استقرار تيم اقتصادي قوي است، چون تيم اقتصادي فعلي نشان داده که توانايي لازم براي بهبود شرايط مردم و معيشت و اصلاح ساختار اقتصادي کشور را ندارد. تدابير دولت و مجلس نيز در اين رابطه تاثيرگذار است چون نمايندگان دو مجلس اخير و گذشته با عملکردشان نشان داده اند که خيلي به فکر مردم و دغدغه‌هايشان نيستند و گرنه وقت‌شان را براي لوايح و طرح‌هايي که واقعا براي مردم در اولويت نيست، صرف نمي‌کردند.
همچنين وعده‌هاي 12 و 13 گانه‌اي که آقاي رييس جمهور هم در دوره تبليغات انتخابي و استقرار دولت‌شان دادند، بايد آنها را محقق شود. ما در دو دوره رياست جمهوران سابق شاهد اين موضوع بوديم که هم در دوره اول احمدي نژاد و حسن روحاني تورم شديد به وجود نيامد و در دوره دوم، تورم کشور را فرا گرفت، اما متاسفانه در دوره آقاي رييسي و با توجه به اينکه مردم اميد به دولت و مجلس يکدست بسته بودند که گره گشا خواهد بود و آنها وعده مي‌دادند که نرخ تورم، رشد اقتصادي و... با اين يکدستي مساعد خواهد بود، اما در همين حدود يکسال و نيم گذشته شاهد بوديم همه عوامل دست به دست دادند و خروجي آن تورم رسمي به حدود 50 درصد!.
نشاط اکثريت مردم به سفره آنها ارتباط دارد و اگر بخواهيم در انتهاي اسفند سال 1402، اين سال را سال شيرين کامي مردم بدانيم، اين امر در گرو زندگي مناسب و احساس امنيت معيشتي مردم است. وجود امنيت و رفاه مي‌تواند هم نشاط و خوشحالي ايجاد کند و نبود آن باعث دلمشغولي و استرس مي‌شود و مردم را نگران سفره و داشته‌هايشان مي‌کند. اگر مسوولان اجرايي کشور تا پايان سال رفاه حداقلي، معيشت شرافتمندانه و امنيت را براي مردم ايجاد کنند و جامعه را از اين وضعيت نجات دهد، سال 1402، شيرين‌ترين سال براي مردم خواهد شد.  
استاد بازنشسته مددکاري اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي