از شیخ بهائی تا «پایتون»

چند شب قبل فیلمی از جلسه حضوری نخبگان برتر یک درصدی در حضور رئیس جمهور از تلویزیون پخش شد که یکی از نخبگان دانشمندان یک درصدی که اتفاقا ریاست گروه نخبگان یکی از استان‌ها را هم برعهده داشت با قیافه‌ای جدی و مصمم، مطالبی را در جمع نخبگان حاضر در جلسه رئیس جمهور با آب و تاب بیان کرد و چنان آدرس غلطی داد که بعد از پخش تلویزیونی این جلسه، در فضای مجازی غوغائی برپا شد. 
به نقل از خبرگزاری‌ها یکی از مدعوین علی القاعده جزء دانشمندان یک درصد برتر است در اظهاراتی عجیب، زبان برنامه نویسی پایتون را برای رئیس جمهور شبکه‌ای جهانی توصیف کرد که سرطان را پیش بینی می‌کند، آینده منطقه را ترسیم می‌کند و حتی رشد تورم را هم متوقف می‌کند!.
این شخص که عضو هیات علمی دانشگاه  و یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان است به رئیس جمهور تحت عنوان ـ پیشنهاد من ـ این موضوعات را مطرح می‌کند. پیشنهاد من  با یک نرم افزار جهانی است، تحت عنوان پایتون کارهای مختلفی را انجام می‌دهد، در حوزه پزشکی متحول می‌کند، 4 سال آینده را پیش بینی می‌کند که چه سرطانی در واقع  طرف دارد، ما در حوزه سیاست چنین مشکلی داریم آقای رئیس جمهور چرا‌؟
چون آینده‌ای که پیش بینی کنیم را نداریم.


چه اتفاقی در کشورهای آینده منطقه خواهد بود نداریم. ولی شبکه جهانی پایتون، می‌توانیم در زمینه نظامی، می‌توانیم در زمینه اقتصادی، می‌توانیم در زمینه رشد تورم که رهبر معظم انقلاب فرمودند، می توانیم در آن زمینه کار کنیم چگونه می توانیم شبکه عصبی باهوش مصنوعی که در بدن ما وجود دارد. هر نقطه ای از بدن ما تیغ بزنیم کاملا بقیه جاها خودش را نشان می دهند. ما به طریقی باید با این مجموعه به هم متصل باشیم...
بيان چنين سخنان بي پايه و اساسي در جلسه‌اي که بر پيشاني خود عنوان دانشمندان يک درصد برتر جهان را دارد. سئوال اينجاست چه کسي عنوان دانشمندان را به اين آقا اعطاء کرده است. کافي است نگاهي به اطراف رئيس جمهور بيندازيم نزديکترين فرد به رئيس جمهورآقاي دکتر طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد است که همانند رئيس جمهور مشتاقانه به حرف‌هاي اين آقاي دانشمند گوش مي‌دهد، پرسش از آقاي طهرانچي اين است، آيا اسم  نرم افزار پايتون به گوش‌تان خورده بود. آيا دايره تعاريف اين دانشمند برتر يک درصدي در قالب نرم افزار مي‌گنجد. رئيس جمهور مشغول نوشتن بود. لابد حرف هاي اين آقاي  دانشمند اگر واقعيت مي‌داشت جالب بود که رئيس جمهور نت برداري مي‌کرد.
اما آقاي طهرانچي چرا جلوي حرف‌هاي بي پايه و اساس دانشمند برتر را نگرفت که جامعه دانشگاهي به خود ببالد که نماينده دانشگاه مانع بي پايه و اساس بودن مطالب مطرح شده در جلسه رسمي  رئيس جمهور شده است صحنه طوري است که ظاهرا آقاي طهرانچي هم حرف‌هاي اين آقا را باور کرده بود.
کافي است دوباره فيلم را ببينيد. چرا به اين وضع گرفتار آمديم.  چه اتفاقي براي دانشمندان ما افتاده است. چه کسي و با چه متر و متراژي عنوان دانشمند به اين افراد مي دهد.  در طول تاريخ هميشه در مجالس سلاطين و شاهان، دانشمندان هم حضور داشته اند هر زمان دانشمندان قدري با دربارها رفت و آمد داشته اند جامعه از فيض وجود آنان برخودار بوده است.
عصر طلائي شاه عباس با حضور بزرگاني  مانند شيخ بهايي ـ ملاصدرا ـ ميرداماد بر غناي اين دوره افزوده اند. سلطان محمود غزنوي با ابوريحان بيروني شناخته مي شود. معروف است ابوريحان در يکي از جنگ ها اسير سپاهيان سلطان محمود مي شود و به غزنين آورده مي شود تا از دانش او استفاده شود اما سلطان محمود دل خوشي از ابوريحان نداشته و در صدد بود تا دانش او را در حضور جمع به چالش بکشد.
روزي سلطان محمود در باغ هزار درخت غزنين بالاي کوشکي که چهار در داشت استراحت مي کرد و جمعي از شعرا و دانشمندان را به حضور پذيرفته بود. ابوريحان که منجم و ستاره شناس بود مورد خطاب سلطان قرار گرفت که من از کدام يک از اين 4 در خارج خواهم شد. قبل از خروج نظرت را مکتوب کن و زير تشک من بگذار. ابوريحان بر روي کاغذ مطلبي نوشت و زير تشک گذاشت، سلطان محمود مغرورانه دستور داد کارگران بيل و کلنگ بياورند و در جديدي باز کنند تا  سلطان خارج شود. بعد از خروج سلطان محمود دستور داد که نوشته ابوريحان را بياورند. نوشته بود سلطان از اين چهار در خارج نخواهد شد بلکه دستور مي دهد ديوار را بشکافند و از آن شکاف خارج مي شود.
اين روحيه شناسي دانشمندان بوده از کانون قدرت. مگر اينکه باور کنيم آقاي طهرانچي يا آقاي گنجي دوست دارند باب ميل رئيس جمهور که مي خواهد هر چيزي را با سرعت و انقلابي حل کند، مطالب غير واقعي را ولو براي خوشحالي رئيس جمهور بيان کنند. که نگارنده براين باور نيستم که رئيس جمهور از چنين افراد دل خوشي داشته باشد.
به راستي چرا ما از ابوريحان ها، ابوعلي سيناها و شيخ بهايي ها و ميردامادها را به امثال اين افراد رسيديم. چه کساني دنبال بودجه و هزينه برپايي چنين جلساتي هستند. نحوه گزينش دانشمندان برتر يک درصدي چگونه است؟