پشت پرده حضوراصلاح‌طلبان در انتخابات

آرمان امروز، گروه سياسي: ماه‌هاي منتهي به انتخابات مجلس شوراي اسلامي که قرار است در اسفند ماه سال جاري برگزار شود، با اخبارِ پيرامون اردوگاه اصولگرايان دنبال مي‌شود و خبري از ديگر احزاب و جناح‌هاي سياسي در ميان نيست. بعد از پشت سر گذاشتن انتخابات مجلس 98 و انتخابات رياست جمهوري 1400 اصولگرايان توانستند براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي به حاکمتي يک دست برسند. باتوجه به حضور اين طيف‌ سياسي در بهارستان و پاستور، انتقادها از نوع مديريت‌شان هر روز بيشتر مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند هشداري جدي براي پيروزي آنها در انتخابات اسفند ماه محسوب شود. در ميان خبرها و حواشي که اصولگرايان پيرامون طيف‌هاي خود به‌وجود آورده‌اند در سوي ديگر يعني در ارودگاه اصلاح‌طلبان، گويا همه چيز با بيم و اميد دنبال مي‌شود. بعد از رد صلاحيت چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان، برخي معتقدند که حضور دوباره اين جريان در راس حاکميت دور از دسترس خواهد بود. اين تحليل‌ها نه تنها از جانب اصولگرايان مطرح مي‌شود بلکه خود اصلاح‌طلبان هم به دليل نظارتي که در خصوص تاييد يا رد صلاحيت نامزدها وجود دارد، چندان اميدي به حضور در انتخابات ندارند. با اين حال روزنه‌هايي براي نرمش شوراي نگهبان جهت حضور حداکثري شهروندان در انتخابات به گوش مي‌رسد. در اين ميان شايد جاي خالي چهره‌هاي اصلاح‌طلب در کارزار انتخابات آنچنان به چشم نيايد ولي عدم حضور هواداران اين طيف سياسي، به کاهش مشارکت کمک خواهد کرد. ميرلوحي، از چهره‌هاي اصلاح‌طلب معتقد است اگر روند انتخابات 98 و 1400 همچنان ادامه داشته باشد اميدي به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نخواهد بود.
اگر روند انتخابات تغيير نکند حضورمان بينتيجه است
«محمود مير‌لوحي»، سياستمدار اصلاح طلب و عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان در پاسخ به اين سوال که باتوجه به نزديک شدن انتخابات اسفند ماه چه تحرکاتي در اردوگاه اصلاح‌طلبان مشاهده مي‌کنيم؟، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «توجه کنيد اينکه سرو صدايي از اردوگاه اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات اسفند ماه به گوش نمي‌رسد دليل بر بي‌تفاوتي اين طيف سياسي نيست. باتوجه به تجربه‌هاي انتخابات 98 و 1400 بايد منتظر باشيم که ببينيم آيا باز هم نظارت‌هاي شوراي نگهبان باعث کنار رفتن چهره‌هاي اصلاح‌طلب خواهد شد يا اينکه بايد خودمان را براي انتخابات آماده کنيم. هنگامي که رقابتي وجود ندارد نيازي به حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سياسي نخواهد بود. تجربه‌هاي چند دوره اخير نشان مي‌دهد که بهتر است در انتخابات حضور فعالي نداشت باشيم چون بستر حضور و فعاليت‌هاي سياسي و حزبي وجود ندارد. برخي از رسانه‌هاي رقيب همواره تاکيد دارند که دعوت خاتمي هم نمي‌تواند شهروندان را پاي صندوق راي بياورد. اين تحليل غلطي است زيرا در انتخابات گذشته دعوتي از سوي آقاي خاتمي مطرح نشده بود. او گفته بود که اگر از مردم براي حضور در انتخابات دعوت کند باز هم شهروندان در اين کارزار حاضر نخواهند شد. «مهدي چمران»، رئيس شوراي شهر تهران با همين تعداد رايي که در دوره ششم کسب کرد، در پنچمين دوره انتخابات شوراي شهر نفر بيست و پنجم تهران شد، همينطور در مورد آقاي رئيسي که تفاوت چنداني در آراي انتخابات رياست جمهوري 96 و 1400 وجود نداشت ولي توانست وارد پاستور شود. اين مثال‌ها خود نشان از اهميت غيبت اصلاح‌طلبان در کارزار انتخابات است که البته احتمال تکرار شدنش باز هم وجود دارد. شهروندان اصلاح‌طلب در سال‌هاي اخير به فهم سياسي و روانشناختي انتخابات رسيده‌اند و اگر تحول جدي رخ ندهد باز هم با مشارکت پايين و افزايش تعداد آراي باطله خواهيم بود.»
