سال 1402 با «احیای برجام» شیرین می شود

آرمان امروز-رضا پورحسين: در آخرين روزهاي سال 1401 بود که حسين اميرعبداللهيان در سومين کنفرانس خبري خود با حضور در جمع اصحاب رسانه به بيان موفقيت‌ها و راهکارهاي ايران در عرصه ديپلماسي پرداخت و به سوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ‌داد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي در کنفرانس خبري پاياني سال 1401 با بيان اينکه ما در دولت رئيسي همچنان  براي بي اثر کردن و لغو تحريم ها در تلاش هستيم، اظهار کرد: خبرهاي خوش در سال جديد را به مردم نويد مي ‌دهم. موفقيت ‌هايي در عرصه ديپلماسي حاصل شده و اين موفقيت‌ها بيش از آن ‌چه که تاکنون اطلاع ‌رساني شده رقم خواهد خورد.
وي‌ گفت: در حوزه ديپلماسي اقتصادي شاهد افزايش چشمگير حجم تبادل تجاري هستيم. در مناسبات سياسي روابط دو کشور امارات و کويت به سطح سفير ارتقا يافت و شاهد بازگشت ايران و عربستان به روابط طبيعي بوديم.
امير عبداللهيان ادامه داد: پنج دور مذاکره امنيتي با سعودي در بغداد داشتيم و در جريان سفر آقاي شمخاني به پکن ابتکار چين مورد موافقت سران دو کشور ايران و عربستان قرار گرفت. در سفر بهمن رييس جمهور آخرين صحبت ها شد و پيشنهاد بود که مديران کل وزارت خارجه هاي دو کشور گفت و گوهايي را داشته باشند؛ در رفت و برگشت پيام ها پيشنهاد طرف سعودي اين بود که هنوز نيازمند مذاکرات سطح بالا هستند.


وي‌ همچنين درباره کمک توافق ايران و عربستان براي حل مساله يمن گفت: ما يمن را مسئله ‌اي مرتبط با جهات يمني مي ‌دانيم و آنها بايد تصميم بگيرند.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران درباره برجام و اينکه آيا احتمال توافق با آمريکا وجود دارد، گفت: الان ابتکاري روي ميز است که اميدوارم در هفته ‌هاي آينده بتوانيم اخبار نهايي آن را به استحضار ملت ايران برسانيم.
وي با بيان اينکه در سال آينده ما اميد فراواني به گشايش‌هاي هرچه بيشتر داريم، افزود: اميدوارم در بهار آينده بتوانيم در نتيجه اقداماتي که هنوز زمان بيان آن فرا نرسيده، حامل اخباري اميدبخش و خوشحال‌کننده در راستاي گشايش‌هاي متنوع براي ملت ايران باشيم. بسيار خوشبين هستيم و همه تخم‌‌مرغ‌هاي خود را در سبد برجام  قرار نداده‌ايم ولي از همه فرصت‌ها براي تحقق منافع ملي استفاده خواهيم کرد.
اميرعبداللهيان در ادامه درباره اخبار منتشره در خصوص توافق احتمالي ايران با بحرين و مصر، گفت: از طريق دفتر حفاظت منافع ايران در قاهره با برخي مقامات مصر براي چگونگي ارتقاي روابط تهران و قاهره گفت ‌و گو کرديم.
وزير امور خارجه ايران افزود: براي ازسرگيري روابط با بحرين هم دو ماه پيش توافقي براي بازديد هيئت‌هاي ايراني و بحريني از سفارت و اماکن ديپلماتيک دو طرف انجام شد.
اين اظهارات در حالي مطرح شد که متخصصين ديپلماسي و روابط خارجي نظري متفاوت دارند و بر اين باور هستند که سال 1402 زماني به معناي واقعي شيرين خواهد شد که از طريق احياي برجام بسياري از تحريم ها عليه مردم لغو شود.
