جلسه اقتصادی سران قوا امر دائمی نیست

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديداري دو و نيم ساعته با بيش از هزار نفر از اعضاي تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجويي، دانشجو و فعاليت‌ها و مطالبات دانشجويي را يک فرصت و ارزش براي کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن براي بدبين‌‌کردن ملت ايران به خود و توانايي‌هاي خود، گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجويي بايد ايجاد تحول در ذهن و واقعيت جامعه ايران و سپس ايجاد تحول در ذهن و واقعيت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌هاي خود قرار دهد.
 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ماه رمضان را بهار معنويت و عبادت دانستند و گفتند: جواني هم بهار عمر است؛ بنابراين رمضان براي جوانان بهار در بهار است که اين دوگانه زيبا در دفاع مقدس هم وجود داشت. يعني زمينه و فرصت عروج و تعالي براي همه رزمندگان فراهم بود اما جوانان رزمنده به علت فرصت جواني، از فرصت تعالي و عروج، بيشترين بهره را بردند و چنان اوج گرفتند که امام راحل با عمري سلوک و عرفان به آنان غبطه مي‌خورد.
ايشان با تأکيد مجدد بر ضرورت استحکام مباني زيربنايي معرفتي دانشجو و مجموعه‌هاي دانشجويي افزودند: در اين صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگي‌ناپذير خواهد شد. بنابراين جوانان دانشجو بايد با استفاده از قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌هاي انديشمنداني همچون «مطهري»، «بهشتي» و «مصباح» روي مسائل معرفتي کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.
رهبر انقلاب عدالت را يکي از مباني معرفتي دانستند و گفتند: مصداق مهم عدالت، رفع نابرابري است اما گستره وسيع عدالت از ذهن و قلب و عقيده و قضاوت‌هاي شخصي شروع مي‌شود و به مبارزه با استکبار براي عدالت بين‌المللي کشيده ميشود که متأسفانه برخي‌ها با شعار عدالت‌طلبي، مبارزه با ظالمان جهاني را مصداق عدالت‌خواهي نمي‌دانند.


ايشان درباره آزادي به عنوان يکي ديگر از مباني معرفتي گفتند: در نگاه اسلام، «رهايي از چارچوب و خواسته‌هاي مادي» مهمترين بخش مقوله آزادي است که راه را براي پيشرفت و تعالي و آزادي از بند جمود و تحجر و عصبيت و ارتجاع و ابرقدرت‌ها و ديکتاتورها و ديگر قيود هموار مي‌کند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره يکي ديگر از مباني مهم فکري و ديني يعني «انتظار فرج» هم گفتند: انتظار فرج يعني باور اينکه همه نقص‌ها و سختي‌ها با کار و تلاش و توکل قابل برطرف شدن است.
ايشان در همين زمينه افزودند: خداوند در قرآن، غلبه حق و پيروزي مستضعفين را قانون قطعي خود مي‌داند و اين وعده صادق را ما در پيروزي انقلاب و مقابله پيروز با همه مستکبران عالم و دشمنان ايران در جنگ تحميلي ديديم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه سخنانشان در جمع فعالان دانشجويي، با ابراز مخالفت با کساني که فعاليت‌هاي دانشجويي را تهديد مي‌دانند، تأکيد کردند: نظر قطعي و حتمي من اين است که دانشجو، فعاليت‌ها و مطالبه‌اش،...احساس مسئوليتش درباره مسائل کشور، انگيزه و شوقش براي برطرف کردن مشکلات و حضور شورانگيزش در حوادث اجتماعي و مناسبات و مراسم سياسي، يک فرصت و يک ارزش است.
بيان آفات فعاليت‌هاي دانشجويي بخش ديگري از سخنان رهبر انقلاب در اين ديدار بود.