اين سياستمدار اصلاح‌طلب با تذکري به نهادهاي نظارتي و شوراي نگهبان ادامه مي‌دهد: «يک فعال سياسي نمي‌تواند به اين سوال شما جواب دهد که انتخابات با چه ميزان مشارکتي برگزار خواهد شد. در واقع اين شوراي نگهبان است که بايد به اين سوال جواب دهد. اگر شوراي نگهبان بستر را براي حضور حداکثري شهروندان مهيا نکند تجربه 2 انتخابات گذشته تکرار خواهد شد و ديگر آن معناي «ميزان راي ملت است» هم از بين خواهد رفت. نهادهاي نظارتي بايد تغييرات محسوسي را انجام دهد که بتواند اشتياق حضور در انتخابات را به شهروندان باز گرداند در غير اين صورت اگر اصلاح‌طلبان در اين کارزار شرکت کنند، مردم هم حمايتي نخواهند کرد. حاميان اصلاح‌طلبان و چهره‌هاي اصلاح‌طلب به موضوعات روز جامعه بي‌توجه نيستند ولي براي حضور نياز به بسترسازي دارد که همچنان با بيم و اميد در انتظار مشاهده تغييراتي در مورد حضور چهره‌هاي مختلف در عرصه انتخابات هستيم. که تغييري وجود نداشته باشد اصلاح‌طلبان چه در قالب ائتلاف و چه به صورت جداگانه در انتخابات حضور داشته باشند شکست خواهند خورد.»


اصلاح طلبان با ليست روحاني ميآيند
«محمد نمازي»، عضو حزب کارگزاران سازندگي، با اشاره به احتمال حضور ليستي منتسب به حسن روحاني رئيس جمهوري سابق در انتخابات مجلس اواخر امسال، گفت: «بنده خبري رو شنيدم که حزب اعتدال و توسعه و احزاب نزديک به آنها که مورد حمايت آقاي روحاني است، قصد دارند براي انتخابات مجلس دوازدهم کانديدا معرفي کنند.»
او در همين زمينه ادامه داد: «مانند احزاب اصلاح‌طلب که ليستي را مشخص مي‌کردند و مورد حمايت آقاي خاتمي قرار مي‌گرفت. هرچند بايد صبر کرد و منتظر شرايط انتخابات بود. همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند انتخابات و مشارکت حداکثري نشانه اقتدار نظام، کشور و ملت است که واقعاً هم همين است. در اين صورت نظام در عرصه خارجي و داخلي مقتدر خواهد بود. هم بهتر مي‌تواند از منافع ملي دفاع کند و هم اعتماد عمومي به آن بالاتر است در حل مشکلات و بيشتر برنامه‌هاي تحول‌زا با صلابت بيشتري عمل خواهد کرد. مشارکت حداکثري نيازمند رقابت است. رقابت هم محتاج حضور کانديداهاي متنوع و تأمين کننده خواست جناح‌هاي مختلف و اکثريت ملت است. انشاالله دستگاه‌هاي اجرايي بخش اجرا و نظارت دست به دست هم دهند و با عدم سخت‌گيري، افرادي که مي‌خواهند کانديدا شوند را اميدوار کنند تا به عنوان کانديدا شرکت کنند. عضو جبهه اصلاحات افزود: لازم است شرايطي فراهم شود تا با بهبود شيوه‌ها، شاهد حضور حداکثري مردم باشيم، در غير اين صورت و در شرايط فعلي فضا براي حضور در انتخابات سرد و مأيوس کننده به نظر مي‌آيد. لذا همان طور که مقام رهبري مهم‌ترين مشکل را در پيام نوروزي و در سخنراني در حرم امام رضا (ع) اقتصاد دانستند، لازم است براي افزايش مشارکت به موضوع اقتصاد توجه جدي شود. عضو حزب کارگزاران با بيان اينکه به چند دليل از ليست آقاي روحاني حمايت نخواهد شد، ادامه داد: مردم در انتخابات‌ها افراد و ائتلاف‌هاي جديدتري را مي‌خواهند. از سوي ديگر، مردم از کساني که امتحان پس دادند و موفق نبودند، استقبال نخواهند کرد و اين يک قانون کلي است.»