آیت الله جوادی آملی: شاعران تنها به مدح دیگران نپردازند

آرمان امروز: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی خطاب به شاعران آئینی گفت: این نعمت را که خداوند به شما داده را قدردان باشید و اگر تنها به مدح و ذم دیگران پراخته شود، هدر دادن این نعمت است.
به نقل از دفتر این مرجع تقلید، جمعی از شاعران آیینی روز سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان داشت: در آستانه میلاد کریم اهل بیت امام مجتبی علیه السلام هستیم، بیان نورانی آن امام این است که نه بیراهه بروید نه راه کسی را ببندید!
 مرحوم کلینی از امام مجتبی علیه السلام نقل می کند «کونوا اوعیه العلم» ظرف دانش باشید، هر مظروفی ظرفیت ظرف را کم می‌کند به غیر از علم که بر ظرفیت ظرف می افزاید، لذا نگذارید دل خالی باشد، نگذارید در جان شما غیر دانش چیزی رسوخ کند بلکه ظرف دانش و علم باشید. راه کسب علم و پول و کمال دو گونه است، گاهی راه فکری دارد و بعضی این‌گونه نیست! یعنی علوم چه علم غریبه و چه علم قریبه، گاهی راه فکری دارد موضوع و محمول و مسئله و استاد شاگرد هست که می تواند انسان یاد بگیرد، اما بعضی علوم هست که فطری است.


همچنین است در اقتصاد که گاه انسان می تواند از راه کسب و تولید و تجارت و با  راه علمی، مال و ثروتی به دست بیاورد، ولی گاهی پسر یک پدری است که از طریق ارث مال فراوانی به دست آورده است، یعنی از راه پیوند به این ثروت رسیده و نه راه فکری خاص، شما توجه داشته باشید که شاعر شدن راه فکری ندارد، هر چند ادیب شدن راه فکری دارد و انسان می تواند با تمرین و درس خواندن و حفظ قوانین و ادب و اوزان آن را بیابید اما شاعر شدن «یوتیه من فضل الله» است که باید قدرش را بدانید. این نعمت که خداوند به شما داده را قدردان باشید و اگر تنها به مدح و ذم دیگران پراخته شود، هدر دادن این نعمت است.