اختلاف در پیمان شانگهای

آرمان امروز-سرويس بين الملل: وزير دفاع هند از کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي خواست همکاري مشترک در راستاي از بين بردن تروريسم در تمامي اشکال آن داشته باشند و کساني که به تروريسم کمک کرده و آن را پشتيباني مي‌کنند پاسخگو شوند.
اظهارات وزير دفاع هند در اين اجلاس به عنوان کنايه به پاکستان، عضو ديگر سازمان همکاري شانگهاي و رقيب هند  تلقي شد. هند پاکستان را به پشتيباني از تروريسم در منطقه کشمير که از مدتها قبل محل مناقشه بين اين دو همسايه مسلح به سلاح هسته‌اي بوده، متهم مي‌کند.
وزير دفاع هند خاطرنشان کرد: اگر کشوري به تروريستها پناه مي‌دهد، نه فقط ديگران را با تهديد مواجه کرده بلکه تهديداتي را هم براي خودش ايجاد مي‌کند.
او در ادامه سخنراني خود خاطرنشان کرد: راديکاليزه شدن جوانان نه فقط از نقطه نظر امنيت مايه نگراني است، بلکه همچنين مانع بزرگي در مسير پيشرفت اجتماعي و اقتصادي جامعه است.


سينگ گفت: اگر ما مي خواهيم سازمان همکاري شانگهاي را به يک سازمان بين المللي قوي‌تر و معتبرتر تبديل کنيم، اولويت اصلي ما بايد مبارزه مؤثر با تروريسم باشد.
اين اجلاس يک روز پس از آن برگزار شد که راجنات سينگ مذاکراتي را با همتاي چيني خود برگزار کرد. هند با چين نيز روابطي پرتنش را همچنان که دولتهاي دو کشور بر سر مناطق مرزي هيماليا دچار مناقشه هستند تجربه مي‌کند.
بر اساس اين گزارش وزير دفاع هند در اين ديدار گفت، موارد نقض توافقات مرزي دوجانبه از سوي پکن به تضعيف کليت پايه و اساس روابط آنها انجاميده است و لي شانگفو، همتاي چيني او نيز اظهار کرد که دو کشور بايد ديدگاهي بلندمدت را نسبت به کليت روابطشان داشته باشند.
سازمان همکاري شانگهاي در سال 2001 توسط چين، قزاقستان، قرقيزستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان در شهر شانگهاي پايه‌گذاري شد. در سال 2017  براي نخستين بار تعداد اعضاي اين سازمان افزايش يافته و هند و پاکستان به عضويت کامل آن در آمدند. اين سازمان به غير از هشت عضو دائمش همچنين چهار کشور افغانستان، بلاروس، ايران و مغولستان را نيز به عنوان عضو ناظر دارد که علاقه‌مند به رسيدن به عضويت کامل در آن هستند. شش کشور ارمنستان، جمهوري آذربايجان، کامبوج، نپال، سريلانکا و ترکيه هم به عنوان شرکاي گفتگوي سازمان همکاري شانگهاي مطرح هستند.
هند به عنوان ميزبان اجلاس اخير از بلاروس و ايران براي شرکت در اجلاس روز جمعه دعوت کرد. مقامات همه اعضاي سازمان همکاي شانگهاي و کشورهاي ناظر آن که براي شرکت در اجلاس روز جمعه دعوت شدند به جز پاکستان که به صورت اينترنتي شرکت داشت، به صورت حضوري در آن شرکت کردند.
سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه نيز در سخنراني در اين اجلاس  تلاش هاي غربي را براي منزوي ساختن مسکو از بابت جنگ در اوکراين محکوم کرد.
شويگو همچنين بر برگزاري رزمايشهاي مشترک و ديگر مانورهاي رزمي ميان اعضاي سازمان همکاري شانگهاي تاکيد کرده و خواستار همکاري هاي نظامي عميق‌تر در چارچوب اين سازمان شد.
سرگئي شويگو بيان داشت سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) مايل به مسلط شدن بر منطقه آسيا و اقيانوسيه بوده و به همين دليل در حال ادغام بلوک‌هايي مانند آکوس و کوآد در اين ائتلاف نظامي بوده است.
او خاطرنشان کرد: اقدامات متقابل غرب براي توسعه چند جانبه گرايي در منطقه آسيا و اقيانوسيه را مي‌توان به صورت واضح مشاهده کرد. آمريکا در آنجا راه فروپاشي سيستم منطقه اي موجود را هموار کرده است... ناتو مايل است تسلط خود را در منطقه آسيا و اقيانوسيه برقرار کند و در همين راستا بلوکهاي کوآد و آکوس در ناتو ادغام مي شوند.