حسن بهشتي پور، تحليلگر ارشد مسائل سياست خارجي در اين خصوص مي گويد: مهم ترين اتفاقي که بايد رقم بخورد تا سال جاري در عرصه ديپلماسي و روابط بين الملل براي ايران شيرين شود، احياي برجام است. وي افزود: حالت بلاتکليفي نه براي اقتصاد و نه براي سياست ايران خوب نيست و بايد با گام هاي جدي اين معضل را حل و فصل کرد تا به صورت واقعي سالي شيرين را تجربه کنيم. احياي برجام مهم ترين مساله است اما در کنار آن بايد اقدامات ديگري نيز در حوزه سياست خارجي انجام شود.
بهشتي پور ادامه داد: در کنار برجام بايد اين روند بهبود روابط با کشورهاي عربي تداوم يابد تا بتوانيم روابط خوبي با منطقه و کشورهاي همسايه داشته باشيم. سومين موضوع مهم در حوزه سياست خارجي مساله قفقاز است و اگر بتوانيم مسيري صلح آميز و سازنده با جمهوري آذربايجان را در پيش گيريم، مشخصا سال شيرين در حوزه ديپلماسي تکميل خواهد شد و بلافاصله نتايج مثبت آن را در داخل نيز شاهد خواهيم بود.
بهشتي پور خاطرنشان کرد: بايد با جهان رابطه اي منطقي داشته باشيم تا وضعيت اقتصاد کشور بهبود يابد و زماني که اقتصاد کشور وضع خوبي پيدا کند، مشخصا مردم نيز روزهاي شيريني را تجربه خواهند کرد. چه بخواهيم و چه نخواهيم، روابط ايران در عرصه بين الملل نقش مهمي بر اقتصاد مي گذارد و بايد در سال 1402 درها را به روي جهان باز کنيم.
اين تحليلگر ارشد مسائل سياست خارجي تصريح کرد: وفاق ملي و اتحاد نيز در چنين فضايي ايجاد مي شود و به ايران کمک مي کند تا در عرصه بين الملل دست آوردهاي بهتري داشته باشد. امروز به جاي حرف زدن بايد عمل کرد زيرا هيچ چيز با گفتار درماني حل نمي شود و بايد در عمل با تمامي کشورهاي جهان رابطه خوب برقرار کنيم تا از اين تنگناي ايجاد شده خارج‌شويم.
مرتضي مکي، تحليلگر ارشد روابط بين الملل نيز نظري مشابه دارد و در راستاي تحقق سالي شيرين در حوزه ديپلماسي مي گويد: سال جديد در حوزه ديپلماسي تحت تاثير بهبود روابط ايران و عربستان قرار گرفته است زيرا اين تفاهم سبب شد تا اميدها در حوزه ديپلماسي احيا شود و راهي براي بهبود روابط ايران با ساير کشورهاي عربي باز شود.
وي افزود: تفاهم ايران و عربستان مشخصا سبب مي شود تا تنش زدايي از منطقه شکلي جدي به خود گيرد که مشخصا منافع آن به ايران نيز خواهد رسيد.
مکي ادامه داد: پيش بيني ها حاکي از اين است که با توجه به همکاري ايران و آژانس در اواخر سال گذشته، مسيري براي توافق هسته اي ايجاد شده است و مي توان اميدوار بود که شايد در نهايت در سال جاري برجام احيا شود. مشخصا احياي برجام کمک مي کند تا در سال جاري ديپلماسي روزهاي شيريني را براي مردم رقم بزند.
اين تحليلگر روابط بين الملل تصريح کرد: توافقي که با آژانس رخ داده است کمک مي کند تا ايران بتواند با اروپا و آمريکا ارتباط برقرار کند و مذاکراتي که در روزهاي گذشته در سطوح پايين انجام شده است، شکلي جدي تر به خود گيرد. مشخصا براي تداوم اين روند ضرورت دارد تا همکاري ها با آژانس تداوم يابد تا اين باور ايجاد شود که ايران به دنبال فعاليت هسته اي صلح آميز است.
مکي اظهار کرد: مشخصا احياي برجام مهم ترين اتفاق براي موفقيت در عرصه ديپلماسي است و اگر اين اتفاق رقم بخورد، در داخل کشور نيز مي توان نتايج آن را حس کرد و اوضاع اقتصادي کشور نيز شکل بهتري به خود مي گيرد.