ریخت و پاش های بی حساب در «بهشت»

آرمان امروز- گروه جامعه: با وجوديکه شهردار تهران و مديران ارشد کنوني شهرداري تاکنون بار‌ها مدعي شده‌اند که به دنبال کم کردن هزينه‌ها و جلوگيري از ريخت و پاش‌هاي سيستم شهري هستند، هر از چند گاهي گزارشي از يکي از قرارداد‌هاي پرخرج شهرداري منتشر مي‌شود که حکايت از آن دارد که حيف و ميل‌هاي گسترده در خانواده 60 هزار نفري شهرداري همچنان ادامه دارد! ريخت و پاش‌هايي که درصد قابل توجهي از آن توسط سازمان زيباسازي انجام مي‌شود. به عنوان مثال هنوز انتقاد‌ها در مورد قرار داد 11 ميلياردي شهرداري براي ساخت المان‌هاي هلال ماه در ميادين اصلي شهر تهران نمي‌گذرد که اسناد جديدي منتشر شده که براساس آن، شهرداري تهران براي چراغاني ميدان وليعصر چهار ميليارد و 700 ميليون تومان هزينه کرده است. اما براي اطلاع از عمق اين ريخت و پاش‌ها کافي است سري به سامانه شفافيت بزنيم. سامانه‌اي که در آن بودجه ساليانه شهر تهران، قرارداد‌هاي شهرداري و آراي کميسيون ماده 5 و... جهت اطلاع شهروندان منتشر مي‌شود. آمار نورافشاني ميدان وليعصر از همين منبع استخراج شده است. البته اين‌ها تنها ريخت و پاش‌هاي سازمان نوسازي و شهرداري تهران نيست. براساس آنچه در اين سامانه آمده است، سازمان زيباسازي در ماه‌هاي اخير قرار داد‌هاي ديگري را هم به ثبت رسانده است. قرار داد‌هايي مانند اجاره دو واحد مسکوني 131 متري و 92 متري در برج‌هاي ديپلمات کيش که مجموعه 3 ميليارد و 600 ميليون تومان براي تهران هزينه داشته است. اين سازمان قرارداد ديگري هم با شبکه افق به ثبت رسانده که 2 ميليارد تومان براي توليد برنامه تلويزيوني «جشن محله‌ها» هزينه کند.
اما برخي از قرارداد‌هاي بخش‌هاي مختلف شهرداري نيز در نوع خود نه تنها فاجعه بار است و نشان از تلاش شهرداري براي بهره‌مندي قشري خاص!
از خوان کرم شهردار دارد که حکايت از هزينه کرد بودجه‌اي اين سازمان‌ها در بخش‌هايي دارد که به هيچ عنوان تناسبي با ماموريت‌هاي آن‌ها ندارد! ‌به عنوان نمونه در قرار داد ديگري که مربوط به سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران که وظيفه‌اش حمايت از بي‌خانمان‌ها و آسيب ديدگان اجتماعي است براي ساخت مستندي نيمه بلند با موضوع امام حسين با عنوان «روي خط امام حسين» که به صورت انيميشن و موشن گرافيک توليد مي‌شود، قراردادي 900 ميليوني بسته است.
عشق تلويزيوني آقاي شهردار


اين سازمان و شرکت برج ميلاد همچنين قراردادي 5 ميليارد توماني براي توليد برنامه تلويزيوني «صبح روز بعد» به ثبت رسانده‌اند. يکي ديگر از قرارداد‌هاي اين سازمان با عنوان ارائه خدمات معنويت افزايي است که اين خدمات را از يک مرکز با عنوان «آواي پاک زندگي» دريافت کرده است که نشاني آن درشهر قم است. جالب اينجاست که بررسي قرارداد‌هاي يک ماه پاياني سال 1401 که در سامانه شفافيت شهرداري تهران ثبت شده نشان مي‌دهد که در کنار بيشتر اين قرارداد‌ها آمده است: ترک تشريفات! .
رئيس کميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر تهران درباره اين نوع قرارداد‌ها مي‌گويد: به عنوان يک عضو شوراي شهر تهران معتقدم هزينه در فعاليت‌هايي که دوام کمي دارند و زود اثرشان از بين مي‌رود پول دور ريختن است اين که يک سري ريسه يا پرچم که دوام چنداني ندارند و حتي گاهي به زيبايي شهر هم کمک نمي‌کنند و به عنوان زوائد شهري محسوب مي‌شوند را نمي‌توان به عنوان زيباسازي شهر محسوب کرد.