تورهای خطرناک ۲۰۰ میلیونی

چندي پيش وزارت ميراث فرهنگي، ‌گردشگري و صنايع دستي درباره برگزاري سفر گروهي و اجراي تورهاي گردشگري به مقصد مصر هشدار داد و اعلام کرد:‌ «نظر به اين‌که در حال حاضر روابط سياسي رسمي بين دو کشور ايران و مصر برقرار نيست، بنابراين تا زماني که امکان سفر به آن کشور از طريق مبادي قانوني اعلام نشده و وضعيت حقوق گردشگران ايراني و نحوه پيگيري آن در مقصد مشخص نيست، برگزاري هرگونه سفر گروهي و اجراي تور گردشگري به اين مقصد توصيه نمي‌شود و مورد تاييد نيست.» در همين رابطه رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران با اشاره به تبليغ تور مصر به قيمت حدودي چهار هزار دلار (حدود 200 ميليون تومان) در بازار ايران، تبليغات سفر به مصر از ايران را «کاذب» اعلام کرد و اجراي اين تورها را پيش از تعيين سازوکار و توافق رسمي بين دولت ايران و مصر، غيرممکن و تعهدناپذير خواند.
حرمت‌الله رفيعي گفت: پس از اعلام خبر صدور ويزاي مصر براي گردشگران ايراني، يکسري از دفاتر خدمات مسافرتي بلافاصله به تبليغ تور مصر اقدام کردند، درحالي‌که هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و سازوکاري بين دو کشور مشخص نشده است. فقط مقام گردشگري مصر در رسانه‌ها يک خبري را اعلام کرده، درحالي‌که هماهنگي بين دولت‌هاي دو کشور هنوز اتفاق نيفتاده است. او با اشاره به تور مصر که با قيمتي در حدود 4000 دلار تعيين شده است، ‌اظهار کرد:‌ رصد تبليغات تورها نشان مي‌دهد که برخي از آژانس‌ها هنوز هيچ‌چيز معلوم نشده به تبليغ تور مصر اقدام کرده‌اند و رقم‌هاي بي‌ربطي هم تعيين کرده‌اند. تور مصر که هنوز وضعيت مشخصي ندارد سه تا چهار هزار دلار قيمت گذاشته شده است!.
رفيعي با توجه به نامشخص بودن سازوکار صدور ويزا و سفر گردشگران ايراني به مصر، ‌از آژانس‌هاي مسافرتي درخواست کرد تعهدي در اين‌باره ايجاد نکرده و به فروش تور مصر مبادرت نکنند و صبور باشند تا بين دو کشور توافق رسمي صورت گيرد و مرجع قانوني به‌ويژه براي صدور ويزا مشخص شود.
رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ادامه داد: براساس اعلام مقام گردشگري مصر به رسانه‌ها، رواديد اين کشور فقط براي گردشگراني که با تور سفر کنند صادر مي‌شود که اين گردشگران فقط اجازه سفر به «سينا» را دارند و امکان ورود و تردد به سرزمين مصر براي ديدن اهرام و تاريخ و تمدن اين کشور را ندارند. از طرفي، تنها منطقه توريستي سينا، «شرم‌الشيخ» است که اگر امکان ورود به اين منطقه هم فراهم نشود، منطقه سينا با توجه به منازعات مصر و اسرائيل، شرايط ايده‌آل و جذابيتي براي ايران به لحاظ گردشگري ندارد. در اظهارات وزير گردشگري مصر اشاره شده که «شهروندان ايراني تنها از طريق شرکت‌هاي گردشگري مي‌توانند وارد مصر شوند»، درحالي‌که وزارت امور خارجه و وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري کشور از اين موضوع اطلاع ندارند و درحال حاضر کليت اين موضوع و قابليت اجراي آن، محل پرسش و ابهام است و مشخــــص نيست گردشگران ايراني با چه سازوکار و شرايطي مي‌توانند به مصر سفر کنند.