ايشان دو قطبي‌سازي در جامعه دانشجويي و کشور، نگاه غيرواقع‌بينانه و مطالبات بدون ارائه راه‌حل علمي و عملي را از جمله آفات فعاليت‌هاي دانشجويي برشمردند و با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان گفتند: برخلاف آنچه بيان شد که «بايد از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار مي‌کرديم تا حساست به وجود نيايد»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نيست؛ زيرا هر رفراندوم 6 ماه همه کشور را درگير مي‌کند. ضمن اينکه در کجاي دنيا براي همه مسائل رفراندوم برگزار مي‌کنند؟
رهبر انقلاب، شتابزدگي، ديدن و تمرکز بر نقاط منفي و بي‌توجهي به نقاط روشن، تندخويي، تبديل مشکلات محلي به مشکلات ملي، فعاليت به قصد ديده‌شدن، و غرق شدن در فضاي مجازي را از ديگر آفات فعاليت‌هاي دانشجويي دانستند و افزودند: فضاي مجازي به هرحال يک واقعيت است اما برخي‌ها از فضاي مجازي سيل‌وار خبر و مطلب و تحليل مي‌پذيرند در حاليکه بايد تلاش کنند در اين فضا و شبکه‌هاي اجتماعي خبر و تحيل صحيح نشر دهند.
توصيه ديگر رهبر انقلاب به دانشجويان تنظيم حرکت با نگاه به افق‌هاي دوردست بود.
ايشان با اشاره به سؤال برخي دانشجويان مبني بر اينکه وظيفه دانشجوي مطلوب و آينده‌نگر چيست، گفتند: اول ايجاد تحول در ذهن و واقعيت جامعه خود و سپس ايجاد تحول در ذهن و اقعيت جهان.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دستيابي به اين توانايي را عجيب و دور از دسترس ندانستند و افزودند: دانشجوي امروز، مدير سياسي، اقتصادي و ديپلماسيِ فردا، فيلسوف و محقق فردا، فعال سياسي و رسانه‌اي فردا، و رئيس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فردا است و اينکه امروز همه مي‌گويند دنيا در حال تحول است، اين تحول بوسيله مغزهاي متفکر و انسان‌هاي فعال که شما جوانان و دانشجويان مؤمن جزو آنها هستيد، رقم خواهد خورد.
ايشان با اشاره به امکان ايجاد تحول منفي به دست انسان‌هاي منحرف، جوانان را به حرکت در صراط مستقيم و تقويت بنيه ديني، علمي، عقلي و ارادي در خود سفارش کردند و گفتند: هر کسي در اين امور خودسازي بيشتري کند، فردا امکان تأثيرگذاري بيشتري خواهد داشت.
رهبر انقلاب عنوان «دانشجو» را همنشين با عناويني همچون دانش‌طلبي، جواني، پر تحرکي، نوطلبي و نوزايي و احساسات انسان‌دوستانه مانند دشمني با فساد و بي‌عدالتي خواندند اما گفتند: براي دانشجو از همه اينها مهمتر، برخورداري از يک زيربناي فکري است که بايد آن را مستحکم کنيد که اين استحکام‌بخشي هم به معني تعطيل کردن فعاليت‌هاي ديگر و اشتغال صرف به فکر و مطالعه نيست بلکه بايد همزمان با فعاليت دانشجويي، با منابع ديني، انس و با متفکران امين و عميق ارتباط پيدا کنيد.
رهبر انقلاب با تأکيد بر اينکه «همه بايد در شناخت نقشه و راهبرد دشمن به روز باشيم»، خاطرنشان کردند: برخي تا اسم دشمن را مي‌آوريم با عصبانيت اينطور القاء مي‌کنند که ما به دنبال انکار ضعف‌ها و سستي‌ها هستيم، در حالي‌که ضعف‌ها وجود دارد اما دشمن هم چه بفهميم يا نفهميم دائماً با هزينه کردن پول و امکانات مشغول کار عليه جبهه حق است و به تعبير المؤمنين اگر ما در سنگر به خواب غفلت رفته باشيم، دشمن به خواب نرفته است.
ايشان راهبردِ به‌روزِ دشمن در قبال ملت ايران را «بدبين‌کردن به خود» خواندند و با نفي اين ادعا که نااميدي منشأ غالباً داخلي دارد، در بيان مصاديقي از راهبرد بدبين‌سازي گفتند: دانشجوي پر انگيزه را استاد يا فرد بي‌تعهدي نااميد و بدبين مي‌کند که به او مي‌گويد «با وجود اين مشکلات با چه دل خوشي اينجا مانده‌اي و درس مي‌خواني؟ کشور را رها کن و برو».
رهبر انقلاب افزودند: البته پاسخ رسا و بي‌لکنت جوان مؤمن، مبارزه، آگاه و هوشمند اين است که بله مشکلات وجود دارد اما من و فرزندان و هم‌ميهنانم سالهاي طولاني مي‌خواهيم در اين کشور زندگي کنيم پس درس مي‌خوانم و مبارزه مي‌کنم که مشکلات را برطرف کنم.
«اصرار رسانه‌هاي بدخواه خارجي و دنباله‌هاي آنها در برخي رسانه‌هاي داخلي به القاء رويگرداني ملت ايران از اعتقادات ديني و احساسات انقلابي» نمونه ديگري از بدبين‌سازي بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: اين القائات در حالي است که جلسات شب قدر امسال پر شورتر از پارسال و حضور و اشک جوانان بيشتر بود، روز قدس جمعيت فشرده‌تر از پارسال، و جمعيت 22 بهمن هم دو برابر بود اما آنها وسوسه‌هاي خلاف خود را انجام مي‌دهند.
«خارج شدن چند سرمايه‌دار يا کارآفرين در کشور» مثال ديگري براي بدبين و نااميد کردن مردم با وجود ماندن تعداد زيادي از کارآفرينان و فعاليت رو به رشد هزاران شرکت دانش‌بنيان بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان آن، افزودند: طراحي دشمن بدبين کردن دشمن به خودمان، به دولت‌مان و به محيط دانشجويي‌مان است.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: در کشور نقص داريم و توقع و مطالبه من از مسئولان براي رفع نواقص بيش از شما است اما در عين حال مي‌بينيم که کشور بحمدالله در حال پيشرفت است و صدها هزار جوان مؤمن، با انگيزه و خوشفکر در آن وجود دارد که قبلاً وجود نداشت.
ايشان در ادامه به يک واقعيت مهم اشاره کردند و گفتند: جوان ايراني مورد کينه شديد دشمنان است که اين واقعيت را بايد همه جوانان ما بدانند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين علت کينه‌توزي استکبار و کارتلهاي صهيونيستي مسلط بر آمريکا و اروپا با جوان ايراني، خاطرنشان کردند: آنها با مسئولان ايراني خيلي بد هستند اما با جوانان ايراني بدترند چرا که بدون حضور و کار و انگيزه جوانان، کاري از دست مسئولان بر نمي‌آيد و از اول انقلاب تا به امروز همين جوانها بودند که کارهاي بزرگ را در جبهه‌ها و ميدان‌هاي مختلف پيش بردند.
ايشان مسئولان کشور را به توجه و استفاده از جوانان توصيه کردند و افزودند: البته از جوانهاي زيادي استفاده کرده‌اند ولي بايد بيشتر استفاده کنند.
رهبر انقلاب با نام بردن از جوانان مؤمني که در ميادين مديريتي، نظامي و علمي درخشيدند و به شهادت رسيدند، خاطرنشان کردند: آن رشته نوراني همچنان ادامه دارد و در دوره معاصر شما نيز شهيدان حججي، صدرزاده، علي‌وردي، عجميان و امروز هم انبوه جوانان ايرانيِ مسئوليت‌شناس موتور حرکت و پيشران کشور هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به جوانان گفتند: راه روشن انقلاب و اسلام را با جديت و با آرمان‌خواهي، اميد و عقلانيت دنبال کنيد.
ايشان آرمان‌خواهي و توجه به افق‌هاي دور را همچون موتور پيشران حرکت، اميد را به مثابه سوخت اين موتور و عقلانيت را به فرمان موتور حرکت تشبيه کردند و در بخش پاياني سخنانشان گفتند: نقشه واقعاً جامع علمي، کمبود کنوني در مقوله دانشگاه است.
ايشان با تأکيد به وزير علوم در خصوص آمايش دقيق رشته‌هاي علمي و پذيرش دانشجو در آنها متناسب با نيازهاي کشور افزودند: برخي رشته‌هاي علمي در ايران مورد نياز نيست و شغلي هم براي آنها وجود ندارد، بنابراين بايد بر اساس نياز عمل کنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با ابراز خرسندي از سخنان عميق، متقن و ادبيات خوب دانشجوياني که ديدگاه‌ها و مطالبات خود را بيان کردند، گفتند: البته با برخي موارد بيان شده موافق نيستم اما کيفيت بيان و نظم مطالب، عميقا خوشحال‌کننده بود و لازم است سازمان برنامه‌وبودجه همه موارد مطرح شده را مورد بررسي و رسيدگي قرار دهد... .